خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار مطرح شد؛

پیگیری چاپ هفته‌نامه یالثارات پس از توقیف، توسط رییس مجلس

رییس مجلس از پیگیری چاپ هفته‌نامه یالثارات پس از توقیف آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که ظهر امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، با اشاره به برخی مشکلات در کشور از جمله بحث رکود اقتصادی اعلام کرد: مجلس اقدام‌هایی درباره کاهش رکود انجام داده که بر این اساس در راستای تسهیل فضای کسب و کار طرحی توسط مجلس تهیه شد و به تصویب رسید. همچنین لایحه‌ای که در این خصوص از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و بخش‌های زیادی به آن اضافه شد و پس از تکمیل این لایحه به تصویب رسید و این دو طرح و لایحه تبدیل به قانون‌های بسیار خوبی در بحث اقتصاد شد.

رییس نهاد قانون‌گذاری با تاکید بر اینکه همچنان مشکلاتی در مسیر تسهیل فضای کسب و کار کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه پس از برجام رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از طرف‌های ناباب در صحنه بین‌الملل با بیان مسائل و طرح موضوع‌هایی، طوری وانمود کردند که سرمایه‌گذاری در ایران توأم با ریسک بالا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشی از مسئولیت در مقابله با این کارشکنی‌ها بر عهده وزارت خارجه است، یادآور شد: علاوه بر این مساله باید فعالیت‌های بیشتر و مدون‌تری داخل کشور انجام شود که به عنوان نمونه باید بگوییم در بحث مبارزه با بیکاری نیاز به عزمی ملی و تلاش همه‌جانبه داریم.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از اقدام‌ها در خصوص تسهیل فضای کسب و کار مربوط به مسائل بانکی است، که دولت محترم در این راستا برنامه‌ها و تشخیص‌هایی دارد.

او با اشاره به روند تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به زعم بنده این برنامه همچنان با کاستی‌هایی روبروست که باید از این فرصت استفاده شود و اصلاحات لازم در باره این کاستی‌ها انجام شود.

لاریجانی با اشاره به بلاتکلیفی قانون مطبوعات یادآور شد: دلیل این که طرح جامع مطبوعات هنوز به دست مجلس نرسیده است، به دولت مربوط است و پاسخ به این سوال که چرا این لایحه همچنان بلاتکلیف مانده و تکمیل نشده را دولت باید بدهد.

رییس قوه مقننه با اشاره به برخی مواد و تبصره‌های تکراری موجود در طرح جامع رسانه‌ای گفت: شخصا مخالفتی با این طرح ندارم، اما بخش‌های تکراری موجود در این طرح باید اصلاح و حذف شود.

رییس مجلس همچنین با اشاره به بحث بیمه خبرنگاران یادآور شد: با توجه به اینکه بحث سختی کار در موضوع بیمه خبرنگاران مطرح است، دولت باید اقدام‌های لازم را انجام دهد و در این رابطه به مجلس لایحه بدهد.

به گزارش ایلنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص اهانت‌های هفته‌نامه یاالثارات به هنرمندان و جامعه فرهنگی کشور و همچنین انتشار مجدد این نشریه علیرغم توقیف و لغو پروانه و استفاده از برخی رانت‌ها توسط یالثارات، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این‌باره اطلاعات دقیقی در اختیار ندارم ولی پس از جلسه موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنم و در آینده در این‌باره صحبت خواهیم کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای و برجام گفت: بنا بر تصمیم کلیت نظام قرار شد که گرفت‌وگیرهایی که در بحث روابط بین‌الملل و موضوع مذاکرات هسته‌ای سال‌های متمادی وجود داشت، مرتفع شود و در این راستا اقدام‌هایی از سوی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در وزارت خارجه صورت گرفت.

او با اشاره به ناتمام بودن پرونده هسته‌ای خاطرنشان کرد: برجام تا حدودی پیش رفته اما همچنان سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر تحقق کامل آن انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضاف کرد: در موضوع مسائل منطقه‌ای نیز ناآرامی‌هایی در کشورهای همسایه وجود دارد، اما عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این ناآرامی‌ها داهیانه بوده است.

لاریجانی مسائل امنیتی را دارای ویژگی و خصلت غیرثابت و «مهاجرگونه» دانست و گفت: تیزبینی خبرنگاران می‌تواند به تقویت زمینه‌های امنیتی کشور یاری برساند.

رئیس قوه مقننه دو موضوع اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی را به عنوان دو مسئله‌ای که نیازمند یاری رسانه‌ها است ارزیابی کرد و یادآور شد: در بحث آسیب‌های اجتماعی رسانه‌ها باید در جامعه فضای امیدواری ایجاد کند و مانع از بروز یأس و ناامیدی در جامعه شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم  جذب سرمایه‌های خارجی در مسیر مقابله با رکود و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اعلام کرد: قطعا با ۲۰ میلیارد بودجه عمرانی نمی‌توانیم به رشد اقتصادی ۸ درصد که مورد نظرمان است، برسیم. متاسفانه برخی اینگونه وانمود می‌کنند که سرمایه‌گذاری خارجی به معنای این است که عده‌ای خارجی می‌خواهند از این طریق بار خود را ببندند.

او گفت: مسئله این است که باید مشخص شود سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور مفید است یا خیر؟ آنچه مسلم است جذب سرمایه و انجام سرمایه‌گذاری خارجی به نفع کشور است و نباید این مساله در رسانه‌ها به صورت چپاول‌گری نشان داده شود.

لاریجانی در پایان به عملکرد رسانه‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: در برخورد با آسیب‌های اجتماعی باید رویکردی عالمانه‌تر و دقیق‌تر همراه با ریشه‌یابی عمیق‌تر موضوعات اتخاذ شود و بی‌شک رسانه‌ها می‌توانند در این راستا به مسئولان کمک کنند.

کد خبر : ۳۹۷۸۹۴