خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پشت‌پرده استیضاح‌های دوقلو

درحالی که استیضاح‌های وزرای کار و اقتصاد به مهم‌ترین موضوع خبری روز گذشته پارلمان تبدیل شده بود، به نظر می‌رسد انگیزه‌های شخصی دو نفر از نماینده زمینه‌ساز طرح این مسئله بوده و این درحالی است که استیضاح‌های دوقلو راه به جایی نخواهدبرد و صرفاً در حد یک موج رسانه‌ای باقی ماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در حالی که موضوع استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهم‌ترین خبر روز گذشته در راهروها و گعده‌های نمایندگان مجلس بود، برخی اخبار از این حکایت داشت که برخلاف انتظار دو نفر از اعضای فراکسیون امید پشت‌ این استیضاح بودند.

بی‌اطلاعی پایداری از استیضاح وزرای روحانی!

این درحالی بود که بسیاری از نمایندگان مخالف و منتقد دولت و برخی از اعضای جبهه پایداری نسبت به طرح استیضاح ربیعی و طیب‌نیا اظهار بی‌اطلاعی کردند که در این میان، واکنش جواد کریمی‌قدوسی جالب‌توجه بود.

این نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری که از تندروترین منتقدان برجام و دولت روحانی است، پس از آن‌که در معرض سوالی درباره این استیضاح قرار گرفت، باتوجه به این‌که از طرح آن اطلاع نداشت، ابتدا با سردرگمی اظهار بی‌اطلاعی کرد و در ادامه با توجه به نگاه منفی همیشگی‌اش به دولت، به انتقاد از وزرای اقتصاد و کار که در معرض این استیضاح‌ها قرار دارند، پرداخت.

فارغ از بی‌اطلاعی اعضای جبهه پایداری از استیضاح وزرای دولت، زمزمه‌هایی که درخصوص نقش فراکسیون امید در طرح این استیضاح‌ها به گوش می‌رسید، جالب توجه بود. آن هم در شرایطی که کمتر از دو ماه از آغاز به کار مجلس امید می‌گذرد!

بی‌اطلاعی هیات‌رئیسه فراکسیون امید از استیضاح‌ها

بر این اساس، محمود صادقی از اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید با تاکید بر بی‌اطلاعی این فراکسیون از طرح این استیضاح‌ها، یادآور شد: صبح امروز موضوع را با دکتر عارف، دکتر تابش و چند نفر دیگر از اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون مطرح کردم ولی هیچ‌کدام از این عزیزان در هیات‌رئیسه فراکسیون امید در جریان این اخبار نبودند.

این درحالی است که محمدرضا تابش نیز ضمن تایید گفته صادقی به ایلنا گفت: نمایندگان می‌توانند از حقوق مصرحه خود در قانون اساسی از جمله استیضاح استفاده کنند با این حال نمایندگان باید به فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مجلس شورای اسلامی را درنظر بگیریم و نباید از آخرین و بالاترین حق‌‌شان در ابتدای راه استفاده کنند.

استیضاح نادرست ربیعی یا استیضاح غیرعملی ربیعی؟!

سیدفرید موسوی دیگر عضو فراکسیون امید نیز در همین رابطه به ایلنا گفت: در شرایط خاص اقتصادی کشور این‌که بخواهیم به جای تقدیر از اقدامات صورت‌گرفته و دولت برنامه‌ریزی خوبی برای بهره‌برداری از فضای پس از برجام انجام داده، به دنبال استیضاح وزرا باشیم درست نیست.

نائب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ضمن تاکید بر دوری از سیاسی‌کاری در برخورد با مسائلی همچون فیش‌های حقوقی و عملکرد دولت در قبال آن، گفت: موضوع استیضاح وزرای اقتصاد و کار به‌ هیچ عنوان تصمیم فراکسیون امید نیست و صرفاً در گعده‌های نمایندگان در صحن مجلس مسائلی مطرح شد که بیشتر درباره وزیر اقتصاد بود و درباره استیضاح آقای ربیعی چیزی نشنیده‌ام و فکر می‌کنم این مسئله به هیچ عنوان جدی نیست.

به گزارش ایلنا، فارغ از تاکید اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس بر غیرسیاسی بودن این استیضاح‌ها، شنیده‌ها از انگیزه‌های شخصی برخی نمایندگان در جریان این مسئله حکایت دارد.

استیضاح وزرا با انگیزه‌های شخصی

قاسم میرزایی‌نکو یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید که به‌عنوان نماینده مردم دماوند در مجلس حضور دارد، در خصوص طرح استیضاح وزیر کار، گفت: فراکسیون امید هیچ مصوبه و برنامه‌ای در ارتباط با استیضاح هیچ یک از وزرای دولت ندارد. ممکن است برخی از این افراد منتسب به فراکسیون امید نیز باشند، ولی این بحث‌ها شخصی است.

پشت‌پرده استیضاح‌های دوقلو

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد، دو نفر از نمایندگان تهران و از اعضای فراکسیون امید، با انگیزه‌های شخصی به دنبال به جریان افتادن این استیضاح بوده‌اند که گویا در پی تذکرهایی که از سوی رئیس و اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید درخصوص بی‌جا بودن طرح این استیضاح در موقعیت زمانی فعلی داده شده، از پیگیری آن پشیمان شده‌اند.

این درحالی است که یکی از این دو نماینده پس از اتمام جلسه علنی مجلس از حضور در راهرو و مواجهه با خبرنگاران خودداری کرد و نماینده دیگر نیز که برای دقایقی در جمع خبرنگاران حاضر شد، اعلام کرد: امروز قصد مصاحبه ندارم!

شکستن امواج رسانه‌ای

به هر تفسیر آن‌چنان که پیدا است، موضوع استیضاح‌های دوقلوی وزرای کار و اقتصاد ازسوی دو نماینده مجلس دهم، باتوجه به مخالفت صریح فراکسیون امید، صرفاً در حد یک موج و جریان‌سازی رسانه‌ای باقی ماند.

کد خبر : ۳۸۹۶۶۹