خبرگزاری کار ایران

سخنگوی بویینگ:

بویینگ از هیچ فرصت مشابهی که به ایرباس داده می‌شود چشم‌پوشی نمی‌کند

سخنگوی بویینگ گفت: شرکتش از هیچ فرصت مشابهی که به ایرباس داده می‌شود چشم‌پوشی نمی‌کند

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، به گفته وکلا و تحلیلگران هوانوردی در آمریکا تاخیر در توافق خرید ۲۰۰ هواپیما از بوئینگ و ایرباس توسط ایران، به عنوان مهمترین نتیجه توافق هسته‌ای می تواند منجر به کاهش یا حتی لغو توافق شود.

فرهاد علوی متخصص تحریم‌ها در گروه حقوقی اکریویس شرکت واقع در واشنگتن به نیویورک تایمز گفته است که ما انتظار قانون منع توافق‌های چند میلیارد دلاری با بوئینگ و ایرباس توسط کنگره را نداشتیم اما متعجب هم نشدیم. این قانون با تلاش‌های سابق کنگره در توافق هسته‌ای همخوانی دارد.

به گفته وکلای آگاه از حجم توافق خرید هواپیما توسط ایران، این تاخیر در توافق مربوط به خرید هواپیماها، موجی از عدم قطعیت در صنعت هواپیمایی و به طور بالقوه بر کار قابل پیش بینی با موسسه‌های مالی، توزیع‌کنندگان، تامین کنندگان خدمات، بیمه‌ها، بیمه‌های اتکایی (شرکت‌هایی که شرکت‌های بیمه دیگر که از خطرهای احتمالی مصون نیستند را بیمه می‌کنند) ایجاد می‌کند.

ابولافیا معاون بخش تحلیلگران گروه تیل، شرکت مشاوره فضایی، امکان تبدیل ایران با یک مشتری مهم برای خرید هواپیما ها را با شک و تردید تحلیل کرد و گفت: ممکن است نیازهای ایران به هواپیماها واقعی باشد اما تنها زمانی این اتفاق محقق خواهد شد که تهران نیز با اصلاحات در اقتصاد دولتی خراب خود موافقت کند و بخش خصوصی ایرلاین‌ها راه‌اندازی کرده و به هنجارهای مالی بین‌المللی احترام بگذارد.  

تیم نیل سخنگوی شرکت بویینگ به نیویورک تایمز گفت: آنچه ما به ایرانی‌ها گفتیم این است که دولت آمریکا و پنج کشور دیگر در این توافق با ایران مذاکره کرده‌اند که هواپیماها بخشی از این مذاکرات بوده است.

او همچنین گفت بویینگ حاضر نیست از هیچ یک از فرصت هایی که به ایرباس در زمینه ایران داده میشود چشم بپوشد. مقام‌های هواپیمایی ایران گفته‌اند ایران به ۵۰۰ هواپیما نیاز دارد.

نیل تاکید کرد: اگر ایرباس قادر به توافق با ایران باشد و ما قادر به توافق نباشیم، در صورتی که ایران در مسیر مستقیم و باریک خود باقی بماند و میانه‌روها نیز از نظر سیاسی مجددا چیره شوند و بازار نیز در سال‌های پیش رو گسترش یابد، ایرباس به تنهایی صاحب بازار ایران خواهد شد.

کد خبر : ۳۹۳۲۴۲