خبرگزاری کار ایران

ادعای یک روزنامه آمریکایی:

کشف اورانیوم در پارچین، نشانه‌ ساخت سلاح هسته‌ای در ایران است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به موضوع ذرات اورانیوم کشف شده در پارچین اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش امروز خود نوشت: دولت اوباما مدعی شده است که ذرات اورانیومی که در سایت نظامی پارچین در ایران کشف شده است، حاکی از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

این گزارش افزوده است که این مسئله در حالی پیش آمده است که ایران به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود تاکید و تلاش برای ساخت بمب اتمی را تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش در اکتبر ۲۰۱۵ نشانه‌های ذرات اورانیوم در پارچین پیدا شد، اما مقام‌های آمریکا گفتند که کشف این ذرات به‌خودی خودی چیزی را ثابت نمی کند.

در این گزارش به گفته سخنگوی دولت ایران اشاره شده که ذرات اورانیوم در پارچین را تکذیب کرده بود و با اشاره به گزارش آژانس انرژی اتمی تاکید کرده بود که هیچ فعالیت غیر متعارفی در این پایگاه جود نداشته است.

وال‌استریت ژورنال همچنین نوشته است دولت اوباما مدعی است که اطلاعات دیگری در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دارد اما که شواهدی از این دست از نظر فنی نتیجه‌ای ندارد.

در این گزارش آمده است: ذرات اورانیومی که در تاسیسات پارچین واقع در جنوب شرق تهران توسط محققان آژانس بین المللی هسته‌ای و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل کشف شد بخشی از تحقیقات مرتبط با توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان در سال گذشته بود.

ایرانی‌ها ادعا کردند که این پایگاه صرفا برای توسعه و آزمایش سلاح‌های متعارف استفاده می‌شده است. اما کشف ذرات به عنوان مدارک فیزیکی به همراه عکس‌های ماهواره‌ای و اسناد به دست آمده نشان می‌داد که ایران در این سایت به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

دولت اوباما زمانی که آژانس انرژی اتمی گزارش کشف اورانیوم را منتشر کرد، هیچ اظهار نظری نکرد. این یافته‌ها تنها در گزارش کوتاه ۱۶ صفحه‌ای منتشر شد. اما در مصاحبه‌های اخیر، مقام‌های اسبق و فعلی در خصوص اورانیوم کشف شده گفته‌اند که فرض اصلی در حال حاضر این است که این اورانیوم‌ها با ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای که ایران بیش از یک دهه گذشته درگیر آن بوده است در ارتباط بوده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تفسیر دیگر این است که این مدارک از سوی افراد دیگری در خلال آزمایشات آژانس انرژی اتمی وارد شده‌اند یا این مدارک به اورانیوم‌های ضعیف شده مورد نیاز برای سلاح‌های متعارف مربوط می‌شده است اما مقدار اورانیوم به حدی کم بود که آژانس نتوانست در مورد وجود مواد هسته‌ای مشخصی در پارچین نتیجه گیری کند. اما براساس گزارش آژانس در ماه دسامبر گذشته توضیحات ایران در مورد فعالیت‌های پارچین با تصاویر ماهواره‌ای و نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها همخوانی نداشت.

مقام‌های آژانس در مصاحبه‌ای که در خلال بازرسی‌ها از ماه ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۱۵ انجام گرفت گفته‌اند ایران به آژانس اجازه مصاحبه با دانشمندان رده بالای هسته ایش را نمی‌دهد. ایران همچنین ادعا کرده بود که اکثر اسناد جمع شده توسط آژانس جعلی هستند.

دولت اوباما نیز وجود ساخت و ساز‌های جدید در پارچین را تایید کرده است اما معتقد است این ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ندارد.

کد خبر : ۳۸۲۶۳۸