خبرگزاری کار ایران

پیشنهادی ایران برای حل مشکل خرید هواپیما؛

خرید ۵۰ هواپیمای دیگر به‌جای هواپیماهای غول‌پیکر

مقام‌های ایرباس و وزیر راه ایران در خصوص خرید بیشتر هواپیما از سوی ایران روز یکشنبه در تهران مذاکراتی داشته‌اند که ایرباس در این خصوص به سرعت اظهار نظری نکرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مقام‌های ایرانی و منابع غربی اعلام کردند که ایران جست‌وجوی خود برای خرید هواپیمای مسافربری از شرکت‌های تولیدکننده آن را افزایش داده تا از این طریق بر موانع توافق ۵۰ میلیارد دلاری با ایرباس و بویینگ فائق آید. 

این منابع خبری به رویترز گفته‌اند که مقام‌های اجرایی ایرلاین‌های ایرانی در شوی هوایی فارنبوروی در برتیانیا در هفته گذشته شرکت کرده و در حاشیه آن مذاکرات مقدماتی‌ را با فروشنده‌های بالقوه‌ای نظیر میتسوبیشی ژاپن که در حال توسعه و ساخت جت‌های منطقه‌ای جدیدی هستند آغاز کردند. 

این رسانه خبر داده است که یکی از مقام‌های ایرانی اعلام کرده این کشور به مذاکرات خود را با بویینگ و ایرباس برای حل معضلات مالی برای خرید ۲۰۰ هواپیما و نوسازی خطوط هوایی‌اش ادامه می‌دهد. 

اوایل امسال دو کمپانی عمده سازنده هواپیما قرارداد مشروطی با ایران ایر تحت توافق ایران و قدرت‌های بزرگ برای لغو تحریم‌ها در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، منعقد کردند.

مقام‌های ایرانی نزدیک به این مذاکرات همچنین به رویترز گفته‌اند که درست است مشکلاتی وجود دارد که بخشی مالی و بخشی سیاسی است، اما دیدارهای متعددی با بویینگ و ایرباس در هفته‌های اخیر صورت گرفته که این معضلات را حل کنیم و راهی برای حل موانع باقی مانده پیدا کنیم.

این رسانه به نقل از خبرگزاری‌های ایران نوشت که مقام‌های ایرباس و وزیر راه ایران در خصوص خرید بیشتر هواپیما از سوی ایران روز یکشنبه در تهران مذاکراتی داشته‌اند که ایرباس در این خصوص به سرعت اظهارنظری نکرده است. 

انتظار می‌رود نماینده‌های بویینگ نیز قبل از پایان این ماه از ایران بازدید کرده و در خصوص مکانیزم‌های لازم برای توافق آزمایشی فروش یا قرارداد ۱۰۹ هواپیما با ایران‌ایر گفت‌و‌گو کنند 

برخی منابع آگاه اعلام کردند که ایران نسبت به خرید ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان سرد شده است. ایرباس نیز متعاقبا توقف تولید A۳۸۰ را اعلام کرد.

یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرده که برخی منتقدان ایرانی این توافق گفته‌اند ما نیازی به این هواپیماهای غول‌پیکر که تنها استفاده آن سفر مستقیم به آمریکا و مسافت‌های نظیر این است، نداریم.

این مقام ارشد همچنین گفته است که ما این بخش را زمانی که وقتش برسد بررسی خواهیم کرد اما یک راه حل، خرید حدود ۵۰ هواپیمای دیگر به جای این هواپیماهای غول‌پیکر است.

این مقام ارشد ایرانی اصرار داشته است که دولت‌های غربی و سازنده‌های هواپیما با حل مشکل از طرف خودشان شامل معضلات مالی کمک کنند.

این مقام ارشد ایرانی همچنین گفته است که بانک‌های ایتالیایی و آلمانی علاقه خودشان را برای حل این بخش از مشکلات اعلام کرده‌اند؛ در حالی که منابع خبری در صنایع هواپیمایی گفته‌اند تامین‌کننده‌های مالی در امارات و چین می‌توانند این نقش را بازی کنند.

کد خبر : ۳۹۱۷۰۹