خبرگزاری کار ایران

جانشین وزیر دفاع:

با مقصران حادثه واژگونی اتوبوس سربازان وظیفه برخورد می‌شود

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با افراد و مجموعه‌هایی که در حادثه واژگونی اتوبوس سربازان وظیفه کوتاهی و قصور داشته‌اند چه در درون نیروهای مسلح و چه در بخش خصوصی برخورد خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، امیر سرتیپ امیر حاتمی، جمعه در حاشیه عیادت از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس سربازان وظیفه در جمع خبرنگاران افزود: بیشتر سربازان مصدوم، بریدگی ترمز اتوبوس را علت وقوع این حادثه اعلام کردند اما گروهی نیز مشغول بررسی تمام ابعاد حادثه هستند؛ به هرحال با مقصران برخورد خواهد شد تا شاهد وقوع چنین حوادث تلخی در آینده نباشیم.

وی در ادامه گفت: بعد از وقوع حادثه، رئیس جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و زیر دفاع دستور داد که به حادثه دیدگان رسیدگی جدی شود که امروز برای عیادت از مصدومان و بررسی روند رسیدگی و ارائه خدمات درمانی به آن‌ها به همراه مسئولان وزارت دفاع در شیراز حاضر شدیم.

وی اظهار کرد: در بدو ورود به شیراز در جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و هیات اعزامی از ستاد کل نیروهای مسلح تمام مراحل وقوع حادثه به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

وی، درمان مصدومان را اولویت اصلی دانست و تصریح کرد: تعدادی از مصدومانی که در بخش آی سی یو بستری هستند از وضعیت خوبی برخوردارند و تعدادی نیز نیاز به مراقبت بیشتر دارند و به مسئولان نیز تاکید شد از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای خدمات رسانی مطلوب به مصدومان استفاده کنند که تا این لحظه نیز چنین بوده است.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در خصوص تامین هزینه درمان مصدومان نیز گفت: برابر قانون یک ردیف اعتباری در اختیار وزارت بهداشت است که تمام بیماران تصادفی باید در بیمارستان بستری شوند و هزینه درمان آن‌ها نیز از محل‌‌ همان ردیف پرداخت شود و آن بخش از هزینه‌هایی که امکان پرداخت آن‌ها از طریق آن ردیف وجود ندارد نیز به خدمات درمانی نیروهای مسلح دستور داده شده که رسیدگی کند و اطمینان می‌دهیم که در بحث هزینه هیچ مشکلی ایجاد نشود.

وی، در خصوص جا به جایی سربازان به وسیله اتوبوس نیز گفت: امروز برای انتقال و اعزام سربازان از وظیفه عمومی به مراکز آموزشی، از مراکز آموزشی به یگان‌ها و از یگان‌ها برای اعزام به مرخصی و سایر موارد از حمل و نقل جاده‌ای و ریلی استفاده می‌شود.

جانشین وزیر دفاع افزود: در گذشته هزینه سفر به سربازان داده می‌شد که خودشان اقدام به تهیه بلیت کنند که در این راه نیز با مشکلاتی برخورد کردیم و مشکلاتی هم برای خود سربازان ایجاد می‌شد.

امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: پس از آن تصمیم گرفته شد که برای انتقال سربازان از مراکز آموزش به یگان‌هایشان از تعاونی‌های معتبر وسیله نقلیه خوب تهیه شود و در اختیار سربازان قرار گیرد.

امیر سرتیپ حاتمی، در خصوص وضعیت ادامه خدمات سربازان مصدوم نیز گفت: در نیروهای مسلح بحث معافیت یک روند روشن دارد و به این شکل است که تا زمانی که مصدومان در حال درمان هستند تمام امکانات در اختیار آن‌ها خواهد بود و از بیمه خدمات درمانی، بیمه عمر حوادث قانونی و بیمه عمر حوادث اختیاری و بیمه اتوبوس برخوردار خواهند بود.

وی افزود: مصدومان این حادثه بعد از درمان به شورای پزشکی معرفی می‌شوند و متناسب با وضعیت آن‌ها ممکن است رای به ادامه خدمت، رای به معافیت از خدمت، رای به وظیفه بگیری (دریافت حقوق از کار افتادگی) داده شود.

گفتنی است جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان سفر خود به شیراز در جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، هیات اعزامی ستاد کل نیروهای مسلح فرمانده نظامی منطقه فارس، ابعاد مختلف سانحه را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد که اقدامات مقتضی برای رسیدگی هرچه بهتر به مصدومان حادثه و خانواده‌های کشته شدگان انجام شود.

وی همچنین در جریان عیادت از مصدومان، به نمایندگی از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ضمن ابلاغ پیام‌های همدردی رئیس جمهوری و وزیر دفاع، در جریان آخرین وضعیت درمانی آن‌ها قرار گرفت و دستورات لازم برای رسیدگی هرچه بهتر به امور درمانی مصدومان را صادر کرد.

یک اتوبوس دوم تیرماه ۹۵ به دلیل عدم وجود حفاظ ایمنی سمت راست و عدم کنترل و مهارت راننده در مهار وسیله نقلیه و احتمالا نقص فنی خودرو، در دره ۲۰ متری در گردنه «لای رز» حوالی شهرستان نی ریز سقوط کرد و ۲۰ سرنشین آن کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند.

۱۳ نفر از کشته شدگان این حادثه سرباز و مابقی نیز غیر سرباز بوده‌اند.

همچنین در حادثه دیگری که دوم تیرماه جاری در نزدیکی «مهارلو» در شهرستان سروستان رخ داد یک دستگاه اتوبوس دیگر که حامل سرباز بود در این مسیر واژگون شد، در این حادثه رانندگی ۴۷ سرباز زخمی و توسط تکنسین‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

واژگونی دو اتوبوس یاد شده در محورهای فارس که حامل سربازان آموزش دیده مرکز صفر پنج کرمان بودند در مجموع ۹۶ کشته و زخمی برجای گذاشت.

کد خبر : ۳۸۳۹۹۵