خبرگزاری کار ایران

وزیر انرژی روسیه خبر داد؛

افزایش مبادلات تهران و مسکو در شش ماهه اول ۲۰۱۶

وزیر انرژی روسیه در مذاکره با هیات ایرانی از رشد ۶۹ درصدی در ارزش مبادلات دو کشور خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، الکساندر نواک در مذاکره با هیات ایرانی که به سرپرستی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: اکنون شاهدیم مجموعه برنامه‌ریزی‌های دو سال گذشته برای توسعه روابط دو کشور با پیگیری‌های فراگیر سفیر ایران در فدراسیون روسیه و اقدام‌های مقام‌های مسوول دو کشور در حال نتیجه دادن است که رشد ۶۹ درصدی در ارزش مبادلات، نخستین گام آن است و انتظار داریم در مراحل و زمان‌های بعدی شتاب بیشتری بگیرد.

او هم‌چنین با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار طرح‌های مورد توافق ایران و روسیه در قالب نقشه راه توسعه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، نفتی و ریلی با ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار، گفت: رسیدن به این هدف می‌تواند ارزش سطح روابط اقتصادی تهران و مسکو را بسیار افزایش دهد.

نعمت‌زاده نیز در این نشست با تاکید بر راهبردی بودن همکاری‌های ایران و روسیه در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی افزود: تهران در تمامی ابعاد از توسعه روابط با مسکو استقبال می‌کند.

وی با اشاره به اعلام نوواک مبنی بر افزایش ارزش روابط اقتصادی اظهار کرد: حرکت خوب کنونی زمینه رشد بیشتری دارد که بخش‌های مختلف باید از آن بهره بگیرند تا سطح همکاری‌های اقتصادی از حد کنونی فرا‌تر رود.

سنایی، سفیر ایران در مسکو نیز با اشاره به حرکت انجام گرفته در توسعه روابط ایران و روسیه از آغاز کار دولت یازدهم گفت: تهران و مسکو با نگاه راهبردی به روابط، تحرک در همکاری‌های اقتصادی و صنعتی را ایجاد کرده‌اند و اکنون فرصت پیش‌رو برای رشد مناسبات در تمامی بخش‌ها فراهم شده است که باید بخش‌های خصوصی از آن بهره بگیرند.

هم‌چنین الکسی اولیو کایف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در دیدار جداگانه‌ای با وزیر صنعت ایران، افزایش ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور را ارزشمند خواند و گفت: ایران و روسیه پایین‌ترین سطح روابط تجاری را زمان کار دولت دهم در سال ۱۳۹۲ با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.

در چارچوب برنامه دولت یازدهم برای تحرک بخشی به روابط اقتصادی ایران و روسیه براساس آمارهای انتشار یافته، سال ۲۰۱۴ ارزش مبادلات به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافت، سال ۲۰۱۵ نیز شاهد حدود ۳۰ درصد رشد بود و براساس اعلام جدید وزیر انرژی روسیه در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ افزایش ۶۹ درصدی ثبت شده است.

دو کشور براساس راهبرد اتکا به هم برای تامین نیاز‌ها، درصدد استفاده از مزیت‌ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا هم‌زمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن، زمینه ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی نیز فراهم شود.

تهران و مسکو انتظار دارند با توجه به نقشه راه توسعه روابط که در برگیرنده ۴۰ میلیارد دلار همکاری اقتصادی و صنعتی و هم‌چنین بازرگانی است، ارزش مبادلات ایران و روسیه در آینده‌ای نزدیک به سالانه ۱۰ میلیار دلار برسد.

نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور ۸۰۰ هیات دولتی و غیردولتی از کشورهای مختلف جهان که روز پنج‌شنبه آغاز شد، امروز پایان می‌یابد.

هیات ایران به سرپرستی نعمت‌زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست‌های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی‌های زیادی با مقام‌های اقتصادی و صنعتی روسیه انجام دادند.

در این همایش اقتصادی که نشست اصلی آن با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه آغاز شد،‌بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رییس‌جمهور پیشین فرانسه و ده‌ها مقام دولتی روسیه حضور دارند.

گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی‌های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت‌کنندگان، توجه روزافزون کار‌شناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، به‌گونه‌ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه‌های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت می‌کنند.

کد خبر : ۳۸۲۱۰۷