خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به تذکر دهقانی؛

توضیحات پزشکیان درباره انتخاب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در صحن

نائب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای نماینده طرقبه و چناران مبنی بر ضرورت توجه به وجود حداقل ۱۹ عضو برای تشکیل کمیسیون، گفت: بحث‌ها درخصوص تعداد اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه مشترک هیات‌رئیسه و اعضای شعب بررسی شده و در این خصوص باید عنوان کرد، معاونت قوانین نمی‌توانند ماده ۴۸ آیین‌نامه را تنقیح کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد دهقان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای درخصوص تعداد اعضای کمیسیون‌های مجلس گفت: براساس ماده قانونی تعداد اعضای کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون اصل ۹۰ مشخص شده که حداقل آن ۱۹ نفر و حداکثر آن ۲۳ نفر است، بنابراین موضوع مذکور یک امر بدیهی است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اداره قوانین مجلس بند ۲ ماده ۴۸ آیین نامه را چاپ کرده و اداره قوانینی که وظیفه تنقیح صد‌ها قانون را دارد باید آیین نامه داخلی را تنقیح کند و در این رابطه باید هیات رئیسه با روسای شعب جلسه برگزار می‌کرد.

دهقانی افزود: با توجه به موضوعات مذکور باید سوال کرد آیا کمیسیون اصل ۹۰ دارای ۱۹ عضو است که در حال حاضر با پیشنهاد هیات رئیسه، رئیس برای آن در صحن علنی انتخاب شود.

او گفت: همچنین کمیسیون قضایی و حقوقی درخصوص جان و مال ناموس مردم تصمیم گیری می‌کند، بنابراین باید ۱۹ عضو داشته باشد. وقتی کمیسیونی دارای تعداد اعضای کافی نیست انتخاب رئیس برای آن معنا ندارد و نکته دیگر اینکه چه اتفاقی افتاده که دو نفر برای ریاست به صحن معرفی شده است.

به گزارش ایلنا، درادامه مسعود پزشکیان که برای ساعتی ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، درپاسخ به این تذکر گفت: بحث‌ها درخصوص تعداد اعضا در جلسه هیات‌رئیسه با اعضای شعب بررسی شد و معاونت قوانین نمی‌تواند ماده ۴۸ را تنقیح کند، به دلیل اینکه این موضوع باید در شورای نگهبان بررسی شود و تا زمانی که ماده ۴۸ وجود دارد، کار می‌تواند انجام گیرد. البته موضوع‌ها و ایرادهای بیان شده، پیگیری خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۳۰۵۱