خبرگزاری کار ایران

سروش محلاتی:

در جامعه‌ای که نتواند حاکم را به تقوا دعوت کند، قدرت با فساد گره می‌خورد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیوع دروغ، تهمت و نفاق نشان از سقوط اخلاق در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمد سروش محلاتی که شامگاه یکشنبه ۱۳ تیرماه در ضیافت افطار حزب ندای ایرانیان و مردمسالاری در شیراز سخن می‌گفت، با طرح این سئوال که چرا اخلاق قربانی می‌شود؟ عنوان داشت: در هر جامعه‌ای که سیاست خارجی مقدم بر سیاست داخلی باشد، اخلاق قربانی می‌شود.

محلاتی این اتفاق را یک قاعده دانست و گفت: شهید مطهری می‌گوید «در دوران خلفای دوم و سوم سیاست خارجی و کشورگشایی بر سیاست داخلی مقدم شد، در حالی که امام‌ علی این سیاست را دنبال نکرد و هرگز مسئولیتی برای سیاست خارجی تعیین نکرد.»

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر جامعه به معنی واقعی کلمه اسلامی باشد، خود این امر بهترین تبلیغ برای از بین رفتن دروغ، تهمت و نفاق خواهد بود.

محلاتی در رتبه نخست اهمیت، نبودن اخلاق را عامل سقوط جامعه دانست و افزود: اگر در جامعه‌ای مناسک دینی اهمیت بیشتری نسبت به اخلاق پیدا کند، زنگ‌خطر سقوط آن جامعه و رواج خرافات به صدا درآمده است.

این پژوهشگر مسائل دینی با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) افزود: امام معتقد است که معیار اسلامی بودن یک جامعه را نباید اقامه نماز قرار داد، بلکه باید معیار واقعی اسلامی بودن یک جامعه را راستگویی و امانتداری جامعه قرار داد.

سروش محلاتی با انتقاد از بی‌توجهی به برخی مسائل اخلاقی در جامعه گفت: متاسفانه در جامعه ما به‌‌ همان اندازه که مناسک دینی اهمیت پیدا کرده قبح دروغگویی نیز ریخته است.

او قدرت را دشمن شماره یک اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: هر چه این دشمن قوی‌تر شود، اخلاق ضعیف‌تر می‌شود.

محلاتی با بیان اینکه جمع قدرت و اخلاق بسیار سخت است، گفت: همواره نوعی از قدرت است که در برابر اخلاق قرار می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در عین حال قدرت را برای جامعه یک ضرورت دانست و گفت: قدرتی برای جامعه لازم است که مبتنی بر مسائل اخلاقی باشد؛ یعنی به اصول اخلاقی مقید باشد.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی پاسخگو بودن و از بین بردن زمینه‌های چاپلوسی را از ویژگی‌های قدرت اخلاقی دانست و افزود: قدرتی اخلاقی است که پاسخگو باشد و ادعای خدایی نداشته باشد.

او با بیان اینکه در جامعه‌ای که نتوان حاکم را به تقوا دعوت کرد، قدرت با فساد گره می‌خورد، افزود: برای مهیا کردن قدرت اخلاقی باید زمینه‌های چاپلوسی را از بین برد.

این پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به اینکه امام علی (ع) به کسی اجازه نمی‌داد از او تعریف و تمجید کند، گفت: با چاپلوسی صاحبان قدرت جایی برای اخلاق باقی نمی‌ماند و آن حاکمان نیز به پایین سقوط می‌کنند.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی افزود: امام علی به مالک اشتر گفت: اطرافیانت را از انسان‌های پاک و راستگو انتخاب کن و اجازه نده هرگز از تو تعریف کنند.

او دربخش پایانی صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه جامعه اخلاقی زمینه‌های اخلاقی می‌خواهد، افزود: شهید مطهری می‌گوید کسی که چشمش جز تعظیم نبیند گوشش جز تملق نشنود و دستش جز برای بوسیدن دراز نشود، محال است از نظر روانی سالم بماند.

کد خبر : ۳۸۸۱۲۲