خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی:

دشمنان در امت اسلامی نفوذ کرده‌اند/ بازگشت به مسیر اصلی به نفع همه است

یادگار امام گفت: در این حقیقت که دشمنان امت اسلامی در ما نفوذ کرده‌اند، شکی نیست و آن‌ها سوار بر دوش برخی حماقت‌ها شدند اما امروز وظیفه همه ماست که به اندازه توان‌مان بذر محبت بکاریم تا در دهه‌های آتی ثمر دهد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از علمای شیعه و سنی کشور افغانستان که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با اشاره به ثمرات بلندمدت رفتارهای انسانی اظهار کرد: حرکت پیامبر اسلام (ص) که تا زمان رحلت ایشان صرفاً شبه‌جزیره عربستان را تحت تأثیر داشت، پس از گذشت چند دهه توانست سراسر جهان اسلام را تحت تأثیر قرار دهد و باید قرن‌ها می‌گذشت تا این حرکت جهانی شده و تمدن اسلامی زاییده شود.

او با اشاره به نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یکی از پیشگامان نهضت اسلامی، او را از مفاخر افغانستان خواند و افزود: تفکر سیدجمال توجه دادن به این نکته مهم بود که اختلاف سم مهلک جهان اسلام است و «بازگشت به دینداری» باید در عین پیشرفت باشد؛ نه تحجر و برگشتن به دوران بدویت.

یادگار امام با اشاره به دشواری‌های راه سیدجمال در مبارزاتش، یادآور شد: بذری که او کاشت سال‌ها بعد ثمره داد، تا جایی‌که می‌توان سیدجمال را از پایه‌گذاران مشروطه ایرانی دانست و حرکت او را تلنگری مهم در مسیر حرکت مشروطیت ذکر کرد.

او با بیان اینکه اگر مصلحان توقع داشته باشند هر آنچه می‌گویند در روزگار خودشان ثمر دهد، توقع بیهوده‌ای است، تصریح کرد: مراقب باشیم که اگر بذر کینه‌توزی بکاریم، بعد از ده‌ها سال داعش تولید می‌شود، زیرا چندین نسل در شکل‌گیری این گروه موثر هستند و همه فِرق و مذاهب اسلامی به اندازه سهم خویش در شکل‌گیری این غده سرطانی نقش دارند.

سیدحسن خمینی یادآور شد: وقتی صدای اندیشمندان دینی بلند شده بوده که بذر کینه را در جهان اسلام پراکنده نکنید و به یکدیگر دشنام ندهید و ندا سر دادند که اعلام هفته وحدت نه یک تاکتیک، بلکه یک استراتژی است و تقریب مذاهب یک قاعده کلی است؛ چنین روزهایی را می‌دیدند.

او ادامه داد: روزی که آیت الله‌العظمی بروجردی اندیشمندانی را به دانشگاه الازهر مصر فرستاد برای جلوگیری از چنین روزهایی بود.

یادگار امام با تأکید بر «وحدت» به عنوان یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران، گفت: در این حقیقت که دشمنان امت اسلامی در ما نفوذ کرده‌اند شکی نیست اما آن‌ها بستر لازم برای ورود را دیدند و سوار بر دوش برخی حماقت‌ها شدند و امروز وظیفه همه ماست که به اندازه توان خویش بذر محبت را بکاریم تا در دهه‌های آتی ثمر دهد.

او با ابراز تأسف از وضعیت کنونی منطقه و جهان اسلام اظهار کرد: امروز گروهی نابخرد، حیثیت مسلمانان را برده‌اند؛ کسانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب می‌توان آنها را اهل سنت آمریکایی  و شیعه انگلیسی خواند که هر دو سر در یک آبشخور دارند؛ لذا با همگرایی به جهات مشترک یکدیگر بیندیشیم، چرا که این راه به هیچ‌جایی نمی‌رسد.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، سیدحسن خمینی در پایان با بیان اینکه هرگاه بتوانیم به مسیر اصلی بازگردیم به نفع ماست، به نقش روحانیت در کاشت بذر محبت و وحدت اشاره کرد و به علمای کشور افغانستان توصیه کرد: در تربیت جوانان شفقت بیشتری بورزید و پیوندهای بین نسلی را تقویت کنید.

کد خبر : ۳۹۷۵۵۶