خبرگزاری کار ایران

بازتاب تغییرات اخیر فرماندهان نظامی در رسانه‌های خارجی

مجله نشنال‌اینترست در گزارشی نوشت که روحانیون نخبه ایران در سال ۱۹۷۹ برای دفاع از آرمان‌های انقلاب ایران سپاه را تشکیل دادند. این سازمان در خلال جنگ عراق توسط گروهی از مردان و جوانان که برخی از آنها در سال‌های پیش از آن در زندان‌های شاه گذرانده بودند، هدایت می‌شد و فرماندهی صدها و هزاران مبارز در دوران جنگ بر عهده همین جوانان بود.

به گزارش ایلنا، مجله نشنال‌اینترست در گزارشی تفصیلی تغییرات اخیر فرماندهان نظامی ایران را تحلیل کرده و نوشته است: در ماه گذشته سرلشکر باقری را به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و چهره‌ای در سایه از سپاه، مسئولیت نظارت بر نیروهای مسلح ایران شامل سپاه پاسداران، ارتش و پلیس را برعهده گرفت.

نویسنده این گزارش باقری را دارای پیشینه نظامی قوی خوانده و نوشته است او برادر فرمانده سپاه و قهرمان جنگ ایران و عراق است که تمام دوران جنگ ایران و عراق در خط مقدم حضور داشته و از این طریق به تدریج به مقام ریاست عملیات‌های سپاه تبدیل شد.

نویسنده با بیان بیان اینکه باقری دکترای جغرافیای سیاسی دارد و در دانشگاه افسری تدریس می‌کند، ادامه داده است: باقری به گروهی از افسران سپاه  نظیر محمدعلی جعفری فرمانده کنونی سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی فرمانده بخش برون‌مرزی سپاه تعلق دارد که هسته رهبری این سازمان را تشکیل می‌دهند. شکل گیری هسته مرکزی به زمان جنگ ایران و عراق برمی‌گردد که این گروه نقش موثری در شکل‌گیری آن داشته اشت.

انتصاب باقری به عنوان یکی از مهمترین مردان ایران در نیروهای مسلح در شرایطی که ایران در درگیری‌های منطقه به شدت مشغول است، تنها یک جابه‌جایی نهادی نیست و نشان‌دهنده تغییر تاکتیکی بنیادی و استراتژیک در جایگاه نظامیان ایران است.

یکی دیگر از انتصاب‌ها حضور غلامعلی رشید در قرارگاه خاتم به‌عنوان مرکز مشترک برنامه‌ریزی‌های تاکتیکی و استراتژیک ارتش و سپاه است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نقش مهمی در هماهنگی ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق بازی می‌کرد و تعداد زیادی از فرماندهان سپاه، دوره‌ای را در این مرکز گذرانده‌اند. در سال‌های اخیر اهمیت این مرکز تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با این حال با روی کار آمدن غلامعلی رشید به نظر می‌رسد قرار است تغییراتی در این روند حاصل شود.

حال دلایل این تغییرات در این مراکز استراتژیک و تاکتیکی سپاه و ارتش چیست؟

همه از نقش نیروهای نظامی ایران در درگیری‌های سوریه و عراق آگاهند. ایران مستشاران خود را به متحدانش در منطقه علیه گرو‌های تندرو که به‌طور بالقوه دشمن ایران محسوب می‌شوند، ارسال کرده است.

این مقاله به لیستی از اقدامات سپاه در منطقه اشاره کرده و نوشته است در سوریه سپاه نقش مسلط‌تری نسبت به عراق بازی می‌کند. سپاه برای حمایت از بشار اسد در سال ۲۰۱۲ حضورش را از طریق نیروهای ویژه سپاه، نیروهای زمینی؛ شبه‌نظامیان مبارز بسیج گسترش داده است.

مشکلی که سپاه با آن مواجه است این است که این تغییرات در فاصله‌ای به این کوتاهی به سختی قابل انطباق است. در فاصله چهار سال سپاه میدان‌های جنگ پیچیده و متعدد رو به گسترشی را همزمان پوشش می‌دهد.

قبلا سردار قاسم سلیمانی مسئول عملیات‌های برون‌مرزی سپاه بود، اما امروز همه نیروهای سپاه در عملیات‌های برون‌مرزی این سازمان در منطقه نقش دارند؛ این سرعت رشد و تغییر دیدگاه‌های عملیاتی موجب ایجاد ریسک‌های استراتژیک رو به گسترش و همزمان پیچیده و متنوعی برای رقبای ایران در منطقه شده است، از سوی دیگر اسراییل و عربستان آشکارا با ایران چالش دارند. اخیرا ترکی‌الفیصل با شرکت در نشست مجاهدین خلق اظهارات ضدایرانی را به زبان آورده است.

نخبگان روحانی ایران در سال ۱۹۷۹ برای دفاع از آرمان‌های انقلاب ایران سپاه را تشکیل دادند. این سازمان در خلال جنگ عراق توسط گروهی از مردان و جوانان که برخی از آنها در سال‌های پیش از آن در زندان‌های شاه گذرانده بودند، هدایت می‌شد. فرماندهی صدها و هزاران مبارز  در دوران جنگ بر عهده همین جوانان بود.

در آن روزها سپاه از اجرای دکترین‌های کلاسیک جنگی خودداری کرد و به جای آن  جنگ‌های  نامتقارن خود را از طریق شکل‌دهی بسیج مردمی به پیش می‌برد؛ آنها تلاش زیادی برای جدا کردن خودشان از مراسم نظامی سنتی داشتند.

این گزارش با ذکر این مسئله که ارتش بعد از انقلاب مسئول امنیت داخلی مردم ایران بود، اما سپاه مرزها و بنادر را مدیریت می‌کرد، ادامه داده است: بعد از اعلام خبر شهادت تعدادی از نیروهای ویژه ارتش در سوریه، حرفی از عملیات‌های ارتش در سوریه شنیده نمی‌شود لذا به نظر می‌رسد یکپارچگی بیشتر بین این دو نیروی نظامی ایران در دستور کار است.

سرسشکر باقری از زمان روی کار آمدن ماموریت چهار قسمتی خود را مستقیما زیر نظر رهبری اعلام کرده است:

- برنامه پنح ساله توسعه ایران برای همه نیروهای نظامی ایران به طور همزمان
- ارتقا بسیج مردمی در جهت اهداف دفاعی و امنیتی
- ادامه آمادگی‌های دفاعی با کمک فرماندهان مقر خاتم الانبیا
- همبستگی نیروهای نظامی ایران به ویژه ارتش و سپاه

در اقدامی مشابه، فرمانده نیروی زمینی ارتش سردار احمدرضا پوردستان با ایجاد زنجیره دفاع در طول مرزهای ایران در جهت افزایش همبستگی اطلاعاتی بین ارتش و سپاه قدم برداشت.

کد خبر : ۳۹۵۱۸۰