خبرگزاری کار ایران

عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایلنا:

رفتار دولت متناسب با دگرگونی مجلس تغییر نکرده است/ از پویایی دانشجویان ممانعت می‌کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقاط ضعف دولت تدبیر و امید، نسبت به انفعال، رفتار توام با ترس و عافیت‌طلبی مسئولان در واکنش به مداخله‌های فراقانونی انتقاد کرد و گفت: روحانی باید از نزدیک با گروه‌های مختلف جامعه مرتبط باشد و در جریان خواسته‌های مردم و به‌ویژه دانشجویان قرار بگیرد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشستی با تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران، اعلام کرد: بعد از این‌که در دولت قبل کسانی، برخی از انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و برخی دیگر از تشکل‌های دانشجویی را به‌نوعی در اختیار خود گرفتند، با روی کار آمدن دولت جدید، این انجمن‌های اسلامی موفق شدند دوباره با عناوین جدید فعالیت خود را از سر بگیرند و حدود یک سال اوضاع رو به بهبود رفت اما مجدداً فضای بسته بر دانشگاه‌ها حاکم شد و رفته‌رفته فضای دانشگاه‌ها به سال‌های پیش از دولت یازدهم بازگشت.

گلایه دانشجویان از بازگشت فضای امنیتی به دانشگاه

او با اشاره به صحبت‌های فعالان دانشجویی در این نشست، خاطرنشان کرد: بر این اساس، فعالان دانشجویی از مجموعه وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها اظهار گلایه می‌کردند و اغلب از این‌که فضای دانشگاه‌ها مجدداً امنیتی شده، شکایت داشتند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید ادامه داد: متاسفانه مسئولان دانشگاه‌ها در مقابل این فضا مرعوب شده‌اند و برخوردی منفعلانه دارند یا دچار عافیت‌طلبی شده‌اند و حاضر نیستند از تشکل‌های دانشجویی حمایت موثری داشته باشند، به همین دلیل شاهد لغو مراسم مختلف و برنامه‌های این تشکل‌های دانشجویی هستیم؛ برنامه‌هایی که عموماً در هیات نظارت تصویب شده و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند اما پیش از برگزاری لغو می‌شود.

نماینده مجلس دهم با ابراز نگرانی از افزایش مداخله نهادهای خارج از دانشگاه در مسیر فعالیت تشکل‌های دانشجویی، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی از نقض حریم دانشگاه‌ها توسط نهادهای غیرمسئول در دانشگاه، گلایه دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: دانشجویان فارغ از بحث فشارهای بیرونی بر دانشگاه‌ها، نسبت به عدم حمایت‌های مالی که در بودجه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده، از مسئولان گلایه دارند و این درحالی است که عموم این حمایت‌ها در اختیار طیف خاصی از دانشجویان قرار گرفته و تبعیض‌هایی در این خصوص وجود دارد.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران همچنین با اشاره به درخواست دانشجویان از مجلس برای استفاده از ابزارهای نظارتی خود به‌منظور ایجاد تغییر در عملکرد وزارت علوم، اعلام کرد: در این نشست، دانشجویان اظهار گلایه می‌کردند که مکاتبه‌هایی که برای حل این مشکلات با مجموعه وزارت علوم داشته‌اند، نوعاً به وزیر علوم منتقل نمی‌شود و ایشان در جریان این مشکلات قرار ندارد.

شرط دانشجویان برای ادامه حمایت از روحانی در انتخابات

صادقی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد بیانیه‌های انتقادی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در چند ماه اخیر، با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر گفت: دانشجویان در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش موثری داشتند و در جلسه اخیر هشدار می‌دادند اگر آقای روحانی همچنان انتظار دارد که دانشگاه از او حمایت کند، باید برای حل این مشکلات قاطعانه اقدام کند تا فضای دانشگاه‌ها دچار یاس و دلسردی نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به برخی از خواسته‌ها و مطالبه‌های دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی، یادآور شد: دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی نسبت به وضعیت اشتغال خود نگران هستند و معتقدند آموخته‌های دانشگاه‌ها به درد فضای کار و صنعت نمی‌خورد و بازار و صنعت امکان برای جذب این نیروهای متخصص جوان آمادگی ندارد.

دولت قادر به کنترل فضا و جلوگیری از مداخله‌ها نیست

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح علت برخورد منفعل دولت با برخی اقدام‌های خودسر و عقب‌نشینی دولت در پی بحران‌هایی که توسط مخالفان ایجاد می‌شود، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا این انفعال به صلاح دولت است یا خیر، گفت: به‌طور کلی به نظر می‌رسد، قدرت یکپارچه‌ای وجود ندارد و نهادهایی متعددی امکان و توانایی مداخله در دانشگاه‌ها را در اختیار دارند؛ به‌ویژه برخی نهادها که خارج از حیطه اختیارات دولت فعالیت دارند، به خودشان اجازه می‌دهند در فضای دانشگاه دخالت کنند و دولت به‌لحاظ ساختاری قادر به کنترل این فضا نیست.

دولت با ترس، انفعال و عافیت‌طلبی به مداخله‌های بیرونی تن می‌دهد

او اضافه کرد: انفعال، عافیت‌طلبی و بعضاً مرعوب بودن مسئولان دولتی یکی دیگر از دلایل برآورده نشدن مطالبه‌ها است. دولت حاضر نیست آن‌چُنان که وعده داده، مسئولیتی که برعهده گرفته‌ را به انجام برسانند و به نظر می‌رسد، این ضعف درونی دولت از اهمیت بیشتری نسبت به دلیل ساختاری که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت، برخوردار است و قطعاً درصورتی که روسای دانشگاه‌ها، معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی و به‌طورکلی مجموعه وزارت علوم و دولت فعال‌تر و با تمام توان خود اقدام کنند، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد، چرا که همان‌طور که دانشجویان نیز تاکید داشتند، مسئولان وزارت علوم با برخورد ضعیف خود به این مداخله‌هایی که از بیرون صورت می‌گیرد، تن می‌دهند.

رفتار دولت متناسب با دگرگونی مجلس، تغییر نکرده است

عضو هیات رییسه فراکسیون امید گفت: انتظار ما این است که باتوجه به تغییر فضای سیاسی پس از شکل‌گیری مجلس دهم، دولت از این لاک دفاعی خارج شود و از این فضای جدید استفاده کند، اما متاسفانه آقای روحانی پس از انتخابات مجلس دهم، تغییر مشی محسوسی نداده است و باتوجه به این‌که در بسیاری از شهرها همچون تهران مردم با رایی که به اصلاحات دادند، خواسته‌های‌شان را با مطرح کردند، دولت متناسب با این خواسته‌ها در عرصه سیاست داخلی و به طور مشخص در فضای دانشگاهی، عمل نکرده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر حاکمیت قانون یادآور شد: دولت می‌تواند با ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، نظم و انضباط را بر فضای دانشگاه حاکم کند. متاسفانه شاهد هستیم اغلب نسبت به تعدی از جانب یک جناح خاص به حقوق دانشجویان، اقدامی صورت نمی‌گیرد اما در صورتی که کوچک‌ترین خطایی از این گروه از تشکل‌های دانشجویی سربزند، با واکنش‌هایی سخت روبرو می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز نگرانی نسبت به برخورد سلیقه‌ای با نشریه‌های دانشجویی، اعلام کرد: بنابر آیین‌نامه مربوط به فعالیت نشریات دانشجویی، برخورد با نشریه‌هایی دانشجویی باید در هیات‌های نظارت انجام شود اما بعضاً مسئولان برخی دانشجویان ازسوی دادستانی جلب شده‌اند. در واقع نهادهای قضایی بیرون از دانشگاه فراتر از صلاحیت حقوقی و قانونی خود به خطاهای نشریه‌هایی دانشجویی واکنش می‌دهند که این برخورد فراقانونی بسیار خطرناک است.

بازندگان انتخابات می‌خواهند از پویایی بدنه دانشجویی ممانعت کنند

عضو هیات رییسه فراکسیون امید خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، کسانی که انتخابات‌های ۹۲ و ۹۴ را از دست دادند، قصد دارند فضای دانشگاه و کشور را در حالت پیش از دولت روحانی نگه داشته و از ایجاد پویایی و تحرک در بدنه دانشجویی ممانعت کنند. بنابراین دولت باید هرچه سریع‌تر و با تمام توان خود را از این وضعیت انفعالی خارج شود.

ضعف تیم رسانه‌ای دولت، پاشنه آشیل روحانی است

او با اشاره به هشدار فعالان دانشجویی نسبت درباره بحران‌سازی‌ها علیه دولت، ضعف تیم رسانه‌ای رییس‌جمهور را پاشنه آشیل روحانی خواند و گفت: در موضوع فیش‌های حقوقی شاهد این بحران‌سازی بودیم و احتمالاً باید منتظر پروژه‌های جدید باشیم. بنابر این از دولت انتظار می‌رود که بیش از این مراقب نحوه عملکرد خود باشد چراکه به هرحال، مردم به دولت اعتماد کرده‌اند و بدنه دستگاه‌های دولتی باید مراقب باشند که دچار خطا نشوند.

ارتباط روحانی با بدنه جامعه ضعیف است

صادقی در پایان تصریح کرد: متاسفانه ارتباط شخص رییس‌جمهور با بدنه جامعه و همچنین با نخبگان و جامعه دانشگاهی بسیار ضعیف است و آقای روحانی باید بیش از این با گروه‌های مختلف جامعه مرتبط باشد و از نزدیک در جریان خواسته‌های مردم و به‌ویژه دانشجویان قرار بگیرد.

کد خبر : ۳۹۵۵۳۷