خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

احزاب یک نفره مانع توسعه تحزب هستند/ شرایط ادغام احزاب کوچک باید فراهم شود

معاون دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار گفت: ادامه وجود احزاب بسیار کم جمعیت نه تنها به توسعه دموکراسی کمک نخواهد کرد، بلکه ترمز تعالی احزاب می‌شوند.

در حالی که خانه احزاب در دولت جدید, فعالیت‌های خود را از سر گرفته است و از چند روز پیش وارد دومین سال فعالیت خود شده است، بعضی از فعالان سیاسی نسبت به فعالیت احزاب یک نفره در خانه احزاب انتقاد می‌کنند؛ در این زمینه علی محمد نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با بیان اینکه شاه بیت نظامهای دموکراتیک، موقت بودن قدرت، چرخش قدرت با خواست و اراده اکثریت رای دهندگان از طریق انتخابات آزاد و رقابتی است، اظهار کرد: این موقت بودن ابزار اصلی انتخابات احزاب و تشکلهای سیاسی است.

عضو حزب کارگزاران افزود: در کشورهای با نظامهای دموکراتیک در سایه تمرین متوالی، احزاب متعدد در شروع کار در یکدیگر ادغام و دو حزب عمده و فراگیر به همراه یکی دو حزب کوچک شکل گرفته و در انتخابات معمولا اکثریت مجالس در اختیار یکی از دو احزاب قرار میگیرد و دولت توسط یکی از آنها تشکیل می‌شود.

او افزود: این روند در ایران خیلی به کندی صورت میگیرد. شورای مرکزی احزاب باید توجه کنند که این روند تکاملی، برای احزاب به تبع تکامل نظامهای حکومتی رخ خواهد داد.

معاون دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار تاکید کرد: ادامه وجود احزاب بسیار کم جمعیت نه تنها به توسعه دموکراسی کمک نخواهد کرد، .بلکه ترمز تعالی احزاب می‌شوند.

نمازی پیشنهاد داد که دبیران و شورای مرکزی احزاب که به هم نزدیکترند با یکدیگر نشست داشته و زمینه ائتلاف و ادغام را فراهم کنند.

کد خبر : ۳۹۶۸۸۲