خبرگزاری کار ایران

در یادداشتی اینستاگرامی مطرح شد؛

«تغییر سنت‌ها» از نگاه سیدحسن خمینی

یادگار امام (ره) با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش از حضور در دانشگاه المصطفی سریلانکا، نوشت: تغییر یکی از سنت‌ها الزاماً به معنی تغییر ارزش دینی نیست، بلکه صرفا تغییر سنتی بومی است و البته طبیعی است که سنت‌گرایان آن را برنتابند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش از حضور در دانشگاه المصطفی سریلانکا، نوشت:

از سنت‌های مسلمانان سریلانکا آن است که پارچه‌ای را بر دوش مهمانان خویش می‌اندازند.

از توانمندی‌های ادیان آن است که در حالی که ناهنجاری‌های فرهنگ‌ها را بر نتابیده و تحریم می‌کنند، سنت‌های مباح اقوام و مذاهب را می‌پذیرند. ملت‌ها با فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌هایشان این امکان را دارند که قالب‌های خاص خود را برای ارزش‌های دینی داشته باشند.

مثلاً حجاب به عنوان یک دستور دینی در هر فرهنگ به شکل و شمایل خاص آن جامعه تعریف می‌شود، در جایی با پوشش عبای عربی و در جای دیگر با چادر ایرانی نمود می‌یابد و در مکان سوم به شکل حجاب‌های آفریقایی و هندی و اندونزیایی در می‌آید یا مثلاً در فرهنگ شیعه عزای سید الشهدا (س)‌گاه در قالب سینه زنی و‌گاه در قالب عزاداری‌های ملل دیگر تجلی می‌یابد.

و چنین است تکریم مه‌مان که هر قوم و تمدنی با ابزار فرهنگی پذیرفته شده خویش به آن اقدام می‌کند و درست همین جاست که معلوم می‌شود که تغییر یکی از سنت‌ها الزاماً به معنی تغییر ارزش دینی نیست بلکه صرفاً تغییر سنتی بومی است و البته طبیعی است که سنت‌گرایان آن را برنتابند.

1

 

کد خبر : ۳۹۰۵۴۵