خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در بیروت در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی ایران و فرانسه به حل بحران لبنان کمک می‌کند

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن تاکید کرد: گفت‌وگوی میان تهران و پاریس می‌تواند به حل بحران لبنان کمک کند.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به روابط تهران و بیروت گفت: لبنان برای جمهوری اسلامی ایران کشوری استراتژیک محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت لبنان در پیشانی سیاست خارجی ما قرار دارد و می‌توان لبنان را عمق استراتژیک کشورمان دانست.

اکثریت مردم و گروه‌های لبنانی علاقه بسیاری به ایران دارند

وی ادامه داد: در لبنان طوائف و گروه‌های مذهبی و سیاسی مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها گرایش‌های مختلفی دارند. فارع از آنکه حزب‌الله به عنوان متحد جمهوری اسلامی ایران در لبنان قرار دارد، می‌توانم بگویم که اکثریت مردم و گروه‌های لبنانی علاقه بسیاری به ایران دارند چون می‌دانند ایران برای آنها چیزی جز خیر و برکت نداشته است.

روابط صمیمانه ایران و لبنان مختص به هیچ دولتی نیست

ین تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه روابط گرم و صمیمانه ایران و لبنان همیشگی بوده و مختص به هیچ دولتی نیست، تصریح کرد: تهران و بیروت در تمام فصول ۳۷ سال گذشته از روابط ممتازی برخودار بوده‌اند.

دستمالچیان با یبان اینکه کشورهای بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دلیل موقعیت حساس لبنان همیشه به این کشور چشم طمع داشته‌اند، خاطرنشان کرد: برخی قدرت‌ها مانند فرانسه نقش و حضور سنتی در لبنان داشته‌اند و می‌توان آن‌ها را یکی از قدرت‌های با نفوذ در لبنان دانست. امریکایی‌ها هم از دیگر قدرت‌هایی هستند که در این سال‌ها سعی کردند تا نقش خود را در لبنان افزایش دهند. ایران و عربستان دو قدرت تاثیر گذار دیگر در لبنان هستند.

تلاش عربستان برای افزایش گسترش دامنه بحران به لبنان

وی با یادآوری رویکرد کنونی عربستان در لبنان ابراز داشت: امروزه عربستان به دلیل آنکه دست خونینی در بحران‌های منطقه و از جمله سوریه دارد، می‌خواهد برای برای تحت‌الشعاع قرار دادن شرایط کنونی خاورمیانه و از آنجایی که ثبات را به ضرر رویکرد منطقه‌ایش می‌داند، از طریق برخی گروه‌های وابسته خود در لبنان به گونه‌ای عمل کرده است که بیش از دو سال این کشور با بحران ریاست جمهوری روبه‌رو است.

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: هم‌اکنون نیز با توجه به شکست‌هایی که گروه‌های تکفیری در جبهه‌های سوریه و عراق داشته‌اند، عربستان درصدد است با افزایش دامنه بحران به نوعی این شکست‌‌ها جبران کند و یکی از مناطقی که در این راستا عملیات‌هایی در آن صورت گرفته، لبنان بوده است.

عربستان مدت‌ها است سیاست بی‌ثباتی در لبنان را دنبال می‌کند

دستمالچیان در پاسخ به این سوال که افزایش تنش میان ایران و عربستان تا چه اندازه بر بحران ریاست جمهوری لبنان افزوده است؟ یادآور شد: بحران ریاست جمهوری لبنان ارتباط مستقیمی به تنش و قطع روابط سیاسی میان تهران و ریاض ندارد چراکه عربستان مدت‌ها است سیاست بی‌ثباتی در لبنان را دنبال می‌کند و پیش از قطع روابط میان ایران و عربستان هم بحران ریاست جمهوری در لبنان ایجاد شده بود.

علاقه ایران به حل بحران در لبنان

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نفوذ فرانسوی‌ها در لبنان و علاقه‌ آنها برای حل بحران لبنان، گفت‌وگوهای میان تهران و پاریس تا چه اندازه می‌تواند راه‌گشا باشد؟ بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه خاصی به برقراری ثبات و ایجاد آرامش در لبنان داشته و بر این نکته درصدد آن بوده است که لبنان دولتی مستقل و قوی داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه ایران برای حل بحران لبنان آماده همکاری با تمامی گروه‌ها و کشورهای موثر در این باره است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در لبنان همواره نقش مثبتی داشته است و اکنون هم می‌خواهد این نقش مثبت را با حل بحران ریاست جمهوری این کشور و ایجاد ثبات و امنیت ایجاد کند و در این راستا، گفت‌وگوی میان تهران و پاریس می‌تواند به حل بحران لبنان کمک کند.

نیاز فرانسه به استقرار ثبات در لبنان

دستمالچیان با یادآوری نیاز فرانسوی‌ها برای ایجاد آرامش در لبنان گفت: فرانسه نیاز دارد تا در لبنان آرامش سیاسی و ثبات اجتماعی وجود داشته باشد چراکه منافع ملی او در این نکته نهفته است و اگر عربستان و اسرائیل کارشکنی‌ای نکنند، تهران و پاریس می‌توانند گام‌هایی برای حل بحران‌های لبنان بردارند.

کد خبر : ۳۸۸۲۴۰