خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های بریتانیایی:

ایران راجع به کودتا به اردوغان اطلاع داده بود

روزنامه ایرلندی ایندیپندنت نوشت: ایرانی‌‌ها به اردوغان راجع به کودتا اطلاع داده بودند.

به گزارش ایلنا، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به دیدار اخیر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه اشاره کرد و نوشت: هم‌زمان با دیدار تزار و سلطان (پوتین و اردوغان) در سن‌ پترزبورگ، خلیفه (بشار اسد رییس جمهور سوریه) به دقت اوضاع را دنبال می‌‌کند، در حالی که حزب بعث طبق معمول سیاست صبر در پیش گرفته است.

نویسنده در ادامه این گزارش با اشاره به مواضع متضاد روسیه و ترکیه در خصوص سوریه نوشت: ‌بهتر است که غرب دیگر در تلاش‌هایش برای کنار زدن بشار اسد یا کنترل موج مهاجران روی آنکارا حساب نکند، چرا که اردوغان پیش از دیدارش با پوتین گفته بود، از نظر من این دیدار یک نقطه عطف در روابط دوجانبه است و شخصاً با تمام وجود و به نمایندگی از ملت ترکیه به رییس‌جمهور روسیه و تمامی روس‌ها احترام می‌‌گذارم.

گزارش‌های رسانه‌های روسی نیز نشان می‌‌دهد که اردوغان رییس‌جمهور روسیه را «رفیق ولادیمیر» خطاب کرده و گفته هنوز کارهای زیادی وجود دارد که دو کشور می‌توانند با هم انجام دهند.

ایندیپندنت با تأکید بر این که «بسیاری از جمله داعش، القاعده، النصره، فتح‌الشام و دیگر گروه‌ها،‌ گروه‌های افراطی مخالف دولت سوریه و میلیونرهای سعودی و قطر که تامین‌کننده سلاح برای گروه‌های سنی که خواهان سقوط دمشق و بغداد هستند بازنده این بازی هستند»، نوشت: به طور قطع ایران و روسیه با هشدار به اردوغان نسبت به تلاش‌هایی برای اقدام به کودتا علیه او، نقش موثری ایفا کردند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ایرانی‌ها به اردوغان راجع به کودتا اطلاع داده بودند و از این که ببینند اردوغان رویکردش را نسبت به دشمنان آنها در سوریه تغییر داده است، خرسند خواهند شد.

کد خبر : ۳۹۹۴۵۹