خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در دیدار صمیمی با روحانیون و اندیشمندان جمهوری آذربایجان:

تفرقه و ترور به نام اسلام، توطئه‌ای در جهت اسلام هراسی است

رییس جمهور، اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) را پیوند دهنده مردم ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد و تاکید کرد: پیوند مستحکم دوملت و دو دولت در سایه همین اشتراکات است و اگر این اشتراکات نبود هیچ تبلیغات و سیاستی نمی توانست اینگونه دو ملت را برادرانه در کنار یکدیگر قرار دهد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه و در دیدار صمیمی با روحانیون و اندیشمندان جمهوری آذربایجان در باکو ، اظهارداشت: دین و فرهنگ مشترک، سرچشمه اعتماد و همکاری تهران - باکو است.

رییس‌ جمهور به شادمانی وصف ناشدنی مردم ایران هنگام استقلال جمهوری آذربایجان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد و گفت: روابط دو دولت به عنوان خواست مشترک دو ملت، بویژه در سالهای اخیر مستحکم‌تر و نزدیکتر شده است و دیدارهای مکرر مقام‌های ارشد، به تقویت بیش از پیش این روابط انجامیده است.

 رییس جمهور، تفرقه و ترور به نام اسلام را  توطئه‌ای در جهت اسلام هراسی دانست و اظهارداشت: متأسفانه امروز دشمنان اسلام با تسلیح گروهی آدمکش و تروریست تحت نام اسلام، شمشیر را بر رخ اسلام و مسلمانان کشیده‌اند و آنها را رو در روی یکدیگر قرار داده‌اند.

روحانی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در شرایطی که دیگران در رفاه و پیشرفت هستند، مسلمانان رو در روی هم قرار گیرند و اختلاف و کشتار بین آنان بیشتر شده و جوانان مسلمان از مسیر حق منحرف شوند.

رییس جمهور با بیان اینکه اسلام دین امنیت و برادری است، ادامه داد: امروز رسالت سنگینی بر دوش علمای اسلام است، تا جامعه را از انحراف فکری نجات دهند و با معرفی چهره واقعی اسلام، به همه مظلومان و مسلمانان رنج دیده جهان کمک کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه همه شیعیان و اهل تسنن برادر و عضو خانواده جهان اسلام هستند، گفت: امروز علما، دانشمندان، حوزه‌های علمیه و نویسندگان وظیفه سنگین و سختی بر دوش دارند تا نسل جوان در جهان اسلام را هوشیار و آگاه کرده و چهره واقعی اسلام را به آنان نشان دهند.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اسلام اعتدالی را در عمل توضیح داده و تبلیغ کرده است؛ اسلامی که دین اعتدال، عدالت و رحمت است و به کمک مسلمانان و  مظلومان می‌شتابد.

روحانی با اشاره به حملات تروریست‌های داعشی به کشور و مردم مظلوم عراق، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از همان روز نخست به کمک مردم این کشور شتافت و اجازه نداد که بغداد و اربیل سقوط کند و در هر جایی که مسلمانان گرفتار تروریست‌ها از ما طلب کمک کنند به کمک آنها خواهیم رفت چرا که این امر را وظیفه خود می‌دانیم که دنیای اسلام را از این معضل نجات دهیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه پروردگار از ما می‌خواهد به یاری دین خدا و حق بپا خیزیم، افزود: همه باید برای تقویت وحدت میان مسلمانان تلاش کنیم و ثبات و آرامش را به دنیای اسلام برگردانیم.

رییس‌ جمهور احترام به تمامیت ارضی تمام کشورها و تأکید بر عدم تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه را از برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: با بی توجهی به این اصل ، شاهد تداوم ناامنی، ثبات و کشتار در منطقه خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم که هیچ انسان مظلومی در هر نقطه از جهان کشته شود و خواستار صلح، صفا، برادری و امنیت در جهان هستیم.

رییس‌ جمهور ریشه مشکلات کنونی دنیای اسلام را دخالت های دشمنان اسلام دانست و گفت: دشمنان عده‌ای را تحریک می‌کنند، تا به نام دین و جهاد در بین مسلمانان اختلاف‌افکنی، مظلوم‌کشی و برادرکشی به راه بیندازند و به این ترتیب در نهایت دین اسلام به دروغ بدنام شود.

در این نشست که شمار زیادی از روحانیون و ائمه جماعات جمهوری آذربایجان حضور داشتند، شیخ الاسلام پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز گزارشی ارائه کرد.

کد خبر : ۳۹۸۳۹۱