خبرگزاری کار ایران

سیداحمد خاتمی:

برجام نتیجه کوتاه آمدن مقابل دشمن است

امام جمعه موقت تهران گفت: تمام توطئه های دشمنان نمی تواند شجره تنومند انقلاب اسلامی ایران را بلرزاند، انقلاب اسلامی مانند خاری در چشم و استخوانی در گلوی دشمنان اسلام استوار باقی خواهد ماند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی شامگاه سه‌شنبه در آیین بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در این حرم مطهر بیان کرد: دنیای استکبار اگر می دانست انقلاب اسلامی پیروز شود در دنیا پیشرو خواهد بود نمی گذاشت این شجره طیبه انقلاب اسلامی رشد پیدا کند و امروز تمام توطئه های دشمنان نمی تواند شجره تنومند انقلاب اسلامی ایران را بلرزاند.

وی افزود: امروز دنیای استکبار در پی نابود کردن انقلاب اسلامی و اسلام است و مواردی مانند مساله هسته ای و حقوق بشر بهانه است زیرا آنها می دانند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم و در قضیه حقوق بشر نیز خود آنها در خط مقدم زیر پا گذاشتن حقوق مردم کشور خود و جهان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی اظهارکرد: عموم مردم به ویژه سیاسیون باید بدانند که اگر ما در مقابل دنیای استکباری و دشمنان کوتاه بیائیم می شود مسائلی مانند برجام، زیرا در برجام مردم ما و ناظران بین المللی دیدیم که با وجود گذشت شش ماه از برجام و عمل کردن ما به تمام تعهدات و بند بند قراردادهایمان اما آنها به هیچ یک از قراردادهایشان پایبند نبودند و حرف های آنها بازی بود.

وی اضافه کرد: آنها با این بازی گمان کردند که می توانند از قدرتمندی ایران بکاهند اما متعهد نبودن آنها به اصول خودشان برای همگان روشن شد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مانورهای موشک های هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۲ هزار کیلومتر ایران همزمان با مساله برجام ادامه داد: معنای این مانورها در آن زمان به این معنا بود که مذاکره ما از موضع قدرت و نه ضعف است و ما پایبند قراردادها و تعهد خودمان هستیم و اگر آنها عهد شکنی کرده و قراردادها را پاره کنند ما قرارداد برجام را آتش می زنیم.

خاتمی در ادامه عنوان کرد: امروز دکترین دفاعی ما تجاوز به هیچ کشوری نیست و در این دنیای گرگ ها برای ما بازدارندگی دارد زیرا اگر در این دنیا قدرت نباشد برخی کشورها ملت های دیگر را می خورند و قدرت نظامی و دفاعی ما صهیونیست را آشفته کرده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: مقام معظم رهبری مسئولان و تیم مذاکره کننده هسته ای را امین و سخت کوش نامیدند و آنها در برخی از مواضع شجاعانه و قاطع عمل کردند که تیم مذاکره کننده ما باید بدانند که آنها برخاسته از مردم هستند و اگر در مساله هسته ای کشورمان قاطع برخورد کنند ملت ما از آنها حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه امروز دیپلماسی یک قدرت است و جهاد در این عرصه این است که قدرت دیپلماسی در اختیار دین قرار گیرد گفت: تیم مذاکره کننده ما باید در برابر هر تهدیدی در همان سطح جواب دندان شکن بدهند و مقابله کنند که در این صورت محبوب ملت خواهند بود زیرا شعار مرگ بر آمریکا با جان مردم ما عجین شده است.

وی بیان کرد: مبارزه، جهاد و آرامش ناپذیری در راه خداوند عجین شده با جان مومن است و نمی شود کسی از دین دم بزند اما برای دین هزینه نکند زیرا مومن در هر شرایطی با بهره گیری از فرهنگ جهاد، در مقابل حکومت باطل مقابله می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرد: دین مداری هزینه دارد و اگر آدم برای دین مداری خود هزینه ندهد دین آن از بین می رود و این درحالی است که زندگی دینی و مکتبی هزینه بر است و انبیاء (ص) و ائمه اطهار (ع) ما بیش از همه در این میان سختی تحمل کرده اند.

وی اضافه کرد: مردم ما با پیروزی انقلاب اسلامی یک حکومت دینی تشکیل داده اند و قانون اساسی ما برگرفته از قرآن و مکتب اهلبیت(ع) و کاملا اسلامی است که اگر ملت های دیگر به دنبال متنی برای حکومت اسلامی خود هستند قانون اساسی ایران اسلامی بهترین متن است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردم ما حاکمان جاعل، فاسد و بی دین را بیرون کردند و دوره ۵۷ ساله حکومت سیاه پهلوی را از بین بردند و به جای آن حکومت، مومنین و متدینین آمدند و درست است که امروز به برخی از مسئولان انتقاد و گلایه داریم اما بر این باوربم که پر انتقادترین مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز به حکومت سیاه ۵۷ ساله پهلوی می ارزد.

امام جمعه موقت تهران گفت: برخی گمان می کنند که روشنفکری در مخالف خوانی دائم است و در زمان طاغوت با آن رژیم مخالف و مبارزه کردند که کار درستی بود اما باید قدرت خود را در خدمت به دین به کار گیرند.

خاتمی گفت: جهاد امروز تقویت نظام اسلامی است و کسانی که با بیان و قلمشان در سایت ها، فضاهای مجازی به تضعیف کلیت نظام پرداخته و قانون اساسی و ولایت فقیه را زیر سئوال می برند، فکر می کنند که روشنفکر هستند بلکه این کهنه فکری است.

وی با بیان اینکه ملت ما با اهدای بیش از ۲۰۰ هزار شهید نظام اسلامی را به دست آورده اند افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی آزادی وجود دارد اما شایسته نیست که برخی دائم نق بزنند و اصل نظام را خدشه وارد کنند بلکه انتقاد سازنده مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: کاری به تعبیرهای فقهی و سیاسی نداریم اما عملکرد ولایت فقیه دردوران ۳۷ ساله پیروزی انقلاب اسلامی در جهت خنثی کردن توطئه ها مصداق خوبی است که این تفسیر ولایت ماست.

وی یاد آورشد: جهاد امروز تقویت نظام اسلامی است که همگان باید قدرت خود را در تقویت نظام اسلامی به کار بگیرند.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که کشور را به گونه ای بسازیم که تنش های اقتصادی وضع معیشت مردم ما را متزلزل نکند و برنامه ریزی ها در این زمینه با نگاه به درون کشور باشد و تولید داخل رونق و رواج گیرد.

خاتمی افزود: دولت باید قدرت خود در عرصه اقتصادی را در راه اقتدار دین به کار گیرد تا دشمنان نتوانند از این روزنه به ما ضربه بزنند. وی گفت: اینکه کسی بگوید در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور هیچ کاری انجام نشده درست نیست و اعتقادی به این حرف ندارم زیرا کارهایی در این زمینه انجام شده است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: همه برنامه ریز ها در کشور باید بر اساس تقویت دین و معنویت مردم باشد و هزینه های بیت المال باید در راه اعتلای مردم هزینه شود.

خاتمی گفت: در اوج دریافت حقوق های نامتعارف و آنچنانی توسط برخی از مدیران تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و شورای عالی حوزه علمیه قم حتی یک ریال هم حقوق نمی گیرند و خدمت افتخاری به مردم ارائه می دهند که حاصل این نوع کار کردن ها آبادانی در کشور است.

** وضع حجاب کشور سنخیتی با نظام اسلامی ندارد

وی اظهارکرد: امروز حتی یک نفر هم نمی تواند بگوید که وضع حجاب کشور اسلامی است و بدحجابی و بی حجابی های فزاینده هیچ سنخیتی با نظام اسلامی ما ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی اضافه کرد: در عرصه بد حجابی تنها مچ گیری دردی را دوا نمی کند و تنها مطالبه ما در این بخش اجرای قانون حجاب و عفاف سال ۱۳۸۶ در کشور است.

او ادامه داد: این قانون ۳۱۲ ماده دارد که در زمینه حجاب و عفاف به ۲۵ دستگاه تعیین تکلیف کرده است و این درحالی است که مساله حجاب را نمی توان تنها بر عهده نیروی انتظامی قرار داد و تمام دستگاه ها باید در این عرصه وارد شوند تا نابسامانی این عرصه به سامان برسد.

خاتمی عنوان کرد: در مساله حجاب خانواده ها نیز سهم مهم و موثری دارند و نمی تواند در این عرصه تنها منتظر فعالیت دولت و قوه قضائیه باشیم بلکه پدران و مادران ما زمانی که دخترانشان می خواهند با حجاب بد از خانه به جامعه بیاید باید جلوی آنها را بگیرند و فرزندان خود را نصیحت کنند و نمی توان منتظر بود تا نیروی انتظامی برخورد کند.

وی گفت: نباید هر راه بیراهه ای را به نام جوانی نادیده بگیریم بلکه خانواده ها باید خود و فرزندانشان را از آتش جهنم نجات دهند و به وظیفه خود در قبال بدحجابی در جامعه عمل کنند.

کد خبر : ۳۹۹۵۰۲