خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری استان تهران:

قوه قضاییه پرچمدار عدالت و حقوق بشر است

رئیس کل دادگستری تهران گفت: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران امروز افتخار می‌کند که هم پرچمدار رعایت حقوق بشر اسلامی و هم پرچمدار عدالت در ایران اسلامی است، عدالتی که هم فرمان خداست و هم مطلوب فطرت انسان و هم نیاز و مورد تایید وجدان جامع بشریت است.

به گزارش ایلنأ غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه رئیس حوزه قضایی بخش رودهن با بیان این‌که «آنچه امروز مدعیان دروغین حقوق بشر ادعای آن را مطرح می کنند و آوای آن را سر می دهند جز استفاده ابزاری از حقوق بشر نیست» ، گفت:  ما امروز شاهدیم که آن‌ها تحت لوای حقوق بشر چه جنایت هایی بر سر بشریت می‌آورند ؛ خصوصا از ناحیه سردمداران و مدعیان حقوق بشر این اقدامات انجام می‌شود.

وی با  اشاره به سالروز حقوق بشر اسلامی اظهار کرد:  افتخار می کنیم که دین مبین اسلامی بهترین شان و منزلت وکرامت را برای بشریت قائل شده و بیشترین اهتمام را برای رعایت حقوق شهروندان داشته است. اسلام صریح ترین دستورات و بهترین و جامع ترین حقوق را برای جهان بشریت و شهروندان در نظر گرفته است. ما امروز  شاهد دست داشتن جنایتکاران در نسل کشی یمن، بحرین و کشتار بی رحمانه مردم سوریه، افغانستان، عراق و لیبی و در کشورهای مختلف جهان هستیم که چشم را بر این فجایع بسته اند و ندای حقوق بشر سر می دهند..

وی هم‌چنین با اشاره  به جایگاه با اشاره به فرمایش امیرمومنان در خطاب به مالک اشتر در همین ارتباط گفت: ما امروز افتخار می کنیم پیرو مکتبی امامی هستیم که به فرماندارش مالک اشتر فرمودند، ای مالک بدان که مردم دو دسته هستند یا برادران دینی تو هستند یا نظایر تو در آفرینش، اگر به دینی که تو به آن باور و اعتقاد داری معتقد نیستند اما هم نوع تو هستند و تو وظیفه مهربانی و رعایت حقوق آنها را داری.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران امروز افتخار می کند که هم پرچم دار رعایت حقوق بشر اسلامی و هم پرچمدار عدالت در ایران اسلامی است، عدالتی که هم فرمان خداست و هم مطلوب فطرت انسان و هم نیاز و مورد تایید وجدان جامع بشریت است.

وی افزود: خدا از ما عدالت می خواهد و وجدان ما نیز به ما حکم به عدالت می کند  و فطرت از ما توقع و انتظار برپایی عدالت در جامعه اسلامی را دارد. اگر آنگونه که باید و شاید عدالت در جامعه چه در جامعه ایران اسلامی و چه در جوامع بشریت محقق شود می توان این اطمینان را دارد که در سایه اجرای عدالت همه به حقوق خود می رسند.

وی اظهار کرد:عدالت میوه ای نیست که صرفا برخی از مردم شهد شیرینی آن را بچشند عدالت اگر توسط قضات و مدیران و متولیان امور و توسط خود مردم مراعات شود ثمره آن را همه خواهند دید و در پرتو آن همگان به حقوق خودشان خواهند رسید و اگر عدالت جامع عمل بپوشد امنیت و آرامش در جامعه حکفرما خواهد  شد و تعدی و تجاوز از جامعه رخت خواهد بست.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید براینکه پاسداشت مقام شهدا پاسداشت تحقق عدالت در جامع بشریت است اضافه کرد: امیر مومنان علی(ع) جان شیرین خود در مسیر برپایی عدالت در محراب عبادت تقدیم کرد اگر عدالت خواهی امیر مومنان نبود چه بسا به فیض عظمای شهادت هم نائل نمی شدند و اگر ما امروز مقام شامخ شهدا را گرامی و ارج می نهیم برای این است که بر این باوریم آنان جانشان را در مسیر عدالت و مقابله با ظلم و ستم و تعدی متجاوزان تقدیم نموده است. پاسداشت مقام شهدا پاسداشت تحقق عدالت در جامع بشریت است.

این مسئول عالی قضایی در ادامه سخنانش بیان کرد: خیلی ها ممکن است در عین بی عدالتی مدعی عدالت باشند ممکن است رفتار ، حرکات، اقدامات  و تصمیماتشان مغایر با عدالت باشد اما در عین حال ادعای عدالت محوری داشته باشند همانگونه که اشاره شد در بحث حقوق بشر رفتار نظام سلطه و رفتار حتی مجامع بین المللی مغایر حقوق بشر است اما آنان ادعای حقوق بشر می کنند.

وی  افزود:شاید در جامعه ما هم افرادی باشند که ادعای عدالت محوری کنند اما رفتارشان مغایر با عدالت باشد، چگونه می توان اعمال و رفتار فرد را سنجید که ایا این رفتار و اعمال با واقعیت منطبق است یا خیر؟ ما امروز شاخص بسیار مهم بر ارزیابی عملکردمان در حوزه عدالت داریم و آن چیزی جز قانون و مقررات نیست اگر اهتمام ما اجرای قانون است می توانیم به واقع مدعی عدالت محوری باشیم اگر تصمیمات ما نیز مبتنی بر قانون بود ادعای ما در عدالت محوری توام با صداقت است. اما اگر مغایر قانون رفتار کردیم و تفسیر غلط از عدالت ارائه کردیم این ادعای ما پوچ خواهد  بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ممکن است گفته شود که قوانین اشکال و ایراد دارد اگر قانون اشکال دارد باید قانون را اصلاح  کرد اما تا زمانی که قانون، قانون است شاخص و معیار عدالت می باشد عمل به قانون مترادف با عمل  عدالت محور گونه است. اگر عدالت با این ویژگی ها اجرا شد آثار و برکات فراوانی خواهد داشت که از جمله رضایت خدا و رضایت خلق خداست.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد:امیر مومنان علی(ع) فرمودند عدالت پیروی از سنت خدای متعال است و تحقق سنت الهی است که قطعا موجب رضایت خداوند است،با عدالت جامعه اصلاح می شود اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم باید بیش از هر چیز به دنبال اجرای عدالت باشیم این روزها از پرداخت های نجومی و نامتعارف سخن گفته می شود و مردم هم وقتی شرایط اقتصادی کشور را می‌بینند ناراحت هستند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان افزود: اگر در حین تنگدستی و شرایط تحریم و نبودن بودجه و امکانات آنچه را که داریم بر محور عدالت تقسیم کنیم و عدالت محور باشیم  تحریم مردم ما را ناراحت نخواهد کرد مردم تبعیض را برنخواهند تافت، تحریم را می توانیم بگویم توطئه استکبار و نظام سلطه است و عوارضی دارد البته با اجرای اقتصاد مقاومتی که رهنمود مقام معظم رهبری است عوارض تحریم ها برطرف شدنی است کما اینکه عوارض تحریم ها حداقلی بوده است.اما اگر آنچه را که داریم بر محور عدالت و بدون تبعیض در جامعه تقسیم کنیم مردم راضی خواهند بود و به عدل روی خواهند آورد.

این مسئول عالی قضایی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از زحمات ملک رئیسی، رئیس سابق حوزه قضایی بخش رودهن حجت الاسلام و المسلیمن تقیان را به عنوان رئیس جدید این حوزه قضایی معرفی کرد،:همچنین وی در ادامه از ساختمان جدید دادگستری این حوزه قضایی بازدید کرد و در جریان پیشرفت ۶۰ درصدی  این ساختمان قرار گرفت و اظهار امیدواری کرد که ساختمان جدید تا سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

کد خبر : ۳۹۷۹۴۸