خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا:

در شوراهای شهر همچون انتخابات مجلس شاهد ردصلاحیت گسترده نخواهیم بود

دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: در شوراهای شهر همچون انتخابات مجلس شاهد ردصلاحیت گسترده نخواهیم بود.

مجید فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،  با اشاره به نزدیک شدن به برگزاری دو انتخابات مهم و با تاکید ویژه بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، خاطرنشان کرد: به لحاظ ماهیتی، شوراهای شهر و روستا نماد کار مدنی، تضمین‌کننده دموکراسی و مردمسالاری در اقصا نقاط کشور و تحکیم‌کننده قدرت مردم در مسیر اداره شهر است.

در شوراهای شهر همچون انتخابات مجلس شاهد ردصلاحیت گسترده نخواهیم بود

او ادامه داد: باتوجه به این‌که قطعاً در این انتخابات، همچون انتخابات مجلس گذشته شاهد ردصلاحیت گسترده نخواهیم بود، می‌توانیم باحضور پرقدرت در این انتخابات، علاوه بر تحقق این اهداف دموکراسی‌خواهانه، زمینه حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی را فراهم کنیم و این درحالی است که متاسفانه میانگین سنی نمایندگان مجلس حدود ۶۰ و میانگین سنی دولت حدود ۶۵ سال است و سایر ارکان حکومت نیز شرایط مشابهی دارند.

فراهانی تصریح کرد: بر این اساس، حزب ندای ایرانیان درحال تلاش برای فراهم کردن مقدمات حضوری پرقدرت در انتخابات شوراهای شهر و روستا است که در این راستا، کمیته دائمی انتخابات حزب، با مسئولان جدید فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و شعب مختلف حزب نیز برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌اند که امیدواریم به‌زودی برنامه‌های حزب ندای ایرانیان را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

فعالیت فصلی آفت بزرگ تحزب در ایران

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به برخی آفت‌های فعالیت حزبی در ایران، گفت: متاسفانه اکثر احزاب، کارکرد انتخاباتی دارند و در ایام انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده و با پایان انتخابات، کرکره فعالیت حزبی را پایین می‌کشند. با این حال، ما در حزب ندای ایرانیان سعی کرده‌ایم خود را به‌عنوان حزبی انتخاباتی تعریف نکنیم و با برقراری ارتباط مستمر با آحاد جامعه، یک حزب سیاسی-اجتماعی باشیم.

او با بیان بر این‌که انتخابات، بهار فعالیت حزبی است، یادآور شد: باوجود این‌که احزاب سعی می‌کنیم از انتخابات برای تقویت خود و حضور در قدرت استفاده کنیم، اما این مسئله به این معنا نیست که صرفاً در دوران انتخابات، فعالیت کنیم. در حال حاضر، به‌صورت روزانه جلسه‌های مختلف در دفتر مرکزی حزب برگزار می‌شود و در کنار آن، برنامه‌های آموزشی متنوعی در شعب حزب در سراسر کشور پیگیری می‌شود.

افراطی‌ها در مجلس نهم هنری جز تخریب و تولید نفرت نداشتند

فراهانی با اشاره به این‌که انتخابات شوراهای شهر و روستا نخستین انتخاباتی است که حزب ندای ایرانیان به صورت جدی در آن فعالیت خواهد کرد، گفت: در انتخابات مجلس گذشته، اصلی‌ترین هدف حزب، تشکیل مجلسی غیرافراطی و معتدل ایجاد کند و از حضور نیروهای تند و افراطی که هنری جز تخریب و تولید نفرت نداشتند و هر روز علیه دولت کارشکنی می‌کردند، ممانعت کنیم و مسئله اصلی، حضور نامزدهای حزب نبود، بلکه تلاش کردیم به گونه‌ای فعالیت کنیم که طیف اصلی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بتوانند اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به این‌که حساسیت سیاسی در انتخابات شوراهای شهر و روستا آن‌چنان بالا نیست، تصریح کرد: در تهران حدود ۱۰۰۰ نفر را برای حضور در ستادهای انتخاباتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته هنوز ساز و کار اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها تکمیل نشده و شورای هماهنگی که از پیش از انتخابات تشکیل شده بود و همچنان فعال است و شورای سیاست‌گذاری نیز در آستانه انتخابات ۷ اسفند تشکیل شد که این شورا نیز همچنان فعال است.

حرکت خود را جبهه‌ای و جمعی به سرانجام می‌رسانیم

او ادامه داد: با این حال، ما منتظر هیچ فرد یا شورایی نخواهیم ماند و سعی داریم اهداف خود را به صورت مستقل جلو ببریم، اما در نهایت می‌دانیم که باید فعالیت خود را با یک حرکت جبهه‌ای و جمعی به سرانجام برسانیم و به همین دلیل، خود را وام‌دار هیچ فرد یا جریانی نمی‌دانیم و همزمان، قرار نیست با بی‌عملی منتظر بمانیم تا ببینیم دیگران چه می‌کنند و در این راستا، تلاش‌مان را برای رسیدن به اجماع کامل میان تمام نیروهای اصلاح‌طلب به کار خواهیم بست.

فراهانی تصریح کرد: در درجه نخست، معتقدیم که فعالیت حزبی و متکثر ضامن دموکراتیک شدن فضای سیاسی کشور است و همزمان فکر می‌کنیم، ساز و کار جبهه‌ای یک تشکیلات سیاسی نیز باید بر اساس ضوابط مشخص شکل بگیرد، نه بر اساس روابط دوستی و فردی.

سازوکار دموکراتیک ائتلاف یعنی مشخص شدن وزن هریک از اضلاع

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در حال حاضر، ما از طرفی با جریان‌ها و احزاب و تشکیلات منسجم اصلاح‌طلب روبرو هستیم و از طرف دیگر، افرادی نیز حضور دارند که فعالیت می‌کنند و همزمان احزاب دیگری نیز داریم که تعداد اعضای آن‌ها بیش از انگشت‌های دو دست نیست و در این فضا، معتقدیم باید ساز و کار دموکراتیک برای دستیابی به وحدت طی شود و قرار نیست برای رسیدن به وحدت، هر سه گروهی که مورد اشاره قرار گرفت، به یک میزان، تاثیرگذار باشند و به اصطلاح هر کدام یک رای داشته باشند.

فراهانی تصریح کرد: ساز و کار دموکراتیک این است که هر حزبی، بر اساس وزن خود با گروه‌های همفکر خود ائتلاف کند و ما بر این اساس، از ائتلاف اصلاح‌طلبان به‌نحوی که اضلاع این ائتلاف به‌صورت کاملاً دموکراتیک تعریف شوند، دفاع می‌کنیم و تا زمانی که تناسب میان اضلاع این ائتلاف وجود نداشته باشد، نمی‌تواند به صورت طولانی‌مدت فعالیت کند.

برگزاری کنگره حزب ندای ایرانیان در پاییز امسال

او در ادامه با اشاره به آخرین فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان، اعلام کرد: باتوجه به این‌که حزب ندای ایرانیان مجوز خود را در آذرماه ۹۳ دریافت کرد و نخستین کنگره خود را در بهمن‌ماه همان سال برگزار کرد، پس از صدور پراونه فعالیت حزب در تابستان سال بعد، دومین کنگره حزب در زمستان ۹۴ برگزار شد و بر این اساس، این حزب خود را متعهد کرده که هرسال نسبت به برگزاری کنگره اقدام کند.

فراهانی گفت: با این حال، باتوجه به این‌که در فصل زمستان احتمال بارش برف و وضعیت نامساعد جوی وجود دارد و از آن‌جا که بیش از دو سوم از اعضای حزب در شهرستان‌ها حضور دارند، به این نتیجه رسیدیم که فصل زمستان، زمان مناسبی برای برگزاری کنگره حزب نیست، و بنابر این قصد داریم در پاییزماه پیش‌رو سومین کنگره حزب ندای ایرانیان را برگزار کنیم.

عطش جامعه به فعالیت حزبی موجب گسترش فعالیت‌های «ندا» شده است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان این‌که در تمامی استان‌ها بجز یک استان، شعبه رسمی این حزب دایر شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۲۰ شهر کشور حوزه‌ها و شعب حزب فعال هستند و نزدیک به ۶۰۰۰ نفر در سراسر کشور، فرم عضویت حزب را تکمیل کرده‌اند و هم‌اکنون درحال انجام مراحل پیوستن این افراد هستیم و فکر می‌کنیم فارغ از تلاش دوستان در حزب ندای ایرانیان که در این مدت کوتاه موفق به انجام فعالیت‌های خود به صورت گسترده شده است، بی‌شک عطش موجود در جامعه برای فعالیت جمعی و حزبی هم بسیار تاثیرگذار بوده است.

علاقه به کار جمعی با تمام محدودیت‌ها زیاد شده است

فراهانی در پایان با اشاره به جایگاه کاربران ایرانی در رتبه‌بندی استفاده از شبکه‌های مجازی، یادآور شد: در بحث استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ایران جز پنج کشور نخست جهان است و این مسئله نشان می‌دهد که علاقه به کار جمعی، علی‌رغم تمام محدودیت‌ها زیاد است و زمینه برای گسترش فعالیت حزبی مساعد است.

کد خبر : ۳۹۹۲۶۳