خبرگزاری کار ایران

روحانی در اجلاس شوراها و شهرداران:

فساد با بخشنامه و موعظه کنترل نمی‌شود/ برای دستیابی به ثبات تحمل‌مان را افزایش دهیم

رییس جمهور تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم به ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در در اجلاس شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، با خیر مقدم به حضار، به ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر و پیوندهای عاطفی، فرهنگی اقتصادی و علمی اشاره و تصریح کرد: این پیوند عاملی است برای نزدیک‌تر شدن اجتماع‌ها، ملت‌ها، مناطق و در نهایت کشورهای جهان نسبت به یکدیگر.

او با اشاره به اینکه همواره در طول تاریخ؛ شهرهای بزرگ آیینه‌ای بودند که تمدن یک ملت را به نمایش می‌گذاشتند، نحوه چیدمان مناطق مسکونی، مناطق تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها، مناطق علمی را نشانگر شیوه نگرش عالمان اندیشمندان و متفکران آن جامعه خواند و خاطرنشان کرد: همواره در سایه شیوه اداره شهرها و نحوه بنای شهرها، ما با زوایای تمدنی آن کشور آشنا می‌شویم.

رییس دولت یازدهم با ذکر این موضوع که در طول سال‌های اخیر به دو دلیل ارتباط شهرها به هم نزدیک‌تر شده است؛ متذکر شد: از یک سو وسایل ارتباطی و حمل‌ونقل شرایط ارتباطات را آسان‌تر کرده است؛ از سوی دیگر شبکه‌های فضای مجازی ارتباط افراد و نظرات آنها را به هم نزدیک‌تر کرده است و این تقارب افکار افراد، پایه‌ای برای تعامل فرهنگ‌ها در جوامع انسانی شده است.

روحانی تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم به ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری‌ها را افزایش دهیم.

رئیس جمهور افزود: باید تمایز فرهنگ‌های مختلف را بپذیریم و قابل تفاهم بودن افکار و فرهنگ‌های گوناگون را تحمل کنیم تا از خشونت و تروریسم فاصله بگیریم؛ راه این هم بالا بردن بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

رییس کابینه یازدهم با بیان اینکه امروز در شرایطی بعد از برجام قرار گرفتیم که ارتباط بین ایران و کشورهای دیگر آسان‌تر و نزدیک‌تر شده است، به لزوم استفاده باید از این فضا و از تجربه یکدیگر تاکید و تصریح کرد: شوراها در همه مجامع جهان به عنوان افراد برآمده از آرای مردم و انتخابات جایگاه ویژه دارند؛ به خصوص در جوامعی مثل ایران که ریشه این تفکر از اعتقادات دینی و اسلامی و قرآنی و سیره پیامبر به دست آمده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در حکومت پیامبر اسلام، اولین حکومت اسلامی از پیمان عقبه شروع شد. پیامبر با مردم مدینه و طوایف این شهر پیمان بست. حکومت اصلی پیامبر از پیمان با طوایف آغاز می‌شود و بعد با بیعت این حکومت استحام یافت. اساس حکومت اسلامی بر مبنای آرای مردم و بالاتر بر اساس بیعت مردم با فرد صالحی که در چارچوب احکام اسلامی قانون را تبیین کرده است، شکل گرفته است. قانون اساسی ما هم بر اساس همین تفکر شکل گرفته است.

رییس جمهور افزود: در کشوری که اقوام و اقلیم مختلفی داریم، برای اداره یک بخش و یک محله و یک شهر هر چقدر از نظر مردم بیشتر استفاده کنیم، بهتر می‌توانیم این نظرات را به کرسی بنشانیم.  شوراها هم از لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و هم از نظر ویژگی‌های توسعه می‌توانند موثر باشد. هزاران نفر در شهرها و روستاها مسئولیت را بر عهده گرفتند و قدم‌هایی برای توسعه شهر و روستا برداشتند و مردم را به هم نزدیک کردند که یک قدم بسیار بزرگ در مردمسالاری دینی ماست.

روحانی خاطرنشان کرد: البته برای اداره شهرها و شوراها اقدامات خوبی شده است و اقدامات دیگری نیز باید به کمک ما بیاید. امروز به یک مدیریت یکپارچه برای هم‌افزایی بخش‌های مختلف نیاز داریم. باید در این زمینه‌ کمبودها را رفع کنیم. هم درآمد پایدار برای شهرداری‌های سراسر کشور و هم لایحه مدیریت شهری مراحل خود را در کشور طی خواهد کرد تا راه برای حرکت دقیق‌تر و سریع‌تر برای شوراها و شهرداران ما طی خواهد شد.

رییس جمهور با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مشکلات فراوانی را برای شهرها و روستاهای ما به وجود خواهد آورد، اظهار کرد: امروز با وجود کارهای زیادی که در شهرها و روستاهای ما انجام شده است و این همه بوستان و تفرجگاه اما آن احساسی که مردم باید داشته باشند را ندارند، چون وقتی قرار است بزرگراه و تونل و مترو درست شود، از تراکم استفاده می‌کنیم یا از تغییر کاربری اراضی.

روحانی افزود: وقتی می‌خواهیم بزرگراه و پل درست کنیم، گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم، گاهی از تغییر کاربری اراضی استفاده می‌کنیم. یعنی هم عمودی و هم افقی مشکلاتی را برای شهر بوجود می‌آوریم. ما درختکاری می‌کنیم و تفرجگاه درست می‌کنیم اما سال‌ها طول می‌کشد تا این درخت پهناور بشود. همانقدر که اتکای کشور به درآمد نفتی مضر است، درآمد شهرداری به تراکم هم مضر است.

او با بیان اینکه همانطور که باید قدم به قدم بودجه را از درآمد نفتی جدا کنیم، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم باید برای اداره شهرها راهی پیدا کنیم و درآمد پایدار سالم داشته باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه نگاه ما به آسمان است تا خدا روزی برساند، اظهار داشت:  شهرداری‌ها هم نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست! نقد ما به شهرداری و شورای شهر نیست باید دست به دست هم این مشکل را حل کنیم برای اینکه مردم حس لذت بیشتری کنند.

رییس کابینه یازدهم گفت: ما از تجربه دیگر کشورها هم باید استفاده کنیم، ما کشوری هستیم که بسیاری از شهرهای ما بحران‌های مختلف دارند؛ سیل و زلزله و ریزگردها مسائلی است که شهرهای ما با آن مواجه هستند. در شهرهای پیشرفته در قبال این مسائل اقدامات پیشگیرانه انجام شده است و خسارت‌ها کمتر است. نحوه ساخت و ساز و ویژگی‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند خود را در برابر ریزگردها محافظت کنند.

او اضافه کرد: محیط زیست اگر تا دیروز امری تجملاتی بود، امروز ضرورت زندگی ماست. اگر توسعه پایدار و توام با تاملات زیست‌محیطی نباشد، نمی‌توانیم سلامت مردم را تضمین کنیم. البته در دولت یازدهم اقداماتی اساسی در زمینه مسائل زیست‌محیطی انجام دادیم. برای ما مهم بود که دریاچه زیبای ما به منبع غبار توام با نمک تبدیل نشود لذا اولین تصمیم هیات وزیران در مورد دریاچه ارومیه بود و خوشحالم که این دریاچه امروز به حد تثبیت رسیده است.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه امروز تولید بنزین یورو چهار به بیش از بیست و پنج میلیون لیتر رسیده است، ابراز داشت: در دولت برای خودروهای فرسود تصمیم‌هایی اتخاذ و عملیاتی شد و تولید گاز در این سه سال ۱۴۰ میلیون متر مکعب اضافه شد و سوخت نیروگاه‌هایی که با مازوت بود، به حداقل کاهش پیدا کرد. این قدم بزرگی برای محیط زیست است و باید بتوانیم فناوری خارجی و مدیریت‌ها را استفاده کنیم و از تجربه دیگران استفاده کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه از مصرف ناکارآی انرژی می‌توانیم تحولات مثبتی را در استفاده صحیح از انرژی ایجاد کنیم، به مسئله حمل و نقل اشاره و تصریح کرد: ما به حد کافی بار حمل‌ونقل را روی دوش ریل نگذاشتیم. مرکز شهرها به همه شهرک‌های اقماری متصل می‌شوند لذا ما در این دولت روی ریل سرمایه‌گذاری بزرگی کردیم که باید ادامه دهیم چراکه بهترین و سریع‌ترین راه مسافرت شهری مترو است.

رییس‌ جمهور افزود: در شهری مانند تهران، مترو می‌تواند بهترین، سالم‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل باشد و ضمن سهولت در رفت و آمد، سلامت محیط زیست را نیز تضمین می‌کند.

روحانی در ادامه شهر هوشمند و الکترونیک و استفاده از ابزار فضای مجازی را در مدیریت شهری مورد تأکید قرار داد و گفت: بسیاری از سفر‌ها، رفت و آمد‌ها و قرار گرفتن در صف‌های طولانی می‌تواند جای خود را به ارتباط از طریق شبکه‌های اینترنتی بدهد و دولت تلاش زیادی برای توسعه پهنای باند در شهر‌ها و حتی روستا‌ها انجام داده است.

رییس‌‌جمهور با بیان اینکه ارتباط الکترونیکی می‌تواند سلامت اداری را نیز تضمین کند، گفت: چنانچه کارهای اداری از طریق فضای مجازی انجام شود، فساد به مراتب کاهش می‌یابد.

روحانی تصریح کرد: فساد موضوعی نیست که تنها با بخشنامه، موعظه و حتی قانون و تعیین مجازات، بتوان آن را به طور کامل کنترل کرد، بلکه باید در مسیر مبارزه با فساد، ریشه‌های اصلی آن را مورد توجه قرار داد که یکی از راه‌های پیشگیری از آن، استفاده از فضای هوشمند و الکترونیک است و دولت در این زمینه آماده کمک و همکاری است تا به اهداف بلند خود دست یابیم.

رییس‌ جمهور همچنین اهمیت توجه به معماری شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: معماری، سبک زندگی را به‌وجود می‌آورد و می‌تواند هدایت‌گر جامعه در مسیر برنامه‌های روزمره باشد که در گذشته در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، این موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متأسفانه نوعی بهم‌ریختگی در معماری و آلودگی بصری در این حوزه مشاهده می‌شود.

روحانی تصریح کرد: حفظ هویت ایرانی – اسلامی و تمدنی در معماری شهرهای کشور ضروری است.

در ابتدای این مراسم چمران رییس شورای عالی استان‌ها، گزارشی از برپایی نخستین اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران، ارایه کرد.

کد خبر : ۳۹۲۴۱۷