خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری در استان فارس:

منافع ملی در دعواهای سیاسی نادیده گرفته نشود

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه وظیفه دولت بنگاه داری نیست بلکه مسئول اقتصاد کلان کشور است گفت: دولتی که بتواند سیاست های باثبات اقتصادی در کشور برقرار کند دولتی موفق است و دولت تدبیر و امید توانسته است اقتصاد را به سمتی پیش ببرد که تغییرات نرخ ارز لحظه ای نیست و اقتصاد برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قابل پیش بینی است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه اقتصاد مقاومتی استان فارس اظهار داشت: همان کسانی که به دولت می گویند در اقتصاد دخالت نکن، همان‌ها دولت را مورد انتقاد قرار می دهند که چرا کارخانه ها تعطیل است. آیا دولت باید کارخانه راه بیاندازد. وظیفه دولت هدایت اقتصاد کلان کشور است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه استان فارس را از استان‌های پراهمیت کشور برشمرد و گفت: استان فارس در میان چند استان اول کشور قرار دارد و از نظر جمعیت، وسعت، شرایط فرهنگی و اقتصادی و تاریخی دارای ویژگی‌های خاصی است ضمن آنکه این استان سومین پایگاه دینی و مذهبی کشور نیز است. 

وی اظهار داشت: چنین استانی با چنین جایگاه و موقعیت برخی از مشکلاتش مشکلات ملی است که برای حل این مشکلات نیازمند اتخاذ تصمیمات ملی هستیم.

جهانگیری یکی از اهداف اصلی سفرهای خود به استان های مختلف در سال جاری را ارزیابی عملکرد استان ها درحوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در این سفرها عملکرد استان ها و اقدمات انجام شده در بخش اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار می دهیم. 

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی افراد که موضوعات مهم کشور را تبدیل به مسائل سیاسی می کنند تا بتوانند از این طریق رقبای خود را کنار بزنند خاطرنشان کرد: موضوعی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد این است که در این دعواهای سیاسی نباید منافع ملی کشور نادیده گرفته شود زیرا منافع و مصلحت ملی یک خط قرمز است.

وی با اشاره به اینکه ایران در منطقه ای خاص قرار گرفته که با چالش های متعددی روبرو است گفت: در شرایطی که کشورهای اطراف ما نظیر عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، یمن، بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با چالش های متعدد روبرو هستند تنها کشوری که همانند کوه استوار ایستاده است ایران است که به لطف خدا با مشکلات امنیتی مواجه نیست.

جهانگیری ادامه داد: نیروهای مسلح،‌ امنیتی و اطلاعاتی کشور اشراف دقیقی دارند اما معنای این امنیت این نیست که هر طور که می خواهیم به منافع ملی کشور آسیب بزنیم و سرمایه ها اجتماع و اعتماد مردم را تخریب کنیم.

معاون اول رییس جمهور اقتصاد مقاومتی را از موضوعاتی برشمرد که با منافع ملی کشور مرتبط است و نمی توان آن را دست مایه دعواهای سیاسی کرد و گفت: مهمترین امتیاز اقتصاد مقاومتی این است که همه اقتصاد دانان با گرایش های مختلف با آن موافق هستند و اجماع کاملی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم ها نیست بلکه هدف این سیاست ها این است که اقتصاد کشور را در برابر هرگونه تکانه و تنش خارجی از جمله تحریم ها محافظت کند.

جهانگیری لازمه اجرا و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را نقش آفرینی و مشارکت همه بخش ها و ارکان نظام دانست و گفت: بخش خصوصی، بخش فرهنگی و همه نهادها باید در این زمینه نقش ایفا کنند. 

معاون اول رییس جمهور سیاست های اقتصاد مقاومتی را به دو گروه اصلی تقسیم کرد و اظهار داشت: برخی از این سیاست ها همانند بهره وری سیاست هایی بلند مدت هستند که باید برای آنها در طول سالیان برنامه ریزی کنیم و انتظار نداشته باشیم که امروز نتیجه آن را ببینیم. 

وی دسته دیگر این سیاست ها را مربوط به امور جاری کشور و برنامه های کوتاه مدت دانست و گفت: به همین منظور مقام معظم رهبری سال جاری را سال اقدام و عمل نامیدند و دولت نیز در همین راستا جلسات متعددی برگزار کرد و ۱۲۱ طرح و برنامه برای دستگاه های اجرایی تعیین شد تا در سال ۹۵ اجرا شود.

جهانگیری اولویت نخست کشور در سال جاری را به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد دانست و افزود: همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا بتوانیم بخش تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم.

معاون اول رییس جمهور مهمترین نقش دولت در مقوله اقتصاد مقاومتی را راه انداختن واحدهای راکد ارزیابی کرد و گفت: بانک ها باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده و تلاش کنند طرح های تصویب شده در کمیته های اقتصاد مقاومتی هرچه سریعتر راه اندازی شود.

وی با اشاره به بازدیدش از واحدهای صنعتی در شهرک های اطراف تهران در ماه مبارک رمضان از برخی موضع گیری ها که درباره وضعیت صنعت کشور سیاه نمایی می کنند انتقاد کرد و گفت: ممکن است درمیان بیش از ۷۰۰ هزار واحد صنعتی برخی از آنها دچار مشکل باشند اما باید همزمان به صنایع موفق نیز نظر داشت که با ظرفیت کامل کار می کنند و با اتکای بر مدیریت و نیروی انسانی صادرات نیز دارند. 

دکتر جهانگیری از موضوع صادرات و قاچاق بعنوان دو مقوله مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور یاد و با اشاره به مصوبه دولت برای منهدم کردن کالاهای قاچاق خطاب به مسئولان دولتی و امنیتی کشور گفت: زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که بالاترین مقام کشور از قاچاق سیستمی سخن به میان می آورد بنابراین دولت به طور جدی وارد قضیه شده و برای مبارزه با ده کالای اصلی قاچاق به کشور تدابیر خاصی اندیشیده است.

معاون اول رییس جمهور گفت: تدبیر دولت در سال جاری افزایش صادرات به میزان ده میلیارد دلار است خوشبختانه آمار های گمرک کشور نشان می دهد میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری به نسبت سال ۹۴ ، ۵۰ درصد به لحاظ وزنی و ۳۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است و امیدواریم تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد. 

وی از مدیران استان خواست تا بیش از گذشته شانه خود را زیر بار مسئولیت قرار دهند و با اتخاذ تصمیمات درست راه را برای واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی باز کنند تا مردم هرچه سریعتر از منافع این طرح ها بهره مند گردند.

دکتر جهانگیری استان فارس را از استان های مهم در حوزه انرژی کشور دانست و با تاکید بر اینکه تمرکز دولت بر میادین مشترک نفت و گاز است گفت: دولت در عین حال طرح هایی برای بهره مند شدن از ذخایر انرژی کشور و راه اندازی مجتمع های پتروشیمی دارد و اقداماتش در بخش گاز رسانی به روستاها در حد انقلاب بوده است. 

معاون اول رییس جمهور بحران کمبود آب در استان را جدی برشمرد و از علما و فرهیختگان خواست تا با دولت در جهت ترویج فرهنگ مصرف درست آب همکاری کنند و ادامه داد : باید برای تالاب ها و حفظ منابع آب و رفع نگرانی های مردم در این بخش تدبیر گردد البته دولت تامین آب شرب مردم را در اولویت خود می داند. 

وی در پایان سخنان خود نکاتی پیرامون کشاورزی استان و استفاده از طرح های آبیاری نوین و کشت گلخانه ای ارائه کرد و خواستار همت بیشتر دست اندرکاران استان بر این بخش برای حفظ منابع آب در عین بهره وری بیشتر  از اراضی کشاورزی شد.

در این مراسم که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و دو نفر از نمایندگان  مجلس خبرگان نیز حضور داشتند، استاندار فارس گزارشی از سیمای عمومی و اقتصادی استان ارائه کرد و به بیان توضیحاتی درباره سهم و رتبه استان فارس در برخی شاخص ها پرداخت. 

وی همچنین گزارشی از نرخ مشارکت و بیکاری در استان فارس ارائه کرد و ضمن تشریح میزان تولیدات کشاورزی استان و وضعیت صنعت و معدن، به تشریح اهم اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی در این استان پرداخت. 

نماینده ولی فقیه در استان فارس و نماینده مجلس خبرگان و رییس مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص استان فارس پرداختند. 

کد خبر : ۳۹۲۳۳۴