خبرگزاری کار ایران

فیش حقوقی و کمپین‌هایش

اگر واقعا مشکل دولت تدبیر و امید گم شدن چند کتاب و برگه کاغذ دست نویس و خطی است ما با این کمپین آمادگی خود را برای نوشتن هر نوع کتاب اعلام می‌کنیم. کمپین «من برایت می‌نویسم» در پی اثبات این موضوع است که کتاب را همیشه و هر وقت می‌شود نوشت و نیاز به این همه سرو صدا و الم شنگه ندارد

از آنجا که اخیرا برخی رسانه‌های منتقد دولت، جار و جنجالِ ایجاد کرده بر سر حقوق برخی افراد را کافی ندانسته و در قالب «درخواست مردمی»، کمپینی با عنوان «فیش حقوقی‌ات را منتشر کن» در شبکه‌های مجازی راه انداخته و در آن از مسئولان می‌خواهند مقدار حقوق دریافتی خود را منتشر کنند، ما نیز به این نتیجه رسیدیم که لابد در ایجاد «کمپین حلوا خیرات می‌کنند» و لذا دست به نقد چند کمپین توپ و بترکون پیشنهاد می‌کنیم، باشد که بترکاند:

کمپین «دستت را نشان بده»

از آنجا که همه تخلفات مالی، پولی، بانکی، حقوقی و غیره در این دولت اتفاق افتاده و دولت قبل پاکدست‌ترین دولت از زمان ماد‌ها تا کنون بوده و اسناد آن هم موجود است، لذا از همه مسئولان درخواست می‌شود در این کمپین دست خود را نشان دهند تا میزان پاکی آن توسط رسانه‌های منتقد دولت که در انصاف و بی‌غرضی شهره‌اند تایید شود.

کمپین «منبع دیه‌ات را مشخص کن»

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم، متهم ردیف اول پرونده کهریزک، از محل بودجه تأمین اجتماعی که محل پرداخت کارگران است هشتاد میلیون تومان به پدر یکی از کشته‌های زندان کهریزک پرداخت و از وی رضایت گرفت و چند روز بعد آگهی‌هایی با امضای «تقدیر و تشکر کانون‌های کارگری و بازنشستگان سراسر کشور از اقدام ارزنده یکی از شکات پرونده کهریزک» در چندین روزنامه چاپ کرد.

در گزارش نمایندگان مجلس از تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در دوران تصدی سعید مرتضوی اعلام شد که آگهی‌های تشکر هم توسط وی و با هزینه تأمین اجتماعی در روزنامه‌ها پرداخته است.

البته سکوت رسانه‌های منتقد دولت نشان‌دهنده بلااشکال بودن این طرز پرداخت دیه دارد و گرنه بیشتر از قضیه فیش حقوقی اخیر، یقه خود را پاره می‌کردند. لذا در این کمپین افراد منبع دیه‌های پرداختی خود را اعلام می‌کنند تا معلوم شود مثل مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی بلااشکال است یا می‌توان از آن سوژه خوبی در آورد و چند روزی ادای حامی فقرا و مستضعفان را در آورد.

کمپین «صرافی‌ات را معرفی کن»

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، از رانت هفت هزار میلیارد تومانی سه صراف با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: سه صراف در سال ۹۰ با همکاری بانک مرکزی هفت هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند. کمیسیون اقتصادی با بررسی‌های صورت گرفته تمام اسناد و مدارک مربوط به این پرونده را تهیه کرده و گزارش آن در جلسه غیر علنی مجلس به نمایندگان ارائه شد و هم اکنون نیز این پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است. این رانت در دولت دهم انجام شده و مسئولان دولت در زمان وقوع این رانت باید پاسخگو باشند.

از آنجا که صرافان مذکور لابد آن اقدامات را در راستای دور زدن تحریم‌ها انجام داده بودند تا نشان دهند تحریم‌ها کاغذ پاره‌هایی بیش نیستند و کشورهای تحریم کننده هم آن قدر الکی الکی ما را تحریم کردند تا جدی جدی تحریم‌دانشان پاره شد، پس همینطور قضاقورتکی نتیجه می‌گیریم که عملکرد آن صرافان محترم تخلف نبوده و هفت هزار میلیارد تومان هم مفت چنگشان. منتها اگر دولت یازدهم قصد دارد از طریق سیستم بانکی، یا غیر بانکی، یا صرافی یا به هر شکلی از اشکال یا نحوی از انحا، وجوهاتی را جابجا کند باید اول اسناد و مدارک آن‌ها را به رسانه‌های منتقد دولت نشان بدهد تا خدای نکرده کاری بدون صلاحدید این عزیزان انجام نشود.

کمپین «همسر پیمانکارت را معرفی کن»

در دولت قبل، ایران ایر برای تأمین مالی خود ده هزار متر از زمین‌های هتل هما را، که شامل مساحت پارکینگ و زمین پشت هتل هما جهت تأسیسات هتل می‌شد، به یک زن خانه‌دار فروخت! در حقیقت همسر این زن که از پیمانکاران اصلی ایران ایر بود این زمین‌ها را به نام همسر خانه‌دار خود خریداری کرد. با این اقدام دولت قبل، این هتل عملاً بدون پارکینگ و تأسیسات ماند. زمین مذکور که در یکی از بهترین نقاط تهران است در سال ۹۰ حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت اما ایران ایر آن را به قیمت تنها ۴۷ میلیارد به خانم «ع» فروخت، این در حالی است که قیمت همین زمین در حال حاضر چندین برابر شده است.

حالا دیگر گذشته‌ها گذشته است و لذا ما بر اساس کمپین «همسر پیمانکارت را معرفی کن» از دولت یازدهم می‌خواهیم هر جا قصد خصوی سازی، واگذاری، فروش یا انجام هر گونه معامله‌ای داشت، باید مشخصات سجلی و ثبتی تمام دست اندرکاران آن پروژه را به رسانه‌های منتقد دولت ارائه کند. بدیهی است این افراد شامل باجناق، برادر زن، برادر شوهر، خواهر زن، جاری، هوو، دخترخاله دسته دیزی و... نیز می‌شود.

کمپین «دَکَلَت را نشان بده!»

یک دکل نفتی در سال ۱۳۹۰ به قیمت ۸۷ میلیون دلار توسط یک شرکت ترکیه‌ای به شرکت زیرمجموعه وزارت نفت ایران فروخته شد، اما هرگز تحویل این شرکت نشد. پول خرید این دکل دریایی توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شد. بعد‌ها مشخص شد این دکل ابتدا در امارات و سپس در خلیج مکزیک مشغول عملیات حفاری بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ۹ تیر ۱۳۹۴ گفت: «اصل موضوع گم‌شدن ۸۷ میلیون دلار در خرید یک دکل نفتی صحت دارد. امروز آخرین گزارش سازمان بازرسی درخصوص این موضوع به مراجع قضایی ارسال شد.»

البته آنچه گم شده تنها یک دکل بوده که با گم شدن آن هم هیچ ثلمه‌ای به کشور و سقلمه‌ای به دولت دهم وارد نشد، اما این کمپین به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که دولت یازدهم چند دکل نفتی در اختیار دارد؟ این دکل‌ها در کجا هستند؟ ارتفاع هر کدام از آن‌ها چند متر است؟ هر کدام چند کیلو وزن دارند؟ و نظایری از این قبیل. بدیهی است هر گونه تعلل دولتی‌ها در پاسخ به این سوالات، نشان دهنده این است که دولت یازدهم ریگ‌های بسیاری در کفش دارد.

کمپین «سوادت را نشان بده!»

مشخص شده در سالهای گذشته برخی بورسیه‌های دانشگاهی برای اعزام دانشجو به خارج از کشور، خارج از ضوابط بوده و تعدادی از عزیزان و دوستان و اقوام دور و نزدیک و فامیلهای وابسته از بورس تحصیلی استفاده کرده‌اند تا در خارج از کشور در رشته‌هایی همچون زبان و ادبیات فارسی و تاریخ انقلاب اسلامی ایران درس بخوانند و برخی نیز از امکان تبدیل تحصیل خارج به داخل استفاده کرده و در داخل کشور، دکترای خارجی کسب کرده‌اند و بعضا حتی مشاهده شده که به فردی بورسیه اعطا شده تا برود در کشور استرالیا و در رشته «مطالعات اندونزی» تحصیل علم و کسب مدرک کند.

ناگفته پیداست که این قبیل موضوعات بلااشکال بوده و بر بورسیه گیرنده و بورسیه دهنده حرجی نیست، ولی لازم است کمپینی تشکیل شود تا منبع مدارک دانشگاهی و سواد مدیران دولت یازدهم معلوم شود.

کمپین «نه به فرود هواپیمای استکبار جهانی بر باند اقتصاد داخلی»

اگر چه موید حسینی صدر، نماینده خوی در مجلس نهم، در مصاحبه‌ای از «فساد ۴۰۰ میلیون دلاری در واردات لوازم هواپیما» خبر داده و درباره جزئیات این «تخلف» گفته بود: «مستندات نشان از آن دارد که فرد بدهکار و متخلف، از دوستان نزدیک بابک زنجانی است که با یکی از مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیز روابط حسنه‌ای داشته و از سوی رحیم مشایی سفارش شده است»؛ با این حال ما مخالف خرید هواپیما از شرکت بوئینگ معلوم الحال و ایرباس علیه ما علیه هستیم و اعتقاد داریم این کار‌ها فقط ریختن پول به جیب استکبار جهانی است. دولت اگر واقعا به فکر مردم فقر و مستضعف است چرا‌‌ همان توپولوف‌های دست دوم را از کشور دوست و برادر روسیه نمی‌خرد تا این وسط پولی هم به جیب دولت روسیه برود تا به مردم فقیر این کشور هم کمکی شده باشد؟

کمپین «شفاف نشان بده»

وزیر اقتصاد دولت یازدهم یک جوری از رویداد یک فساد مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور در دوران دولت قبل از طریق ضمانت نامه‌های بانکی جعلی خبر می‌دهند که انگاری نوبرش را آورده است.

از کجا معلوم شبکه بانکی شما سالم و بی‌عیب و نقص است؟ چه تضمینی وجود دارد که ضمانت نامه‌های بانکی دولت یازدهم جعلی نباشند؟ ما که اسناد را ندیده‌ایم چطوری می‌توانیم مطمئن باشیم که در عملکرد نظام بانکی این دولت فسادی وجود ندارد؟ لذا بر اساس این کمپین از دولت یازدهم می‌خواهیم تمام مکاتبات و اسناد بانکی و پولی و مالی همه بانکهای اصلی و فرعی و شعب و شهرستان‌ها و حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور را منتشر کند. هر گونه کوتاهی در انجام این شفاف سازی و انتشار اسناد، دلیل واضحی بر وجود فساد عمیق و طویل و قوی در نظام بانکی دولتی خواهد بود.

کمپین «تضمین عدم تخلف»

با اتمام عمر دولت دهم، محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد و حمیدرضا بقایی معاون اجرایی وی به اتهام‌هایی توسط قوه قضائیه بازداشت و محاکمه و نهایتا به زندان و جریمه نقدی محکوم شدند. خب که چه؟ آیا این می‌شود دلیلی برای وجود فساد و سومدیریت در دولت قبل؟ البته که نه. اصلا چه تضمینی هست که همه مدیران دولت یازدهم بعد از اتمام عمر این دولت همگی دستگیر و به جرم فساد، اختلاس و سومدیریت به جوخه اعدام و مرگ با صندلی الکتریکی محکوم نشوند؟ ما بر اساس این کمپین از رئیس دولت یازدهم می‌خواهم تضمین درست و حسابی بدهد که تا حداقل بیست سال آینده هیچ کدام از مدیران رده اول و دوم و سوم این دولت در هیچ محکمه قضایی، جنایی، دادگاه خانواده و غیره حضور پیدا نکرده و محکوم نخواهند شد. عدم ارائه مکتوب و محکم چنین تضمینی، نشان دهنده این است که خود دولت یازدهم هم به مدیرانش اعتماد ندارد؛ آن وقت آقایان چطور توقع دارند مردم به این مدیران اعتماد کنند؟

کمپین «چایت را بنوش»

مجلس نهم عملکرد سازمان چای در دولت احمدی‌نژاد را بررسی کرد. از موضوعات این پرونده ناپدید شدن ۱۲۶ تن چای، توزیع ۵۲ تن چای غیرقابل شرب که باید کود می‌شده، صدور حواله برای برخی شرکت‌ها بدون اینکه مبلغی پرداخت یا خریدی صورت گرفته باشد که ضربات سنگینی به تولید داخل وارد کرد و همچنین عدم پرداخت مطالبات چایکاران بوده است.

علیرغم همه این مسائل، همگان شاهدند که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و آن ۵۲ تن چای غیرقابل استفاده، به خوبی توزیع و توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته و آب هم از آب تکان نخورده است. لذا این کمپین همگان را به خویشتنداری در خصوص توزیع کود به جای چای به مردم و نیز نوشیدن چای خارجی در فضایی آرامش بخش دعوت می‌کند.

کمپین «نه به رژ لب خارجی»

شهریار مشیری مدیر منطقه آزاد قشم در دولت حسن روحانی در مصاحبه‌ای از تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی در دولت احمدی‌نژاد خبر داد که مربوط به فروش زمین‌های فرودگاه قشم و بندر درگهان بوده است.

به گفته وی: «۲۰ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند. زمین را قیمت کرده و‌‌ همان موقع آن را متری ۹۰ هزار تومان می‌فروشند.

تحقیقات ما نشان داد زمین آن سوی خیابان- مجاور فرودگاه-‌‌ همان موقع متری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان فروش می‌رفته است. تخلف دیگر اینکه بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ۱۷ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است.» به گفته وی شرکت خریدار این زمین‌ها در هنگام خرید ثبت نشده بوده و قرارداد صوری بوده است.

اگر مشکل دولت یازدهم این موضوع ساده و پیش پاافتاده و بی‌اهمیت است که چه کسی کدام قطعه زمین را به کی و به چه قیمتی فروخته، مشکل ما آن وسایل آرایشی است که در پاساژ‌های کیش و قشم فروخته می‌شود. لذا کمپین «نه به وسایل آرایشی» از دولت می‌خواهد با فروشندگان این وسایل و ابزارآلات برخورد سفت کند.

کمپین «مبارزه با شوکه کردن مردم»

مجلس نهم در سال ۱۳۹۲ تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را تصویب کرد. غلامعلی جعفرزاده رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید در خرداد ۱۳۹۳ دراین‌باره می‌گوید: «حجم فسادهای مالی آنقدر زیاد است که می‌ترسیم اگر آن‌ها را افشا کنیم مردم شوکه شوند.»

از آنجا که ایجاد شوک در مردم موجب ناراحتی‌های روحی و روانی متعددی می‌شود، این کمپین از دولت می‌خواهد جلوی رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید و هر کسی که قصد انتشار نتایج این تحقیق و تفحص را داشته باشد بگیرد تا آرامش روانی مردم به هم نخورد.

کمپین «من برایت می‌نویسم»

سازمان میراث فرهنگی در زمان ریاست حمید بقایی، از تهران به شیراز منتقل شد و از قرار ۴۸ هزار سند تاریخی و کتاب خطی در هنگام این نقل و انتقال گم شده است. در این خصوص گفته می‌شود تاثیر مدیریت حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی بد‌تر از حمله مغول بوده و خسارت جابجایی سازمان میراث فرهنگی با پول برآورد شدنی نیست.

اگر واقعا مشکل دولت تدبیر و امید گم شدن چند کتاب و برگه کاغذ دست نویس و خطی است ما با این کمپین آمادگی خود را برای نوشتن هر نوع کتاب اعلام می‌کنیم. کمپین «من برایت می‌نویسم» در پی اثبات این موضوع است که کتاب را همیشه و هر وقت می‌شود نوشت و نیاز به این همه سرو صدا و الم شنگه ندارد، کما اینکه رسانه‌های منصف و منتقد دولت یازدهم هم هیچ وقت در خصوص این خسارت میلیاردی سر و صدا به راه نینداختند. البته بحث فیش حقوقی (جدای از اینکه اصلا کی داده و کی گرفته) موضوع جداگانه‌ای است و ما از آن دست نخواهیم کشید.

 علی حسین پور

کد خبر : ۳۸۲۰۷۶