خبرگزاری کار ایران

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

حقوق بشر به ابزار سیاسی کشورهای سلطه‌گر تبدیل شده است

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل، حقوق بشر را میراث مشترک جامعه انسانی با هدف حفظ کرامت انسان توصیف کرد و گفت، این موضوع در جهان امروز به ابزار سیاسی در دست قدرت های بزرگ تبدیل شده و سازمان ملل نیز در مقابل فشار این قدرت ها احساس ناتوانی می کند.

به گزارش ایلنا، غلامحسین دهقانی در نشست روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «حقوق بشر در مرکز دستورکار جهانی» حقوق بشر را میراث مشترک نوع بشر و ثمره تلاش مشترک فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف دانست که هدف اصلی آن‌ها همواره حفظ کرامت انسانی بوده است. 

وی افزود: شخصیت‌های بزرگی خسته از استعمار، جنگ، برده‌داری،‌ نژادپرستی و تبعیض برای دستیابی به عدالت و صلح و آرامش قیام کردند تا ارزش‌های گرانسنگی را که طی چندین نسل تحت‌الشعاع بی‌عدالتی و سلطه‌گری قرار گرفته بودند احیا نمایند. ارزش‌هایی که ریشه در ذات بشر داشته و پیامبران الهی بر آن‌ها صحه گذاشته و از این رو به زمان و مکان خاصی تعلق ندارند. 

وی تاکید کرد: این وجه مشترک، جهانی بودن حقوق بشر را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. 

دهقانی افزود: حقوق بشر و ارزش‌های ناشی از آن چشم‌انداز ایجاد جهانی امن‌تر بر پایه صلح، عدالت، برابری و سعادت انسان را نوید می‌دهد اما جهان امروز با آن مرحله آرمانی فرسنگ‌ها فاصله دارد و گویی آن ارزش‌ها، رویایی بیش نیستند. 

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: دنیایی که در آن تنها ۶۲ نفر به اندازه نیمی از جمعیت کره زمین ثروت اندوخته‌اند و تنها یک درصد جمعیت جهان بیش از ۹۹ درصد بقیه انسان‌ها ثروت دارند قطعا دنیایی صلح‌آمیز، مطلوب و عادلانه نیست. 

وی اظهار داشت: لازم است جایگاه حقوق بشر در سطح بین‌المللی در کنار سایر موضوعات اساسی و مبتلابه روز همچون مردمسالاری، تروریسم، حقوق بین‌الملل، خلع سلاح و حتی محیط زیست مورد توجه قرار گیرد. 

دهقانی ادامه داد: برای نمونه در بحث مردمسالاری، برای حاکمان خود خوانده دنیای امروز -که تنها هدفشان حفاظت از ثروت و قدرت متمرکز در سطح جهانی است - انتخاب مردم تا جایی معتبر است که با منافع حیاتی آن‌ها تعارضی نداشته و یا تهدیدی را متوجه آن‌ها نکند. اما زمانی که انتخاب دمکراتیک مردم به مذاق ایشان خوش نیاید پاسخ آن‌ها به این انتخاب کودتای نظامی، تجاوز، تحریم و یا اشغال خواهد بود. 

وی اظهار کرد: اما در مقابل، برای متحدان و عوامل قدرت‌های بزرگ، رعایت مردمسالاری و حقوق بشر کاملا اختیاری است و این قدرت‌ها به رغم نقض فاحش حقوق بشر از سوی متحدان خود، بی‌محابا از آن‌ها حمایت می‌کنند در حالی که کشورهای غیرهمراه هر اندازه هم دمکراتیک باشند از ضرب انتقاد شدید ایشان در امان نیستند. 

سفیر نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: حمایت این قدرت‌ها از متحدانشان تنها محدود به سکوت در برابر ظلم و تعدی و بی‌رحمی‌های آنان نبوده بلکه فعالانه و مستکبرانه از پاسخگویی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. 

دهقانی افزود: متاسفانه قدرت‌ها از مفهوم حمایت، ارتقا و احترام به حقوق بشر در سطح گسترده و به طور مستمر سواستفاده کرده و حقوق بشر از سوی آن‌ها صرفا ابزاری برای تحقق اهداف سیاست خارجی بوده است و به همین دلیل زیر سوال بردن عملکرد این قهرمانان خودخوانده حقوق بشر از سوی افکارعمومی جهان امری طبیعی و منطقی است. 

معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: وضعیت حقوق بشر در سازمان ملل نیز اساسا امیدوارکننده نبوده است و نحوه عملکرد سازمان ملل در برآورده کردن منافع واقعی ملت‌ها محل مناقشه بوده و جای سوال فراوان دارد. 

وی ادامه داد: همان برخوردهای گزینشی بر فعالیت این سازمان جهانی سیطره یافته و نتایج و آثار بسیار سویی بر جای گذاشته است. 

دهقانی افزود: گرچه همه بر این امر اتفاق نظر دارند که حقوق بشر مفهومی جهانی، غیر قابل تفکیک و مرتبط به هم است، لیکن در مقام عمل، استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی به رویه‌های غالب بدل شده‌اند و لذا برخی از مصادیق حقوق بشری بر بقیه ابعاد و جنبه‌های آن برتری یافته و جنبه‌های دیگر حقوق انسانی به حاشیه رانده شده‌اند. 

وی با بیان اینکه حتی سازوکار مثبت بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر از سوی برخی اعضای ملل متحد به سیاست زدگی مبتلا شده و استمرار ارائه قطعنامه‌های حقوق بشری علیه کشور‌ها به تضعیف آن دامن زده است، تصریح کرد: اینگونه اقدامات خاصیتی غیر از تبدیل آرمان‌های حقوق‌بشر به ابزارهایی برای بهره‌برداری‌های سیاسی ندارد. 

دهقانی گفت: برای آنکه سازمان ملل بتواند حقوق بشر را در خدمت ارتقای ارزش‌های بنیادین انسانی همچون برابری و عدالت قرار دهد به تغییرات رویکردی نیازمند است. 

سازمان ملل متحد باید بتواند در مواجه با فشار‌ها به هنگام نقض فاحش حقوق بین‌الملل - صرف‌نظر از میزان کمک‌های مالی نقض‌کننده یا اینکه چه کشوری حامی دولت ناقض حقوق بین‌الملل است- مقاومت کند و از اعمال استانداردهای دوگانه و سیاست زدگی به دور بماند. 

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل گفت: در این راستا و به منظور پرهیز از تحت فشار گذاشتن صرفا کشورهای در حال توسعه و فقیر، لازم است رشد هشداردهنده بیگانه‌هراسی، تنفر نژادی، اسلام‌هراسی،‌ نژادپرستی و عدم ادغام اجتماعی در ثروتمند‌ترین کشورهای جهان به عنوان زمینه‌های مستعد ایجاد خشونت و جنایت مور توجه قرار گیرد. 

وی در پایان گفت: اصولی که فقط بر ضعیف‌ترین‌ها و فقیر‌ترین‌ها تحمیل شود نمی‌تواند اعتبار و کارایی داشته باشد. 

این نشست دو روزه با حضور وزیران و مقامات کشور‌ها و مشارکت قابل توجه نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری در روزهای ۲۲ و ۲۳ تیرماه در نیویورک برگزار شد و بیش از یکصد کشور به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص حقوق بشر پرداختند.

کد خبر : ۳۹۰۲۷۸