خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

با تامین آب در استان کرمان می‌توانیم شاهد تحول در کشاورزی و اشتغال آفرینی باشیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سفرشان به استان کرمان از پروژه تونل انتقال آب بازدید کردند.

بازدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرح ساخت تونل انتقال آب به کرمان

 ۲۴ تیر، ۱۳۹۵ - ۱۰: ۱۶

 شناسه مطلب: ۱۷۲۰

 نسخه مناسب چاپ

 

به گزارش ایلنا، با توجه به اقلیم گرم، خشک و کویری استان کرمان، با متوسط بارندگی ۱۲۵ میلیم‌تر در سال و کمبود نزولات جوی و تداوم خشکسالی ۱۸ ساله اخیر و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی که سالانه بین ۸۰ تا ۱۴۰ سانتی‌م‌تر می‌باشد، تأمین آب شرب به عنوان اولین نیاز حیاتی مردم از ضرورت‌های این استان است.

آیت‌الله هاشمی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این طرح که شامل خطوط انتقال اصلی به طول ۷۰۰ کیلومتر، خطوط انتقال فرعی به طول ۴۵۰ کیلومتر، تصفیه خانه‌ای با ظرفیت ۸ متر مکعب در ثانیه، مخازن ذخیره آب خطوط اصلی به ظرفیت ۴۵۰ هزار متر مکعب، مخازن ذخیره آب خطوط فرعی به ظرفیت ۹۶ هزار متر مکعب، ۶ ایستگاه پمپاژ خطوط اصلی به ارتفاع هزار و ۱۵۰ متر و ۱۰ ایستگاه پمپاژ خطوط فرعی به ارتفاع ۲ هزار و یکصد متر می‌باشد، در جلسه‌ی شورای آب استان که در محل پروژه تشکیل شده بود، با ابراز رضایت از روند اجرای طرح، گفت: برای استفاده درست از آب باید طرحی جامع از سرچشمه تا مصرف داشت که هر قطرهٔ آب به عنوان مایهٔ حیات بشر حفظ شود.

وی با تشکر از ائمه جمعه استان، استانداران، فرمانداران و مسئولان همهٔ بخش‌های اجرایی، گفت: مردم از ما که مسئولین آن‌ها هستیم، هماهنگی و اتحاد برای پیشرفت کشور را می‌خواهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تشکر صمیمانه از رئیس جمهور، قرارگاه خاتم الانبیاء و همهٔ افرادی که برای اجرای این طرح در تونل‌ها و بیابان‌ها کار می‌کنند، گفت: ظرفیت‌های کشاورزی کرمان به عنوان وسیع‌ترین استان کشور آن قدر بالاست که اگر آب مورد نیاز آن تأمین شود، شاهد تحولی در کشاورزی و اشتغال آفرینی خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به طرح‌های که در زمان سازندگی برای مهار آب‌های باران در رودخانه‌ها می‌شد، مخصوصاً آب‌های مرزی، گفت: در چهار سوی کشور رودخانه‌هایی داریم که انبوهی از آب‌ها را به کشورهای همسایه می‌برند، در حالی که مردم‌‌ همان مناطق مرزی و مناطق مرکزی کشور شدیداً به آب نیاز دارند.

وی با اشاره به چرایی و چگونگی احداث سد دوستی در مرز مشترک با کشور ترکمنستان، گفت: بعد از احداث آن سد علاوه بر تأمین بخشی از آب شرب مشهد بسیاری از زمین‌های آن اطراف زیر کشت رفته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به طرحی که دانشگاه آزاد اسلامی برای تأمین آب کشور در آینده دارد، گفت: از متخصصین مسایل آب و حتی کار‌شناسان صنعت آبیاری انتظار می‌رود که به این مهم توجه کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احداث کانال سراسری آستارا تا گنبد را از دیگر طرح‌های بسیار مهم کشور دانست و گفت: با احداث آن کانال، علاوه بر حفظ نیاز محیط زیست در رودخانه‌های استان‌های شمالی کشور، می‌‌توان آب‌های اضافه را به سمت گرگان و گنبد هدایت و از زمین‌های وسیع و مستعد آن مناطق استفاده کرد.

وی با اشاره به طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری در دوران سازندگی، گفت: با اجرای این نوع طر‌ح‌ها که پیچیده هم نیستند و هزینه‌های زیادی هم نمی‌خواهد، علاوه بر تقویت سفره‌های زیرزمینی، می‌توان جنگل‌هایی در اطراف اجرای طرح‌ها ایجاد کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: در سراسر کشور هر جا درّه‌ای است، می‌توانیم با دو یا سه خاکریز آبخوان درست کنیم.

در ابتدای این جلسه، استاندار کرمان گزارشی از طرح انتقال آب به استان کرمان ارائه کرد و همچنین مهندس سیف‌الهی و مهندس بختیاری به بیان دیدگاه‌های خویش دربارهٔ آب، نیازهای استان کرمان و طرح‌های تأمین آب شرب و کشاورزی پرداختند.

کد خبر : ۳۹۰۳۱۸