خبرگزاری کار ایران

نماینده دایم ایران در سازمان ملل:

خروج نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه، خیانت به کودکان یمن است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بحث عمومی شورای امنیت در مورد کودکان و مخاصمات مسلحانه سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در سخنرانی خود گفت: حملات هوایی در یمن که تاکنون منجر به قتل صدها کودک یمنی شده، آیا جز رشد القاعده و داعش دستاوردی به همراه داشته است؟ اگر وجدان جامعه جهانی نسبت به کشتار کودکان یمنی به خواب فرو رفته، آیا می‌تواند نسبت به تهدید راهبردی رشد افراطی‌گری و تروریسم نیز آسوده خاطرباشد؟

او افزود: بسیار تاسف‌آور است که ما در برابر کشتار کودکان و نابودی مدارس و بیمارستان‌ها شاهد اعمال فشار و نفوذ سیاسی هستیم. سال گذشته رژیم اسراییل علیرغم جنایات آشکار خود علیه کودکان در غزه در فهرست سیاه سازمان ملل قرار نگرفت. امسال در مورد یمن شاهد آن بودیم که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، که بر اساس یافته‌های مستند کارشناسان سازمان ملل مسئول کشتار غیرنظامیان و از جمله ۸۷۵ کودک یمنی است، که در اثر بمباران‌های هوایی و حمله به ۴۹ مدرسه و بیمارستان جان باخته‌اند، ابتدا در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار گرفت، اما با شگفتی تمام نام این ائتلاف در اثر اعمال فشارهای سیاسی و مالی از آن فهرست خارج شد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد: این اقدام خیانتی به حقوق آسیب‌پذیرترین بخش از غیرنظامیان یعنی کودکان است که این ساز و کار بین‌المللی برای حفظ این طراحی شده است و اینگونه رفتار منجر به بی‌اعتباری گزارش‌های سازمان ملل متحد و موجب آسیب زدن به شالوده حقوق بین‌المللی بشر دوستانه خواهد شد.

خوشرو وضعیت کودکان به ویژه در نوار غزه و یمن را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت که گزارش امسال دبیرکل در مورد وضعیت کودکان در مخاصمات مسلحانه بار دیگر حاکی از آن است که متأسفانه در سال گذشته کودکان همچنان یکی از قربانیان جنگ‌ها و مخاصمات مسلحانه بوده‌اند.

به گفته وی گروه‌های تروریستی و افراطی همچون داعش، القاعده و بوکوحرام همچنان به حملات خود علیه کودکان، مدارس و بیمارستان‌ها و نقض آشکار حقوق کودکان ادامه می‌دهند، در حالی که تهاجم به کودکان اقلیت‌ها همچنان توسط گروه‌های افراطی رو به فزونی دارد.

وی گفت در نتیجه تهاجم ارتش اسرائیل به غزه ۵۴۰ کودک فلسطینی جان باختند و ۲۹۵۵ کودک مجروح شدند که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ کودک تا پایان عمر خود دچار معلولیت خواهند بود. رژیم اسرائیل هرگز به خاطر ارتکاب این جنایات در جنگ غزه به کیفر نرسید. 

براساس آخرین گزارش دبیرکل در مورد وضعیت کودکان در یمن، حمله به کودکان در این کشور طی یک سال گذشته شش برابر افزایش یافته و به ۱۹۵۳ مورد رسیده است. در نتیجه این حملات و تنها طی یک سال ۸۷۵ کودک یمنی جان باخته‌اند که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی مسئول ۶۰ درصد این جنایات بوده است.

در بحث عمومی شورای امنیت که گزارش سالانه دبیرکل در مورد تاثیر مخاصمات بر کودکان در سراسر جهان مورد بحث قرار می گیرد، بیش از هفتاد کشور شرکت داشتند.

کد خبر : ۳۹۶۸۶۹