خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس دهم مانند گذشته حرف‌های تند و شعاری را نسبت به برجام مطرح نکند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه مجلس دهم مانند گذشته حرف تند و شعاری را نسبت به برجام مطرح نکند، خاطرنشان کرد: بیان حرف‌های شعاری و تند نه تنها کمکی به اجرای برجام نمی‌کند، بلکه به برجام نیز ضربه می‌زند.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره اجرای برجام گفت‌: براساس قانون، وزارت امور خارجه باید هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و هر شش‌ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی درباره روند اجرایی برجام و انجام تعهدهای طرفین گزارش دهد و این گزارش نیز در این راستاست.

او با یادآوری بخش‌های مختلف این گزارش مانند امور مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها اظهار داشت: بخش نخست این گزارش، چشم‌اندازی از وضعیت هسته‌ای ایران ارائه داده است و به همکاری‌های هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

این کار‌شناس مسائل هسته‌ای درباره همکاری‌های هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تصریح کرد: با دستیابی به برجام، همکاری‌های فنی در حوزه هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی هم آغاز شده است. این مسئله در برجام نیز مورد تصریح قرار گرفته و پیوست سوم برجام در این‌باره است. در این راستا، طرفین همکاری‌هایشان را در بخش‌هایی مانند سایت فردو و با طراحی راکتور اراک و مسائل دیگری مانند کمیته سوخت مشترک آغاز کرده‌اند.

خرم ادامه داد: بخشی از این همکاری‌ها در مسئله خرید وسائل مورد نیاز نمود یافته است. تا پیش از این ایران برای تامین نیازهای خود به دلیل تحریم‌ها، مجبور بود آن‌ها از بازار سیاه خرید کند و به همین خاطر این اقلام را چندین برابر قیمت اصلی و با کیفیت پایین‌تر خریداری می‌کرد؛ در حالی که امروز ایران می‌تواند آن‌ها را شفاف‌تر، ارزان‌تر و با کیفیت‌ بهتر از کشور‌ها خریداری کند.

او با اشاره به کانال خرید خاطرنشان کرد: البته اقلامی هم هستند که کاربردهای دومنظوره دارند که ایران می‌تواند مسئله خرید آن‌ها را در کانال خرید مطرح کرده و با پیگیری این مسائل از طریق آن کانال نیازهای خود را خریداری کند.

دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود یک سال از گذشت برجام رایزنی‌ها درباره نوسازی راکتور اراک هنوز ادامه دارد؟ خاطرنشان کرد: این نوع مسائل فنی، تعهدهایی هستند که در طول زمان باید انجام شوند. هنوز شش ماه از جریان اجرایی شدن برجام گذشته و این زمانِ کافی و چندانی نیست. از طرفی، مسائل مورد اشاره شما، مسائل حساسی هستند ولی باید با دقت بسیار مسائل را مورد واکاوی قرار داد.

خرم درباره روند لغو تحریم‌ها در چارچوب گزارش وزارت امور خارجه نیز ابراز داشت: در این گزارش، چشم‌انداز خوبی از روند لغو تحریم‌ها ارائه شده است. ما در عرصه‌های انرژی، حمل‌ونقل و همچنین صنعت شاهد گشایش‌های خوبی هستیم و مشاهده می‌کنیم وضعیت این حوزه‌ها نسبت به قبل از دستیابی به برجام پیشرفت‌های خوبی داشته است.

او درباره تاثیر برجام در عرصه مالی و اعتباری هم بیان کرد: در عرصه مالی و اعتباری نیز شاهد گشایش‌هایی هستیم و اینگونه نیست که در این عرصه اتفاقی رخ نداده باشد. با این حال، ایران معتقد است انتظارهای بیشتری از گشایش‌ها در این حوزه داشته است.

سفیر اسبق ایران در چین افزود: تحریم‌ها در این حوزه لغو شده‌اند اما آنچه موجب شده سرمایه‌گذاران و بانک‌ها همکاری‌ چندانی با ایران نداشته باشند، مسئله بی‌اعتمادی یا کم‌اعتمادی‌ است.

خرم با بیان اینکه مشکلات کنونی در حوزه مسائل بانکی به صورت مستقیم ربطی به برجام ندارد، یادآور شد: از بین رفتن فضای بی‌اعتمادی کنونی نیازمند همراهی ایران و آمریکاست. باید طرفین این فضا را شکل بدهند. اصولا نهادهای اقتصادی به‌ویژه‌ بانک‌ها، میزان ریسک‌پذیریشان برای سرمایه‌گذاری بسیار اندک است و آن‌ها در محیطی سرمایه‌گذاری می‌کنند که امکان تحریم مجدد وجود نداشته باشد و سوددهی بالایی داشته باشد.

او با بیان اینکه بانک‌ها در محیط‌های تعارضی و متشنج حتی یک دلار هم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، عنوان کرد: این انتظار وجود داشت که پس از توافق هسته‌ای، لحن ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر تعدیل شود ولی اکنون صحبت‌هایی که طرفین درباره یکدیگر می‌گویند آنقدر که منفی است، مثبت نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مشکلات فنی در ایجاد روابط بانکی نیز گفت: مشکلات فنی نیز در کند شدن روابط بانکی موثر بوده است. بانک‌های ایران سال‌ها با بانک بزرگ دنیا ارتباط نداشته‌اند و احیای این روابط و ایجاد تعامل زمان‌بر است. از طرفی، در سال‌های گذشته مقرراتی مانند قوانین مبارزه پولشویی میان بانک‌های بزرگ دنیا تصویب شده است که به دلیل نبود تحریم‌ بانک‌های ایرانی، این قانون هم در ایران اجرا نشده بود و برای ایجاد روابط نیازمند تصویب آن قوانین هستیم.

خرم با اشاره به موضوع تروریسم اظهار داشت: کشورهای غربی قوانینی درباره تامین منابع مالی تروریسم وضع کرده‌اند و معتقدند که اگر بانکی مبالغی را برای گروه‌های تروریستی انتقال دهد، باید تحریم شود. ایران در این مسئله با غرب اختلافاتی دارد. مثلا آن‌ها مدعی‌اند حزب‌الله تروریستی است؛ در حالی که ایران چینن اعتقادی ندارد و از حزب‌الله حمایت می‌کند.

او اضافه کرد: این مسائل ربطی به برجام ندارد و بیشتر هم از سوی کسانی به برجام نسبت داده می‌شود که متمایل به عدم اجرای آن هستند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو در پاسخ به این سوال که گزارش سه ماه دوم اجرای برجام، نخستین گزارش وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام به مجلس دهم است. مجلس چه کمک‌هایی را می‌تواند به وزارت امور خارجه در راستای اجرای کامل برجام داشته باشد؟ تصریح کرد: مجلس باید بیش از هر مسئله‌ای نسبت به محیط پیرامونی میان ایران و گروه ۱+۵ درک درستی پیدا کند.

خرم با بیان اینکه مجلس دهم نباید مانند گذشته حرف تند و شعاری را نسبت به برجام مطرح کند، خاطرنشان کرد: بیان حرف‌های شعاری و تند نه تنها هیچ کمکی به اجرای برجام نمی‌کند، بلکه به برجام نیز ضربه می‌زند. البته کسانی هستند که آگاهانه چنین سخنانی را بیان می‌کنند و می‌خواهند با سخنان فضا را منفی و در روند اجرای برجام اخلال ایجاد کنند.

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: مجلس باید بفهمد چرا سرمایه‌گذار و بانک‌های بزرگ به ایران نمی‌آیند. باید بفهمد که آمدن آن‌ها نیاز به چه محیطی است و در راستای ایجاد آن شرایط اقدام کند.

کد خبر : ۳۹۱۵۹۳