خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اجلاس سران در باکو پیام‌آور صلح و دوستی میان کشورهای منطقه است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان در باکو پیام‌آور صلح و دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو گفت: روابط شمال و جنوب در دو دهه گذشته توسط ایران و کشورهای واقع در منطقه قفقاز مورد پیگیری بوده است. در این راستا، پروژه کریدور شمال و جنوب یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست است.

او ادامه داد: به سرانجام رساندن پروژه کریدور شمال به جنوب می‌تواند در گسترش روابط ایران با روسیه و کشورهای حوزه قفقاز جنوبی ثمربخش باشد.

این کارشناس مسائل قفقاز با یادآوری مشارکت ایران و آذربایجان در تکمیل خطوط حمل و نقلی ریلی و جاده‌ای اظهار داشت: ایران در شرایط کنونی با جمهوری آذربایجان برای ایجاد خطوط راه‌آهن بین رشت و آستارا در جمهوری آذربایجان به توافق رسیده است تا مبادله کالا میان دو کشور تسریع شود. روسیه نیز برای حضور در این پروژه و تداوم آن به کشورش اعلام آمادگی کرده است که این مسئله می‌تواند موجب افزایش دسترسی‌های ایران به روسیه و همچنین اروپا شود.

بهشتی‌پور افزود: این همکاری سه‌جانبه اگر بعدا به ورود ارمنستان و گرجستان چه در سطح روابط دوجانبه با ایران و چه به صورت دسته جمعی ادامه پیدا کند، می‌تواند به شکل‌گیری همکاری‌های جدید در منطقه کمک ‌کند و توازنی را در روابط میان کشورها ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه کریدور شمال به جنوب می‌تواند علاوه بر افزایش دسترسی ایران به روسیه، دسترسی ایران به اروپا را هم افزایش دهد، تصریح کرد: قفقاز جنوبی برای ایران حوزه مهمی محسوب می‌شود زیرا دسترسی ایران به اروپا را فراهم می‌کند. در حال حاضر ایران برای حمل و نقل ریلی و زمینی تنها به ترکیه اتکا دارد اما در صورت تکمیل این پروژه، ایران می‌تواند راه‌های ارتباطاتی‌اش را به شرق اروپا افزایش یابد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان در باکو پیام‌آور صلح و دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه است، به بحران قره باغ در ماه‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: هر نوع ناامنی در قفقاز جنوبی یعنی در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به زیان روسیه و ایران است و بنابراین این دو کشور کمک زیادی به حل بحران قره باغ در جهت ایجاد امنیت منطقه انجام می‌دهند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه با بیان اینکه اجلاس سه جانبه در زمان بسیار مهمی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این اجلاس در حالی با مشارکت ایران، روسیه و آذربایجان برگزار می‌شود که تهران و مسکو در سوریه با یکدیگر در حال همکاری‌های نزدیکی هستند و در این راستا لازم است روسای جمهور دو کشور با یکدیگر رایزنی‌هایی از نزدیک داشته باشند که در حاشیه این اجلاس صورت می‌‌گیرد.

او با اشاره به کودتای اخیر در ترکیه ابراز داشت: ما در برابر کودتای نافرجام ترکیه مشاهده کردیم که هم ایران و هم روسیه این رخداد را محکوم کردند. از سویی، این نشست فرصت خوبی برای بررسی آخرین تحولات ترکیه پس از شکست کودتا در این کشور نیز به حساب می‌آید و قرار است پس از این نشست نیز سران ارمنستان و ترکیه به مسکو سفر کنند.

این کارشناس مسائل اوراسیا درباره همکاری‌های احتمالی ایران، روسیه و آذربایجان درخصوص مسائل تروریستی نیز بیان کرد: مسئله امنیت امروز یک مقوله بهم پیوسته در دنیا محسوب می‌شود. کشورهای منطقه نیز همه از تهدیدات تروریستی رنج می‌برند و این مسئله، مسئله مشترک میان همه آنها است.

بهشتی‌پور اضافه کرد: ایران و روسیه تا به امروز گام‌های خوبی برای مبارزه با تروریسم برداشته‌اند اما باید دانست که برای مبارزه با تروریسم نمی‌توان به تنهایی کاری را انجام داد و همکاری‌های سه جانبه بی‌تردید می‌تواند به مبارزه بهتر با این مسئله کمک کند. 

کد خبر : ۳۹۸۵۰۸