خبرگزاری کار ایران

جنجال در پی یک اعدام؛

اعدام امیری و دعواهای هیلاری کلینتون و ترامپ/تشکیل کمپین ضدترامپ با موضوع شهرام امیری

اعدام شهرام امیری در ایران به جرم جاسوسی واکنش های متفاوتی در جریان تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور داشته است. در این میان علی رغم اظهار نظر وزارت امورخارجه این کشور مبنی بر عدم محرمانه بودن اطلاعات مربوط به امیری، طرفداران کاندیدای جمهوری خواه، کلینتون را به بی توجهی نسبت به اسناد محرمانه کشور متهم میکنند

به گزارش ایلنا به نقل از سی ان ان، پس از اعدام شهرام امیری به اتهام جاسوسی برای آمریکا، منتقدان کلینتون شامل طرفداران ترامپ، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا را برای نگهداری ایمیل‌هایی که در آن به نام این فرد اشاره شده، مقصر میدانند.

دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری‌خواه آمریکا روز دوشنبه در توییتر خود مرگ شهرام امیری را به کلینتون ربط داد و نوشت: «بسیاری می‌گویند دانشمند ایرانی به دلیل کمک به آمریکا توسط ایران کشته شده اما دلیل آن ایمیل‌های هک شده هیلاری کلینتون بوده است.»

photo_2016-08-10_12-28-11

ایمیل‌های اشاره شده در این توییت، بخشی از مدارکی است که وزارت امور خارجه سال گذشته در راستای اجرای ماده آزادی اطلاعات منتشر کرد و جنجالی در ارتباط با چرایی استفاده کلینتون از سرور شخصی برای استفاده‌های رسمی به پا شد.

با این‌حال اف‌بی‌آی در این خصوص گفته است که هیچ مدرک مستقیمی دال بر اینکه سرور هک شده است، وجود ندارد.

 هشتم آگوست مایک پنس معاون اول احتمالی ترامپ گفته بود «باید دید آیا واقعا اعدام امیری به افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون مرتبط بوده است یا نه. این خیلی ناراحت‌کننده است که فکر کنیم یک نفر برای اینکه با آمریکا و در راستای منافع و امنیت ما در خبررسانی همکاری کرده است، جانش را تنها به واسطه بی‌توجهی هیلاری کلینتون در استفاده از سرور شخصی برای مسائل کاری از دست بدهد.»

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی در همین رابطه به تلاش کمپین ترامپ در وارونه جلوه دادن ماجرای اعدام شهرام امیری و مصادره به مطلوب کردن این موضوع و ارتباط دادن آن با ایمیل‌های هیلاری کلینتون نوشت: ادعای ترامپ مبنی بر ارتباط اعدام امیری با ایمیل‌های کلینتون بسیار احمقانه است. چرا که با یک نگاه به اخبار مربوط به امیری در واشنگتن پست در خلال سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و سپس ایمیل‌های کلینتون می‌توان دریافت که در ایمیل‌های گفته شده نامی از این فرد نبوده است.

به نوشته این روزنامه با توجه به ادبیات ایمیل‌های رد و بدل شده بین مشاوران کلینتون و او در زمان حضور امیری در ایران، ایران چیزهای خیلی کمی در مورد پیغام‌های رمزی (در ایمیل‌ها از مردی با عنوان جنتلمن یاد شده است و معلوم نیست چه کسی است) در ایمیل کلینتون متوجه خواهد شد حتی اگر ایران به نوعی به این ایمیل‌ها دسترسی داشت، نامی از فرد خاصی آورده نشده است.

کمپین کلینتون درباره به حمله روز دوشنبه جمهوری‌خواهان، بیانیه‌ای را پیش از توییت ترامپ منتشر کرد که در آن کاندیدای جمهوری‌خواه را به افزایش استفاده ناامیدانه از لفاظی‌ها و اتهام‌های پوچ برای حمله به هیلاری کلینتون متهم کرده و دلیل آن را نداشتن اطلاعات درست از مردم آمریکا خواند.

روز دوشنبه وزارت امور خارجه آمریکا ارتباط بین ایمیل‌های یاد شده و اعدام امیری را رد کرد و الیزابت ترودو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: گزارش‌هایی در مورد سال ۲۰۱۰ در جریان است.

او در مورد کنفرانس خبری‌ای که کلینتون در آن به دانشمند ایرانی اشاره می‌کند صحبت می‌کرد و گفت: هیچ یک از این ایمیل‌هایی که به امیری اشاره کرده محرمانه یا محرمانه عطف به ما سبق نبوده است. برخی این ایمیل‌ها به کلینتون ارسال شده است و این نشان می‌دهد اطلاعات امیری آن قدر حساس نبوده که نشود در عموم آن را رسانه‌ای کرد.

تروردو روز گذشته همچنین تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم اظهارنظری در مورد آنکه چه چیزی باعث این اتفاق شد داشته باشیم. -منظور او از اتفاق اعدام شهرام امیری است- با این وجود اشاره تلویحی به امیری در ایمیل‌های کلینتون بر آتش ایمیل‌های شخصی کلینتون، بنزین ریخته است؛ ایمیلی از سوی ریچارد مورنینگ استار نماینده وزیر امور خارجه در حوزه انرژی اوراسیا در آن زمان به کلینتون در ۵ جولای ۲۰۱۰ و تنها یک روز بعد از ویدئوی آنلاین امیری  و کمتر از دو هفته قبل از ترک آمریکا از سوی امیری نوشته شد که این ایمیل نشان می‌دهد آزار امیری برای درخواست خروج او ازآمریکا موثر بوده است.

برخی منتقدان کلینتون، او را به بی‌توجهی نسبت به اطلاعات حساس متهم می‌کنند. تام کوتون سناتور تندرو جمهوری‌خواه بین ایمیل‌های کلینتون و اعدام امیری رابطه برقرار کرده و گفت: در این ایمیل‌ها که از سرور شخصی کلینتون پیدا شده است، بین مشاوران ارشد و کلینتون، صحبت‌هایی درباره این «جنتلمن» -نام رمز برای فردی که می‌گویند احتمالا شهرام امیری است- در میان بوده است.

او ادامه داد: این نشان می‌دهد چطور کلینتون توانسته است اطلاعاتی با درجه محرمانه بالا را در سرور شخصی نگه دارد و با توجه به قضاوت‌ها و عملکردش، فکر می‌کنم کلینتون برای امنیت کشور مناسب نیست.

به گزارش ایلنا، پس از انتشار توییت دونالد ترامپ درباره اعدام امیری، کمپینی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #ManyPeopleAreSaying (بسیاری می‌گویند) شکل گرفته که از این طریق مخالفان این کاندیدای ریاست جمهوری از طریق جملاتی که با «بسیاری افراد می‌گویند» به حمله به مواضع دونالد ترامپ مشغولند. 

این کمپین از روز گذشته با استقبال زیادی مواجه شده است.

کد خبر : ۳۹۹۴۰۳