خبرگزاری کار ایران

گزارش نیوزویک به مناسبت سالگرد برجام؛

ایران به بازیگر موثر منطقه تبدیل شده است

نیوزویک اروپا در گزارشی نوشت یک سال پس از برجام ایران به یک بازیگر موثر بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا به نقل نیوزویک اروپا، در گزارشی تحت عنوان «بعد از یک سال، توافق هسته‌ای چطور عمل کرده است» نوشت: یک سال پس از برجام ایران به یک بازیگر موثر بین‌المللی تبدیل شده است. رهبران ایران به سرتاسر اروپا، آسیا آفریقا و آمریکای لاتین سفر می‌کنند و تهران میزبان سران دولت‌ها و وزرای خارجی غرب است که همگی خواهان افزایش رابطه با ایران هستند.

این گزارش همچنین به تقدیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از سطح شفافیت ایران اشاره و تصریح کرده است: این آژانس در گزارش خود این شفافیت را فرا‌تر از تعهدهای ایران در توافق خوانده است.

نیوزویک در بیان چالش‌های برجام در تهران و واشنگتن آن را عموما در حوزه تفاسیر مختلف از نیازهای توافق ارزیابی کرد گفت دو پایتخت در اینکه چه چیزی از ملزومات برجام است اتفاق نظر ندارند و هر دو مدعی‌اند که دیگری به روح توافق عمل نکرده است.

این گزارش ضمن اشاره به اعتراض‌های ایران نسبت به بی‌توجهی بانک‌های بزرگ در عمل به برجام گفته است از سوی دیگر جان کری در نشست‌های مختلف با مسئولان اجرایی بانک‌های اروپایی به آن‌ها اطمینان داده که آن‌ها در برقراری روابط با ایران کاملا آزاد هستند.

نیوزویک اروپا ضمن اشاره به وجود گروه‌هایی در ایران که مخالف برجام هستند همچنین به ادعای گروه‌های مخالف برجام در آمریکا در خصوص نگرانی از آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد.

در این گزارش در سر فصلی تحت عنوان «روابط ایران و آمریکا» به نه نشست مشترک وزرای امور خارجه ایران و آمریکا طی سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و تماس‌های تلفنی و ایمیلی متعدد آن‌ها اشاره کرد.

نیوزویک در سر فصل دیگری از این مقاله تحت عنوان «ایران در خاورمیانه» به افزایش نفوذ ایران در منطقه و مشارکت آن در مذاکرات صلح سوریه که به ابتکار آمریکا برگزار می‌شد، اشاره و خاطرنشان کرده است در سال گذشته جواد ظریف بار‌ها بر لزوم یافتن راه حل سیاسی در سوریه تاکید کرده است

نیوزویک با بیان نقل قولی از جانب جان برنان رئیس سازمان سیا نوشت «ایرانی‌ها به دلیل گرایش‌های ضد شیعی داعش به شدت به دنبال جلوگیری از گسترش داعش در منطقه هستند و به نظر من باید تلاششان را در این راه بیشتر هم بکنند.»

این گزارش یادآور شده است که توافق هسته‌ای کمکی به کاهش تنش‌ها بین ایران و کشورهای منطقه نکرده است و خصومت بین ایران و اسرائیل همچنان ادامه دارد.

در عنوان آخر این گزارش در خصوص پیش‌بینی سال آینده گفت که در آستانه سالگرد برجام جان کری پیش‌بینی کرده است که آمریکا باید با ایران در متغییرهای متعددی همراه شود اما امید می‌رود گشایش‌های بیشتری به وجود بیاید.

کری همچنین گفت: همه می‌دانند که ایران به سمت تغییرات خاصی در حرکت است. روحانی و ظریف نقطه نظراتی دارند که سبب می‌شوند مفهومی مثل مذاکره پشت یک میز با آمریکا از آن زاییده شود. افرادی در ایران وجود دارند که این را نمی‌خواهند. ما آماده‌ایم که اگر لازم شد دوباره چنین رویکردی را دنبال کنیم.

این گزارش ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادامه احتمالی توافق در سال گذشته یادآور شد علت احتمالی بودن آن انتخابات پیش رو در ایران و آمریکا است.

نیوزویک اروپا مدعی شده است که روحانی انتخابات سختی را در پیش دارد چرا که افکار عمومی ممکن است نسبت به بهره‌مندی مردم از دستاوردهای توافق احساس سرخوردگی کند.

این خبرگزاری در پایان گزارش خود آورده است قرار نیست در آینده نزدیک همکاری ایران و آمریکا خارج از توافق گسترش پیدا کند.

کد خبر : ۳۸۹۹۸۸