خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری /مشروح/

در پرونده شهرام امیری به اطلاعات آمریکا رودست زدیم/ وجود شش پرونده با شکات هزار نفر به بالا در تهران

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در پرونده شهرام امیری به اطلاعات آمریکا رودست زدیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز خبرنگار  اظهار داشت : کار خبرنگاری، کار پرمسئولیتی است. اداره یک رسانه هم کار سختی است و البته اگر این کار سخت با رعایت موازین انجام شود، اجر و پاداش آن زیاد است. اگر خدای نکرده مراقبت نشود و دستخوش برخی مسائل شخصی، جناحی و گروهی شود، بسیار بد است. این کار، کار زر و و بالش است؛ یعنی سختی کار دارید و نه تنها پاداش ندارد، بلکه مورد مؤاخذه هم در این دنیا و هم در آن دنیا قرار خواهید گرفت.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: شخصا از شما که در طول سال در خدمتتان هستیم، تشکر دارم که انصافا مطالب را حتی‌الامکان خوب منعکس می‌کنید. ضبط مسائل همانطور که گفته می‌شود هم به نفع شماست، هم ما و هم مردم.

توضیح در مورد اعدام بیست تروریست

او در مورد اعدام تعدادی از تروریست‌ها گفت این افراد آدم‌کش‌هایی بودند که مرتکب جنایات فراوان شده بودند و تعداد زیادی از هموطنان ما را شهید کرده بودند؛ حدود ۲۰ نفر و تعداد بیشتری را مجروح و معلوم کردند. سرقت مسلحانه در چند استان داشتند و مردم بی‌گناه را در میدان سنندج به رگبار مسلسل بستند و در یک ترور کور افراد زیادی را مجروح کردند و به پایگاه‌های بسیج و نیروی انتظامی حمله مسلحانه کردند و افرادی بودند که بعضا دارای جرم‌های متعدد و سوابق کیفری متعدد بودند.

حکم اعدام بیست تروریست در دیوان عالی تایید شد

محسنی اژه‌ای افزود: پرونده این تروریست‌ها که امنیت کشور را با الهام گرفتن از دشمنان بیرون هدف گرفته بودند و مثل برخی کشورهای همسایه می‌خواستند جامعه ناامن کنند. جریان‌های تکفیری ایران می‌خواهند ایران را هم ناامن کنند. این افراد توسط نیروهای مسئول در سیستم امنیتی کشور با کمک قوه قضائیه شناسایی شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: این‌طور نبود که این افراد بلافاصله شناسایی شده باشند، بلکه به سختی صورت گرفت. اینها در چارچوب موازین قانونی با حضور وکیل دادگاه‌هایشان برگزار شد و حکم آنها در دادگاه بدوی بعد از اعتراض آنها به دیوان عالی کشور رفته و در تنها احکام صادره تایید شده و پس آن نیز مهلت داده شده که اگر بتوانند توبه و جبران کنند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد : اینها نه تنها جبران نکردند بلکه برخی از آنها در داخل زندان هم سعی میکردند با خارج از زندان در ارتباط باشند و بعضی که با قرار آزاد شده بودند به داعش پیوستند و برخی از آنها با همراهی با داعش در کشورهای همسایه جان دادند.  

او با بیان اینکه یک مشت تروریست جانی که این اعمال را انجام دادند، گفت: اینها مجازات شدند و مدعیان دروغگوی حقوق بشر که می‌گویند ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم فریادشان بلند می‌شود که چرا تروریست‌ها را مجازات کردید. به هیچ وجه اجازه ناامنی در کشور داده نمی‌شود و اگر کسانی بخواهند با الهام از خارج امنیت مردم را برهم بزنند، مجازات می‌شوند. ضمن اینکه کشورهای دروغگوی غربی مدافع حقوق بشر که دستشان تا مرفق به خون بی گناهان آغشته است، حق دخالت در امور داخلی کشور را ندارند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه کسانی که با پرواز یک موشک در یک جا بیمارستان را منهدم می‌کنند و  یک مدرسه را با همه دانش‌اموزانش ترور می‌کنند، گفت: اینها کسانی‌اند که غیرنظامیان را با یک هواپیما نیست و نابود می‌کنند؛ اینها مدعی‌اند چرا چند جنایتکاری که طبق قانون مجازات شدند را اعدام می‌کنید!

اعدام شهرام امیری بخاطر افشای اطلاعات سری کشور به آمریکا بود

او در مورد اعدام شهرام امیری گفت: مجازات شهرام امیری با توجه به دسترسی‌هایی که به اسرار سری نظام داشته با دشمن متخاصم ما و شیطان بزرگ، آمریکا وصل شده و اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده اعدام شد.

او گفت : یکی از رودست‌هایی که آمریکا از سرویس امنیتی ما خورد در این پرونده است که ان‌شاءلله بتوانیم یک روز باز کنیم که چطور اطلاعات آمریکا از اطلاعات ایران رودست خورد و تصور می‌کرد فردی که اطلاعاتی ندارد، به کجا وصل است، با چه برنامه‌ای او را به عربستان بردند و تصور می‌کردند همه اینها از چشم سیستم اطلاعات ما پوشیده است؛ در حالی که زیر ذره‌بین ما بود.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بعد از اینکه با آن شکل آمد و باز به طور  قانونی با حضور وکیل در جلسات متعدد محاکمه شد و حکم دادگاه بدوی مورد اعتراض قرار گرفت و دیوان عالی کشور با وسواس به آن رسیدگی کرد.

قادم مقام دستگاه قضا گفت: وسواس یه این دلیل که ما در مورد جاسوس در قانون مجازات‌های مختلف داریم. در برخی موارد حکم اعدام داریم گاهی حبس، حداقل ده سال داریم . در این مورد با وسواس بررسی کرد و در این مورد در دادگاه بدوی اعدام اعلام شد و دیوان رای را تایید کرد.

او افزود: باز با کمال تاسف با اینکه ما دوست داریم همه مجرمان برگردند و توبه کنند، اما این فرد هم از افرادی بود که از فرصتی که به او بعد از نهایی شدن حکم داده شده که این مدت هم قابل توجه بود، نه تنها جبران نکرد بلکه از درون زندان سعی می‌کرد اطلاعات غلط بیرون بفرستد و در نهایت به مجازات رسید.

محسنی اژه‌ای گفت: بستگان او گفتند که او به ده سال زندان و چند سال تبعید محکوم شده، که این موضوع غلط است. این‌طور نبود و از دادگاه بدوی حکم او اعدام بود و حکمش هم اجرا شد.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت در مورد یالثارات برداشتم اشتباه بود

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به رسیدگی به تخلف نشریه یالثارات گفت: اگر همه ما شخصیت حقیقی یا حقوقی باشیم در صورتیکه رعایت قانون کنیم به نفع همه است و اگر ابهامی است باز هم قانونی اقدام کنیم نه اینکه فضا را آلوده کنیم و فرافکنی کنیم.

او افزود: این نشریه صرف‌نظر از ماهیت موضوع در ۱۴ دی ماه سال قبل در هیات نظارت بر مطبوعات به استناد بند ۸ و۱۱ قانون مطبوعات لغو پروانه شد و دبیر هیات نظارت هم مطلب را به موسسه انصار الله ابلاغ کرد. مسئول موسسه درخواستی مبنی بر اینکه این استناد هیات نظارت صحیح نیست را ارائه کرد.

قائم مقام قوه قضاییه ادامه داد: این درخواست از ناحیه دادگاه احراز شد. باید وجهی برای خسارت احتمالی ریخته می‌شد این کار هم صورت گرفت و دادگاه دستور توقف این کار را صادر کرد و نشریه حق انتشار داشت. مطالبی دیگر شد که گفتند به ساحت هنرمندان اهانت شده است. به ماهیت موضوع کاری ندارم، اما اهانت، جرم، و قابل تعقیب است، اما آیا هیات نظارت برای مورد اخیر جلسه‌ای داشته است؟ در اینجا دیدیم مطالبی در رسانه‌ها مطرح شد که این تلقی را ایجاد کرد که گویا هیات نظارت جلسه داشته و تصمیمی گرفته که اصلا اینطور نبود.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در همین رابطه دادگستری از آقای نوش‌آبادی دعوت کرد در مورد مطالبی که گفته توضیح بدهد، گویا او هم گفته اشتباه شده و برداشت اشتباهی کردم و سعی می‌کنم در مصاحبه‌ای آن را اصلاح کنم. آیا هیات نظارت خودش می توند مستقلا پروانه‌ای را لغو کند در دو مورد این کار امکان‌پذیر است. در تبصره ماده ۱۲ این موارد ذکر شده است.

سخنگوی گفت: اختلافی که هست این است که هیات نظارت می‌گوید وقتی من حکم را دادم دادگاه حق ورود ندارد، اما اینطور نیست طبق قانون دادگاه هم می‌تواند وارد شود. دادگاه نسبت به اصل موضوع باید رای بدهد و وارد شود که باید ببینیم به کجا می‌رسد.

عباسی نپذیرفت کسی وثیقه بسپارد

او در خصوص بازداشت حسن عباسی گفت: او نسبت به نیروهای نظامی ما مطلبی را گفته بود که بعدا عذرخواهی کرد و از طرف برخی امرای ارتش هم عذر خواهی او مورد قبول واقع شد. باید بدانیم مسئله نظامی هر کشوری که به امنیت آن کشور و مسئله حیاتی آن کشور بر بخورد، چیز ساده‌ای نیست.

قائم مقام دستگاه قضا افزود: حسن عباسی هم مطلبی داشت و بر این اساس برخی نیروهای مسلح ما، اعم از ارتش و غیر ارتش، با توجه به خدمات خیلی مهم ارتش جمهوری اسلامی از اول انقلاب تا الان عکس‌العملی داشتند و از طرف سپاه و ارتش و اجازه ندادند دشمن از مطلبی که چند سال پیش مطرح شده بود، سوءاستفاده کنند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: دادسرای نظامی ایشان را دعوت کرده و با توجه به توضیحات او قراری صادر کرد. ابتدائا قرار وثیقه صادر شد و همان جا هم کسی حاضر بوده که وثیقه را بسپارد، اما خود ایشان نمی پذیرد. او با این شرایط زندان باید به زندان می‌رفت. قرار وثیقه صادر شده تامین نشده و بازداشت شد. البته دیشب هم بعد از اینکه این قرار را تامین می‌کنند، عباسی آزاد می‌شود.

در تیر ماه امسال بیش از ۱۸ تن انواع مواد مخدر کشف شد

او در خصوص قاچاق مواد مخدر نیز  افزود: در تیر ماه امسال بیش از ۱۸ تن انواع مواد مخدری کشف شده که گزارشش به ما رسیده است. این مقدار گزارشی که از دادستان‌های ما رسیده به این میزان بوده است، ولی مقادیری هم حتما بوده است که هنوز گزارش آن به ما نرسیده است.

معاون اول قوه قضائیه در مورد ماه مرداد نیز گفت: در مرداد ماه بیش از ۶ تن کشف انواع مخدر را داشتیم. در کرمان  بیش از ۲ تن مواد مخدر کشف شد. موردی در سه محموله در هفته‌های اخیر بوده که با هم در ارتباط بوده اند که آن هم ۳ تن بوده است. حال اگر بخواهند اینها را مجازات کنند، باز به عنوان دفاع از حقوق بشر صدای برخی  بلند می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: تعجب می‌کنم این افرادی که هزاران هزار انسان را بی‌خانمان می‌کنند و به مرگ می‌رسانند و گرفتاری‌های عدیده‌ای برایشان ایجاد می‌کنند، بشر نیستند و نباید از حقوقشان دفاع شود.

بدعهدی آمریکا را در برجام دیدیم/ در مورد حقوق بشر با اروپا صحبت می‌کنیم نه آمریکا

او افزود: مطلب دیگر در مورد بیانیات رییس قوه قضائیه آملی لاریجانی در روز دفاع حقوق بشر است. ایشان گفتند ما با آمریکا هیچ رابطه‌ای نداریم، چون امتحانش را پس داده و بدعهدی می‌کند و ما در سنوات گذشته دیدیم و در برجام هم شاهد بودیم.

او گفت: اما در مورد بقیه کشورهای غربی و اروپایی‌ها ما در مورد حقوق بشر حرف داریم. ما می‌گوییم چرا می‌خواهید فکر خودتان را یک‌جانبه بر سایر ملل تحمیل کنید.  آیا این خودش خلاف حقوق بشر نیست؟ چرا در ادعایتان صادق نیستید و یک جا که منافعتان ایجاب می‌کند حاضرید همه را بکشید و شکنجه کنید و هر جنایتی بکنید و از همه کسانی که بویی از دموکراسی نبرده‌اند حمایت کنید اما برای کسانی که با شما نباشند به بهانه حقوق بشر محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنید.

محسنی اژه‌ای گفت: حاضریم مذاکره کنینم و ببینیم ایران و اسلام از حقوق بشر بیشتر دفاع می‌کند یا قوانین آنها. حاضریم گفت‌وگو کنیم؛ نه اینکه شما مدعی باشید و ما متهم، بلکه بنشینیم بگوییم حقوق بشر چیست و بشر کیست.  بینیم اسلام و جمهوری اسلامی بیشتر مدافع حقوق بشر است، یا آنها.

۶۰ هزار متر مربع قلع و قمع موارد خلاف قانون

معاون قوه قضائیه همچنین ادامه داد: در گزارش استان‌های تهران کرج و کرمان و یک استان دیگر ما چهارصد هکتار رفع تصرف داشتیم و به منابع طبیعی و دولت برگشت که بیش از ۶۰ هزار متر مربع موارد خلاف قانون هم قلع و قمع داشتیم.

در پرونده بانک ملت، فعلا چهار نفر دستگیر شده‌اند

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه پس از دستگیری مدیر عامل سابق بانک ملت شبکه فساد کشف شد، از اژه‌ای پرسید که  آیا فرد دیگری در این رابطه بازداشت شده است، که او گفت: فعلا ۴ نفر بازداشتند و فرد جدیدی بازداشت نشده است. به کسانی که خارج از کشورند پیغام داده شده به نفع خودشان است بازگردند. مقداری از اموال توقیف شده، اما به بیت‌المال بازنگشته است.

برای بابک زنجانی حداقل وثیقه ۱۰ هزار میلیارد تومانی می‌پذیریم

او در مورد اظهارات وکیل زنجانی و وثیقه شرکای خارجی زنجانی عنوان کرد: بدهی‌ها هنوز پرداخت نشده است. اموال در داخل و خارج شناسایی شده است و قرار شده اسناد آن در قبال بدهی وزارت نفت واگذار شود.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر به میزان حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان وثیقه بگذارند، قوه قضاییه می‌پذیرد، اما تا الان این وثیقه داده نشده است. اوراق پرونده حجیم است و باید بررسی‌ها دقیق شود. از روز اول تا الان ادعاهای متهم ثابت نشده است. در مورد مبلغ وثیقه، این مبلغ می‌تواند ملک یا نقد باشد؛ وثیقه‌گذار هم فرقی نمی‌کند چه کسی باشد.

پرونده بقایی هنوز در دادسراست

او در مورد پرونده بقایی یادآور شد: اخیرا خبر نگرفتم. نشنیدم این پرونده دادگاه رفته باشد. احتمالا پرونده هنوز در دادسراست.

هر کدام از کشورهای اروپایی مایل باشند؛ در مورد حقوق بشر گفت‌وگو می‌کنیم

معاون اول قوه قضاییه همچنین در مورد مذاکره در مورد مسائل حقوق بشری گفت: خبر ندارم کشوری اروپایی پیشنهاد داده یا نه. این هنوز یک پیشنهاد از جانب ماست و ما در مورد تعریف بشر و حقوق بشر حرف داریم و مدعی هستیم. اروپایی‌ها هر کدام مایل به گفت‌و‌گو باشند، ما هم استقبال می‌کنیم.

تا بانک‌ها نخواهند، معوقات بانکی ادامه خواهد داشت

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که میزان بدهی بدهکاران بانکی چقدر هستند، گفت: تا زمانی که بانک‌ها نخواهند، معوقات بانکی را خواهیم داشت و ممکن است تکرار هم شود. بانک‌ها اول باید اعتبارسنجی کنند که آیا فردی که می‌خواهد اعتبار بگیرد، توان پرداخت دارد یا خیر. همچنین آنها باید نظارت کنند که این پول کجا قرار است هزینه شود. امیدواریم بانک‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: تعداد بدهکاران بانکی را نمی‌توان گفت؛ چون این میزان دائم در حال تغییر است. از معاون اقتصادی دادستان کشور به تازگی شنیدم سرجمع معوقات ما کم نشده است. در مورد بانک‌ها اگر احساس کنیم از روی عمد معطل می‌کنند، دادستان به عنوان حمایت از حقوق مردم وارد می‌شود که اخیرا هم وارد شد و تعدادی را بازداشت کرد. مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اصل معوقه و جریمه مورد اخیر است که فردی در مورد آن بازداشت شد.

کسی را به صرف عکس گرفتن تحت تعقیب قرار نمی‌دهند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر برخی رسانه‌ها در خصوص سه رییس جمهوری که با بابک زنجانی عکس گرفته‌اند و به او لوح تقدید داده‌اند و اینکه آیا اسم این افراد در لیست بررسی پرونده زنجانی هست یا نه، گفت: عکس گرفتن جرم نیست. گاهی یک زمانی یک فرد کاری کرده که شایسته لوح تقدیر بوده، اما بعد جرمی مرتکب شده است.  نمی‌هیچ رییس‌جمهوری صِرف دادن لوح تقدیر نمی‌شود تحت تعقیب قرار بگیرد.

گزارش معاون اول رییس جمهور در مورد حقوق‌های نجومی هنوز به قوه قضاییه نرسیده است

او همچنین در خصوص روند قوه قضاییه در مورد افرادی که دریافتی‌های نجومی را داشتند، گفت: در قوه قضاییه منتطریم بر اساس نامه جهانگیری در چند بند که به رییس جمهور نوشتند و گفتند ما در حال بررسی هستیم که کسانی که این دریافت‌ها را داشتند، پول‌ها را برگردانند و معرفی شوند. ما از این مسئله اطلاعی نداریم و هنوز گزارشی به دست ما نرسیده و نمی‌دانیم هنوز چه مواردی خلاف است و دولت می‌تواند عمل کند و چه مقدار باید قوه عمل کند.

اقدام سازمان بازرسی در مورد فیش‌های حقوقی

معاون قوه قضائیه گفت رییس بازرسی کل کشور یک اقدامی انجام دادند و بر اساس اختیارات قانونی‌شان در مدیران عامل‌ و مدیران سطوح بالا که حقوق بالایی می‌گیرند، بررسی‌هایی انجام شد و یکی یکی به عنوان خوداظهاری لیستی می‌گیرد و راستی‌آزمایی می‌کند. تا الان چهار پنج مورد داده شده است. بخش اولِ خوداظهاری کار سختی نیست و به صورت فرم داده می‌شود و افراد پر می‌کنند، اما راستی‌‌آزمایی زمان‌بر است. به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نامه نوشته شده و گفته شد از مدیرانشان اطلاعات بگیرند. نامه‌ای نوشته شده که دادستان منتظر نامه این وزارتخانه است.

او همچنین گفت: کار گروهی متشکل از، دادستان کل، معاون اول و رییس بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی  با حضور خود رئیس قوه تشکیل شده است. قرار شد بعد از رسیدن گزارش‌ها معطلی نداشته باشیم. در مورد همه اینها یک نسخه نمی‌شود پیچید. برخی من‌غیرحق حقوق گرفته‌اند؛ برخی هم تخلف کرده‌اند نه جرم. یک عده فقط باید پول را برگردانند، یک عده هم باید پول را برگردانند، هم باید مجازات شوند.

او همچنین گفت: یک سقفی را دولت تعیین کرده و باید دید این سقف برای همه صدق می‌کند یا نه. به محض تکمیل شدن اطلاعات کار قضایی انجام می‌شود.

ذخیره نظام تشویق می‌شود، نه عزل

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی از ذخیره‌های نظام مشمول عزل قرار گرفته‌اند، گفت: قاعدتا اگر کسی ذخیره نظام باشد، نباید عزل شود و باید مدال به او داده شود.

اسم یاسین رامین را نشنیده‌ام

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به  سوالی در خصوص فردی به نام «یاسین رامین» و اینکه آیا بازداشت شده است یا خیر گفت: اسم او را هم نشنیده‌ام و خبر ندارم.

مجوز وزارت ارشاد مانع از انجام وظایف مدعی‌العموم نیست

محسنی اژه‌ای همچنین در مورد لغو کنسرت موسیقی در خراسان و مسئله لغو کنسرت‌ها از سوی قوه قضاییه و تشخیص پیشاپیش در مورد تخلفات منکراتی در کنسرت‌ها، گفت: بله، مجوز را وزارت ارشاد می‌دهد اما دادن مجوز مانع از وظایف مدعی‌العموم نیست. اگر به عنوان قرائن و شواهد باشد، که روشن است.

دستور دادستان در مورد ممنوع‌التصویری خاتمی همچنان لازم‌الاجراست

محسنی اژه ای همچنین در مورد ممنوع التصویری و ادامه اجرای آن در مورد سیدمحمد خاتمی گفت: شورای امنیت ملی مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن دبیرخانه تعیین‌مصداق کرد. دادستان خودش مستقلا وظایف و ظرفیت‌هایی دارد که تطبیق شده است و لازم‌الاجراست. از این رو هم دستور شورا هم دستور دادستان لازم‌الاجراست و اصولا  دستوری که از مرجع رسمی داده شد، لازم‌الاجرا است، مگر مورد آن لغو شود.

توضیح در مورد ابلاغ قانون مجازات

وی در پاسخ به این سوال که سه سال از ابلاغ قانون مجازات اسلامی می‌گذرد، آیا جرم اقتصادی بالای ۱۰۰ میلیون نداشتیم؟ اگر بوده چرا اعلام نشده است، گفت: مواردی که قطعی شد اعلام شد و در سایت قرار می‌گیرد.در مورد آنها که قطعی نشده مجاز به انتشار نیستیم. گاهی حکم قطعی می‌شود اما هنوز مرحله فرجام‌خواهی فوق العاده وجود دارد که اگر مورد پذیرش قرار گیرد اطلاع‌رسانی نمی‌شود و در نمی توان اطلاع‌رسانی کرد .

اژه ای در پاسخ به این سوال که رهبری در صحبت‌های خود در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که حرف مخالف رهبری جرم نیست آیا این در قوه قضاییه هم لحاظ می‌شود، گفت: حتما

حکم پرونده حمله به سفارت عربستان صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده حمله  به سفارت عربستان در دادگاه ویژه روحانیت گفت: حکم هنوز صادر نشده است از برگزاری دادگاه هم اطلاع ندارم .

توضیح در مورد مرخصی مهدی هاشمی

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که خبری در فضای مجازی است و می‌گویند مهدی هاشمی برای جراحی مادرش به مرخصی آمده و تا الان در مرخصی است که اژه‌ای پاسخ داد: این درست نیست. ممکن است برای چند روز آمده باشد، اما اینکه از روز جراحی آمده و تا امروز در مرخصی باشد درست نیست، اما به مرخصی چند روزه آمده است که در قانون موارد مرخصی‌ها ذکر شده است.

تهدید برخی سازمان‌ها در قبال افشاگری‌های خبرنگاران

وی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید برخی سازمان ها در قبال افشاگری‌های خبرنگاران یادآور شد: مطالب طبقه‌بندی شده اگر افشا شود، جرم است، اما اگر صرفا اطلاع‌رسانی صورت گرفته است، مهم نیست به دیگران بربخورد. گاهی مطالب تحریف می‌شود که اشکال همین‌جاست .

رسیدگی به ۳۵ هزار حساب دیگر در موسسه ثامن باقی مانده است

معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده موسسه ثامن گفت: در مورد پرونده این تعاونی کار فوق العاده‌ای توسط بانک مرکزی و دستگاه اطلاعاتی و قوه قضاییه شد و اگر این اقدامات نبود، مردم گرفتار می‌شدند .

او با بیان اینکه رسیدگی به ۳۵ هزار حساب دیگر باقی مانده است، گفت: بقیه تعیین تکلیف شده است. البته این حساب‌ها متعلق به حدود ۲۰ هزار نفر است. الان تلاش می‌شود که این ها زودتر تعیین تکلیف شوند. یکی از مشکلات همیشگی ما در زمینه کار کارشناسی است. مدیر عامل مربوطه این موسسه از اول همکاری لازم را نداشت و یک مدت هم برای همین بازداشت شد .

اژه ای تاکید کرد: در مورد  طلب افراد در این موسسه جای نگرانی نیست و خیلی با مشکل مواجه نیستیم. البته الان با مشکل بازار هم مواجه هستیم اما مردم اطمینان داشته باشند کار با قوت دنبال می‌شود. ما همیشه از بانک مرکزی گله‌مند هستیم اما در این مورد با جان و دل کار شده است.

اموال شناسایی‌شده شرکت لیزینگ خودرو ۲میلیارد و چند ساختمان؛ بدهی آن ۴۰ میلیارد است

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده لیزینگ خودرو گفت: این شرکت پولی گرفته و خودروهایی در اختیار مردم قرار داده اما در مراحل بعد خُلف وعده کرده است. پنج نفر در این پرونده با زندان‌های طویل‌المدت و جزای نقدی بالا و رد مال محکوم شدند و در زندان هستند. اموال شناسایی‌شده حدود ۲ میلیارد و چند واحد ساختمان است. طلب از این شرکت ۴۰ میلیارد است و شکّات هر روز اضافه می‌شوند. دستگاه قضا تمامی توان خود را برای شناسایی اموال اینها به کار گرفته است، اما مردم هم باید خودشان قدری با تامل با این موارد برخورد کنند.

توضیح در خصوص انتصاب رییس جدید صندوق توسعه ملی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص انتصاب رییس جدید صندوق توسعه ملی و اینکه گفته شده تخلفاتی صورت گرفته گفت: طبق قانون و طبق ماده ۱۷ اساسنامه این صندوق، ارکان این صندوق عبارتند از هیات امنا، هیات عامل و نظارت. هیات عامل توسط هیات امنا انتخاب می‌شود و حکم انتصاب را رییس هیات امنا که رئیس جمهور است، امضا می‌کند و از بین آنها یک نفر توسط هیات عامل، به عنوان رییس انتخاب می‌شود.

او افزود: بحث اینجاست که جلسه‌ای تشکیل نشده است. یعنی باید جلسه هیات عامل تشکیل شود و فردی با شرایطی تعیین شود و باید دیده شود آیا این فرد دارای شرایط هست یا نه. این جلسه تشکیل نشده، بلکه صورتجلسه دست به دست شده است. ثانیا هیات عامل توسط هیات امنا تعیین نشده است. باید اول این هیات انتخاب می‌شد و از بین آنها رییس انتخاب می‌شد.  قانون در اینجا هم رعایت نشده، چراکه جلسه تشکیل نشده و هیات عاملی هم انتخاب نشده است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در خود قانون آمده هر چهار ماه یک‌بار باید هیات عامل تشکیل جلسه بدهد، گفت: یعنی تشکیل جلسه موضوعیت دارد و نظر مقنن این نبوده که کاغذی دست به دست شود. باید دید رئیس هیات امنا یعنی رئیس جمهور در این مورد چه می‌کند.

اطلاعی از بازداشت شهرام جزایری ندارم

او در مورد علت بازداشت شهرام جزایری گفت: اطلاعی از بازداشت او ندارم.

از ۴۰۰۰ نفر، دولت با استخدام ۵۰۰ قاضی موافقت کرد

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص کمبود قاضی و کادر قضایی و اینکه در لایحه پیشنهادی برنامه ششم، جذب تنها ۵۰۰ قاضی در هر سال پیش‌بینی شده گفت: در این مورد ما دچار مشکل خواهیم شد. در برنامه پنجم اجازه جذب ۴۰۰۰ هزار قاضی به ما داده شده بود که ما توانستیم این تعداد را در چهار سال جذب کنیم. البته باید گفت عده‌ای بازنشسته شدند و رفته‌اند و اینگونه نیست که این تعداد اضافه شده باشد. پیشنهاد ما این بود حداقل در برنامه ششم هم اجازه دهند که ما ۴۰۰۰ نفر را داشته باشیم که متاسفانه دولت موافقت نکرده و حداکثر ۵۰۰ نفر را پیش‌بینی کرده‌اند.

نگین غرب ۱۵ هزار شاکی دارد

او درمورد پرونده‌های تطویل و رسیدگی به برخی پرونده‌ها نظیر نگین غرب در زمان طولانی گفت: در  اینجا رسیدگی قضایی طول نکشیده، بلکه برای استیفای حق مردم طول کشیده است. این پرنده در دادگاه بدوی رفته و به دادگاه تجدید نظر رفته است. تلاش وافری کردند که تا جایی که مقدور است مردم به حقشان برسند . مردم از ۵۰۰ هزار تومان تا مبالغ بیشتر داده‌اند تا صاحبِ خانه شوند . اگر این مبلغ را امروز به آنها بدهند، هیچ پولی دستشان را نمی‌گیرد.

او خاطرنشان کرد: این پرونده ۱۵ هزار و صد و هشتاد و خرده‌ای نفر شاکی داشته که از این تعداد ۱۰ هزار نفر پول نقد گرفته‌اند. به یک تعداد هم واحد آپارتمان داده شده است. ممکن است ۱۰۰% نباشد، اما اگر تلاش نمی‌شد همین هم به آنها نمی‌رسید

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه در نظر داشته باشید کار اداری مربوط به ۱۵ هزار نفر، به میزان زیادی طول می‌کشد چه رسد به بررسی قضایی، گفت : اینها زحمت فوق‌العاده کشیده‌اند و از این میان نزدیک به ۱۰ هزار نفر اینها تعیین‌تکلیف شده‌اند؛ که یا پول نقد داده شده یا مازاد پولشان یا اینکه به‌ آنها ساختمان داده شد.

او همچنین گفت: یک پروژه‌ای برای هزار نفر دیگر پیش‌بینی شده که نیاز به صد و پنجاه میلیارد تومان نقدینگی دارد. کسی حاضر نیست با اینها شراکت کند. خواهش من این است مردم مراقبت کنند وارد چنین پرونده‌هایی نشوند.

شش پرونده با شکات هزار نفر به بالا در تهران

او همچنین ضمن تاکید به اینکه ما در تهران پنج شش پرونده داریم که شکات آن از هزار به بالاست گفت: این پرونده‌ها زمان‌بر است؛ به ویژه اینکه اموال اینها شناسایی نشده است.

او گفت: در مورد نگین غرب، این پروژه با بازاری مواجه شده که خریدار ندارد. پروژه‌ای هم که در دست دارد برای اتمام نقدینگی می‌خواهد.

توضیح در مورد نمایش تصویر سه مرد در حال اعدام شدن

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص نمایش تصویر سه مرد در حال اعدام شدن در صداوسیما گفت: این مطلب صحیح نبوده که دو مطلب را کنار هم گذاشتند. ما اعتراض هم کردیم که این خبط بزرگی بوده است که شما با فاصله چند ماهه دو موضوع را کنار هم قرار دادید که درست نبوده و قول دادند اصلاح کنند. البته اصلاح فایده‌ای ندارد، اما قول دادند.

هرکس قانون دوشغله‌ها را رعایت نکند، مورد تعقیب قانونی قرار می‌گیرد

اژه‌ای در مورد دستورالعمل سراج در خصوص لازم‌الاجرا شدن قانون به‌کارگیری دوشغله‌ها عنوان کرد: با اصلاح قانون آقای سراج به همه دستگاه‌ها، به صورت مکتوب اعلام شد که حق ندارند در دو سمت باشند. در مورد بازنشسته‌ها هم توضیح داده شده و گفته شده اگر در این  راستا  اقدام نشود، مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

توضیح در مورد فعالیت انتخاباتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود شاهدیم در آستانه انتخابات برخی افراد دولتی فعالیت انتخاباتی می‌کنند، گفت: ممکن است با گذشت زمان نیاز به اصلاح قوانین باشد. در مورد انتخابات هم بارها گفته شده قانون انتخابات ما نیاز به بازنگری دارد به ویژه در مورد هزینه‌های تبلیغات.

نمی‌توان با مجازات همه چیز را حل کرد

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: همیشه مجازات جلوی یک جرم را نمی‌گیرد. ممکن است مجازات اعدام هم داشته باشیم، اما جرم همچنان ادامه داشته باشد. مسائل و مشلات مالی زمینه‌ساز یک سری از آسیب‌هاست و همیشه نمی‌توان با مجازات همه چیز را حل کرد.

او گفت: اگر قانون را به دست مجری خوبی دهند، می‌توان ثمره آن را گرفت. اگر قانون را بد اجرا کردیم، چه بسا تاثیر عکس داشته باشد. هر سال برای انتخابات‌ها ستادهای ویژه بررسی تخلفات را داریم و دادگاه‌های ویژه تشکیل می‌شود که خارج از نوبت به تخلفات رسیدگی شود، اما همه مسائل بر عهده قوه قضاییه نیست و همه شرایط در جلوگیری از یک تخلف تاثیرگذار است.

خبر ندارم پرونده نازنین زاغری و هما هودفر به دادگاه رفته یا خیر

معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده نازنین زاغری و هما هودفر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: باید سوال کنم قرار بود به دادگاه برود. خبر ندارم رفت یا خیر.

تهدید پایگاه اطلاعاتی بانک مردم توسط بانک مرکزی

اژه ای در مورد تهدید پایگاه اطلاعاتی بانک مردم توسط بانک مرکزی گفت: اگر موسسه‌ای غیرمجازی باشد، وظیفه قانونی بانک مرکزی است که جلوگیری کند. قوه قضاییه از فعالیت صحیح و منطبق بر قانون دفاع می‌کند.

شهرام امیری رودست ما به آمریکا بود!

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد وقتی شهرام امیری به ایران آمد، در دولت دهم مورد استقبال قرار گرفت که اژه‌ای در واکنش گفت: این رودست بزرگی بود که آمریکایی‌ها که از ایران خوردند و بعد از احراز اتهام، نامبرده به جزای خود رسید.

مبارزه با قاچاق کالا

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع قاچاق کالا گفت: قاچاق کالا روی تولیدهای داخلی ما هم تاثیر می‌گذارد. باید با همت همه مسئولان با این پدیده مبارزه کرد که امیدواریم هماهنگی دستگاه‌ها در این مبارزه هر روز بیشتر شود. وقتی کالای قاچاق گرفته شد، اگر دوباره وارد بازار شود اثر سوءاقتصادی خواهد داشت، پس نباید به بازار برگردد. البته این هم دسته‌بندی دارد و یک دسته از این کالاها را باید حتما معدوم کرد. ممکن است بخشی از آن به خارج از کشور فرستاده شود. در برخی موارد ممکن است در شرایط ویژه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، اما بنا بر این است که کالای قاچاق در داخل دوباره وارد بازار نشود.

کد خبر : ۳۹۸۲۶۱