خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

فراکسیون ولایت مقطعی شکل گرفت/ اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل با یکدیگر ائتلاف می‌کنند

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت:شرایط برای ائتلاف امید متشکل از اصلاح طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد.

محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص عملکرد غیر منسجم فراکسیون امید در انتخابات‌های داخلی مجلس با بیان اینکه ما معتقدیم فراکسیون امید همچنان فراکسیون اکثریت مجلس است، گفت: موضوعاتی که در انتخاب هیات رئیسه و رییس مجلس اتفاق افتاد باید جور دیگری بررسی شود.

او افزود: با وجود این اتفاقات در روزهای ابتدایی مجلس پیش بینی می‌شود فراکسیون امید با توجه به شرایط کشور و حرکت به سمت انتخابات گسترده‌تر شود.

میرلوحی با بیان اینکه اصولگرایان در مجلس نهم امکانات زیادی در اختیار داشتند و الان به مرحله پاسخگویی رسیده‌اند از این رو به نظر من اقبال به سمت آن‌ها بیشتر نخواهد شد، اظهار داشت: موج‌هایی مثل فیش‌های حقوقی که توسط اصولگرایان هدایت می‌شود اما در دراز مدت بعد از عبور این موج‌های مقطعی شرایط برای ائتلاف امید متشکل از اصلاح طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن تاکید بر اینکه فراکسیونی که با نام ولایت تشکیل شده بود یک کار مقطعی برای ریاست لاریجانی بود، گفت: از این حساسیت‌ها که عبور کنیم فراکسیون امید همچنان اکثریتی باقی می‌ماند.

او اضافه کرد: البته هستند کسانی که معتقدند بهتر است اصلاح‌طلبان یک فراکسیون یک صد نفری منسجم تشکیل دهند. ولی ما معتقدیم وقتی می‌شود فراکسیونی با این ظرفیت در تصمیم سازی در مجلس داشته باشیم ضرورتی وجود ندارد که فراکسیون دیگری تشکیل شود و از این رو ما همچنان فراکسیون امید را اولویتمان می‌دانیم.

میرلوحی با تاکید بر اینکه بحث ریاست مجلس یک رقابت درون فراکسیونی بود، گفت: ملاحظه کردید در انتخابات هیات رئیسه دائمی با رای اعضای فراکسیون چه اتفاقی افتاد.

او خاطر نشان کرد: در مورد انتخابات رئیس مجلس هم عارف هم لاریجانی احساس می‌کردند باید به افکار عمومی پاسخ گو باشند و با این تحلیل هر دو در انتخابات حاضر شدند اما اگر عارف از‌‌‌ همان آغاز با این تحلیل که انتخاب نمی‌شود شرکت نمی‌کرد، فراکسیون امید و اصلاح طلبان بیشتر آسیب می‌دیدند.

میرلوحی یادآور شد: ما مطمئن هستیم مسیر طی شده بهترین مسیر بوده است و عارف باید به افکار عمومی پاسخ می‌داد. با این وجود از قبل پیش بینی شده بود که اگر پیروز نشدند بنا نیست حسابشان را جدا کنند و فکر کنند همه چیز تمام شده است. لذا اعلام کردیم ما به فراکسیون امید، امید داریم و آینده‌اش را روشن می‌دانیم و آن شعار‌ها و اهدافی که در انتخابات مطرح شد و مردم امضا کردند چیزی نیست که از آن انصراف بدهیم ولو به خاطر منافع حزبی و جناحی.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری با بیان اینکه شورای عالی اولویتش را ترجیح منافع ملی به منافع جناحی اعلام کرده است، گفت: الان هم در آن مسیر هستیم و نیازی به تغییر ریل نمی‌بینیم.

میرلوحی با تاکید بر وجود نارضایتی‌ها و گله‌های فراوان از آنچه اتفاق افتاده است، گفت: دلایل این اتفاقات مشخص است. یک سری از دوستان به دلایل انتخاباتی و شرایط خاص آن زمان به ما پیوستند و تجربه‌شان کم بود، برخی نیز از آنجایی که ائتلاف شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودشان را در ریاست مجلس با خودشان آوردند و یک مقدار فراکسیون امید نتوانست سریع عمل کند.

او ادامه داد: اینکه هیات رئیسه فراکسیون نیز تهرانی شد سبب بروز برخی ناراضایتی‌ها و گله گذاری‌ها از سوی شهرستانی‌ها شده و این عملا به پاشنه آشیل فراکسیون تبدیل شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تکرار این مساله که من توصیه کرده بودم فراکسیون باید جامع باشد گفت: در بازنگری اساسنامه فراکسیون هم قرار شده بود جامع باشد. خانم‌ها، اقوام، شهرستان‌ها و اقلیت‌ها باید دیده می‌شدند. این‌ها باعث شد هیات رئیسه چابکی و انسجام لازم را نداشته باشد.

میرلوحی ادامه داد: از سوی دیگر روز نخست در شعب اعتبار نامه اشکالی پیش آمد که دوستان به دلیل کم تجربگی در رودروایسی‌ها گیر کردند و هشت تا نه کمیسیون به اصولگرایان رسید چرا که اطلاعی نداشتند این‌ها در آینده در تقسیم کمیسیون‌ها و تعیین اولویت کمیسیون‌ها تاثیر گذار خواهند بود.

او با بیان اینکه این بی‌تجربگی‌ها دست به دست هم داد و مشکلات اولیه در مجلس را به وجود آورد، خاطر نشان کرد: با این وجود اولویت اصلی ما سر جایش است. اینکه ما ترجیح منافع ملی و پایداری در این مسیر را به عنوان هدفمان مطرح کردیم و اینکه ما گفتیم تندرو‌ها را از مجلس دور می‌کنیم اتفاق افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: ما می‌خواهیم مجلس کارآمد باشد از این رو می‌گوییم مجلس باید در راه منافع ملی گام بردارد. این خواسته ماست ولو رئیس آن از سوی اصلاح طلبان نباشد.

 میرلوحی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم همین قدر تغییر فضا در این مدت کوتاه، حال و هوای کشور را به سمت آرامش، امید، عقلانیت و حقوق شهروندی برده است.

او یادآور شد: اینکه می‌بینید دلواپسان در بیرون این قدر ولوله می‌کنند به این دلیل است که دستشان از مجلس کوتاه شده است. این چند سایتی که هم اسلحه دارند و هم پول دارند و هم سایت دارند ولوله کرده‌اند. با این حال به نظر من اتفاق مهمی نیفتاده و خودمان را نباید ببازیم.

کد خبر : ۳۸۷۷۲۵