خبرگزاری کار ایران

گزارش الجزیره به مناسبت سالگرد برجام؛

ایران به‌واسطه برجام در آینده بر خاورمیانه مسلط خواهد شد

الجزیره ضمن بد خواندن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ و بد ماندن آن در سال ۲۰۱۶ نوشت: تنها تفاوتی که این توافق طی یک سال گذشته داشته این بوده که ایران هم اکنون در مقایسه با قبل از برجام قوی‌تر و پیشرو‌تر در منطقه حضور دارد.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری قطری الجزیره که دارای گرایشات ضد ایران است در مقاله‌ای تحت عنوان «ایران در آینده بر خاورمیانه مسلط خواهد شد» با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای توافق بدی بود و در سال ۲۰۱۶ هنوز بد است، نوشت: تنها تفاوتی که این توافق طی یک سال گذشته داشته این بوده که ایران هم اکنون در مقایسه با قبل از برجام قوی‌تر و پیشرو‌تر در منطقه حضور دارد. 

الجزیره مدعی شد: توافق هسته‌ای موجب تقویت اقتصاد ایران و افزایش تهدیدهای نظامی آن در منطقه شده است و با زودی سبب تضعیف جایگاه رئیس جمهور آمریکا در مقابله با توانایی و برنامه سلاح هسته‌ای ایران خواهد شد. 

این گزارش در توضیح دلایل بد بودن توافق هسته‌ای ادعا کرده است که این توافق موفق نشد به اهداف اصلی‌اش در جامعه بین‌المللی یعنی توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران برسد و تنها روند دستیابی ایران را کند کرد. 

این رسانه همچنین از بازگشت سرمایه‌ها و دارایی‌های بلوکه شده ایران به عنوان یکی از دلایل بد بودن توافق یاد کرد و نوشت: به واسطه این توافق ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به کشور برگشت و حتی جان کری پذیرفته است که بخش‌هایی از این پول در جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه هزینه خواهد شد. 

در ادامه با بیان اینکه این توافق تنها محدودیت‌هایی ده ساله، ۱۵ ساله و بیست ساله برای ایجاد کرده است نوشت: برای مثال محدودیت غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین از در پایان ۱۵ سال منقضی می‌شود. 

الجزیره همچنین برداشته شدن تحریم‌های نظامی سازمان ملل را از دلایل بد بودن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ برشمرد و گفت: تحت این توافق ممنوعیت‌های نظامی سازمان ملل طی پنج سال و ممنوعیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک نیز طی هشت سال به پایان خواهد رسید. بر این اساس ایران قادر خواهد بود سلاح‌های مرسوم خود را ار طریق واردات قطعات از کشورهای خارجی ارتقا دادا و به راحتی با همپیمانان خارجی خود در جنگ‌های نیابتی کمک کند.

کد خبر : ۳۹۰۱۱۶