خبرگزاری کار ایران

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه:

مناسبات تهران ـ باکو در بالاترین سطح در ۲۵ سال گذشته است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تاکید کرد: در ۲۵ سالی که از استقلال آذربایجان می‌گذرد هیچ گاه روابط دوجانبه تهران و باکو در این سطح، بالا نبوده و این نشان می‌دهد شرایط ویژه منطقه‌ای سبب شده ما شاهد افزایش سطح و مناسبات میان دو کشور باشیم

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: همکاری‌های اقتصادی دو طرف به تدریج در حال به بار نشستن است و این سفر می‌تواند این روند را تسریع کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه افزود: موضوع خط آهن یا همان کریدور شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین محورهای این سفر است که برای همه طرف‌ها از جمله روسیه بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند ایران را به آذربایجان و از آنجا به شمال اروپا وصل کند و در واقع مسیر اتصال خلیج فارس به شمال اروپا و اروپای شرقی باشد.

رحیم‌پور با اشاره به حضور پوتین در این سفر و برگزاری نشست سه‌جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان گفت: طبیعتا حضور رئیس جمهوری روسیه در این نشست بر وزن گفت‌وگوها می‌افزاید، ضمن اینکه روس‌ها تمایل دارند در مسأله کریدور شمال به جنوب به خط ترانزیت بپیوندند و همچنین در خط آهن هم حضور داشته باشند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به بررسی مسائل و اختلافات و تنش‌های منطقه‌ای افزود: تلاش بر این خواهد بود در خصوص مدیریت و حل و فصل موضوعات و مسائل باقی‌مانده به روش‌ها و راهکارهای مناسبی دست یابیم. واقعیت این است که در ۲۵ سالی که از استقلال آذربایجان می‌گذرد هیچ گاه روابط دوجانبه تهران و باکو در این سطح، بالا نبوده و این نشان می‌دهد شرایط ویژه منطقه‌ای سبب شده ما شاهد افزایش سطح و مناسبات میان دو کشور باشیم. ضمن اینکه این افزایش همکاری می‌تواند زمینه‌ها را برای صلح و امنیت بیشتر منطقه ای فراهم سازد.

رحیم‌پور همچنین با اشاره به لزوم توجه بیشتر به برگزاری چنین نشست‌هایی اظهار داشت: ما می‌توانیم مشابه چنین نشست‌هایی را با همسایگان و کشورهای شرقی مان هم داشته باشیم و به عنوان مثال مذاکرات و نشست‌هایی با کشورهایی مانند هند، افغانستان و پاکستان هم در دستور کار خود قرار دهیم.

 

کد خبر : ۳۹۸۴۴۸