خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

روستاها در حال خالی شدن هستند/ کمبود آب در روستاهای استان قم پیگیری می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با مردم و خانواده شهدای روستای ابرجس، بیدهند و کرمچگان دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی عصر امروز در دیدار با مردم و خانواده شهدای روستای ابرجس، بیدهند و کرمچگان با اشاره به وضعیت روستاهای استان قم گفت: در یک سال اخیر من بازدیدهای بسیاری را از روستاهای استان قم داشته ام در شرایط کنونی به نظر می رسد که با این وضع روستاها در حال خالی شدن هستند و این مناطق ظرفیت اقتصادی برای نگه داشتن مردم و جلوگیری از مهاجرت را ندارد از این رو به دنبال اجرای طرحی هستیم تا از این مسائل جلوگیری شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر روستا افراد متمول و دارای سرمایه وجود دارند که غالباً آنها از روستاها خارج شده و به شهرها آمده اند، حال به نظر من می بایست ستادی متشکل از سازمان های جهاد کشاورزی وصنایع و بخش های پشتیبانی مالی در روستاها تشکیل شده و برای هر روستا شناسنامه اقتصادی ایجاد شود تا ظرفیت های آنها در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، معدن و صنعت شناسایی گردد که درنهایت سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری براساس ظرفیت های هر استان جذب کنیم و برای اجرای پروژه ها از سوی این افراد تسهیلات بانکی اعطا شود.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از روستاها امکانات زیربنایی دارند اما چون چرخه اقتصادی در این مناطق وجود نداشته در نهایت مردم از روستاها مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه قطعا مسئله کمبود آب روستاهای استان قم پیگیری می شود گفت: در شرایط کنونی برنامه ریزی مناسبی برای گازکشی و آبرسانی به روستاهای قم وجود دارد و دغدغه ما در شرایط کنونی این است که جلوی مهاجرت گرفته شود.

رئیس مجلس با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای نخبگان در توسعه کشور افزود: به طور حتم باید از این استعدادها به خوبی استفاده شود از این رو به نظر من می بایست پلی میان نخبگان ملی و نخبگان استانی برقرار شود زیرا در شرایط کنونی به علت نبود احزاب ارتباطی میان نخبگان ملی و استانی وجود ندارد از طرفی دیگر همچنین باید ارتباطات میان نخبگان و جامعه حقوقدانان با بخش های مختلف و کارشناسی مجلس و حوزه تقنین صورت گیرد.

وی تصریح کرد: استان قم در سال های پس از انقلاب دارای جمعیت بسیار گسترده ای شده و از طرف دیگر شهرسازی در این استان رشد کرده اما شرایط اقتصادی برای تولید ثروت تقویت نشده است که باید این مسائل مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه مترو شهر قم گفت: اجرای این پروژه بسیار ضروری است زیرا قطعا در آینده مشکل ترافیک، حمل و نقل و آلودگی هوا در شهر قم ایجاد می شود از این رو اجرای پروژه مترو می تواند در جلوگیری از این مسائل بسیار موثر باشد. از طرف دیگر در شرایط کنونی شهرداری قم دچار بدهی است که ما در تلاش هستیم که این مسائل و مشکلات حل و فصل شود تا فشار از این نهاد برداشته شده تا آبادانی شهر سرعت بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان نیز از طریق سرمایه گذاری فاینانس در حال اجرا است که امیدوارم تا 3 سال آینده به اتمام برسد. یکی دیگر از مسائل خروجی فرودگاه شهر قم است که در این باره مشکلات و موانعی وجود داشت که خوشبختانه راه حل هایی برای آن پیدا شده و قم می تواند با توجه به ظرفیت های گردشگری، زیارتی و ازدیاد جمعیت دارای یک فرودگاه فعال باشد.

رئیس مجلس بر لزوم حمایت از صنایع استان قم تاکید کرد و گفت: قطعا سرمایه گذاری در حوزه صنعت موجب کاهش آمار بیکاری در استان قم می شود از این رو با توجه به فضای بعد از توافق استان قم نیز باید سهم قابل قبولی از سرمایه گذاری صنعتی داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای پروژه های درمانی و بیمارستانی گفت: استان قم ظرفیت بسیار بالایی دارد که به محور درمان و سلامت منطقه و استان های اطراف تبدیل شود.

کد خبر : ۳۹۲۹۵۳