خبرگزاری کار ایران

داوود سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

عقلای اصولگرا مانع کاندیداتوری احمدی‌نژاد می‌شوند/ جلیلی به حضور در قدرت علاقه دارد

نماینده مجلس ششم بااشاره به احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد و جریان حامی او در انتخابات سال آینده گفت: با وجود لطماتی که او به کشور وارد کرده تایید صلاحیت او امری بعید است، اما ممکن است برای رقابت با روحانی او را وارد میدان رقابت کنند

داوود سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به احتمال حضور جریان حامی دولت احمدی‌نژاد در دوره هشت ساله ریاست جمهوری او و شخص احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: چندان بعید نیست احمدی‌نژاد مجدداً هوس برگشت به قدرت داشته باشد چون به هرحال او نماینده یک نوع تفکری است که خود را انقلابی، مصِر و پایدار بر مواضع گذشته یعنی مواضع دو دولتی که او سکان اجرایی آن را بدست داشت، می‌داند.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: متاسفانه این تفکر در برخی شهر‌ها و روستا‌ها طرفدارانی دارد که نباید به راحتی آن را نادیده گرفت.

او با بیان اینکه احمدی‌نژاد حمایت برخی گروه‌های تندرو نظیر جریان پایداری را نیز دارد، گفت: علاوه بر آن بخش‌هایی از حاکمیت در نقد عملکرد دولت او، نه تنها عملی انجام نداده‌اند، بلکه تصریحا یا تلویحا از او حمایت کرده و می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه می‌توان از احمدی‌نژاد یک رقیب جدی ساخت و به میدان آورد، عنوان داشت: ما باید بیش از هرچیز برای آگاهی بخشی و سازماندهی غیر تشکیلاتی مردم جهت پیشگیری از بازگشت نگرش احمدی نژادی به کشور تلاش کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه به هیچ عنوان حضور احمدی‌نژاد را نمی‌توان به نفع کشور تحلیل کرد، گفت: در حقیقت ادامه پروژه دولت‌های مهرورز کماکان منافع ملی کشور را به خطر انداخته و به لحاظ سیاسی-اجتماعی هم فضای داخلی و هم فضای دیپلماسی و سیاست خارجی را به سال‌های گذشته باز می‌گرداند که ابدا به صلاح ملت ما نیست.

سلیمانی یادآور شد: البته حضور شخص احمدی‌نژاد می‌تواند از جهاتی مثبت باشد چرا که بالاخره باید روزی به صورت شفاف در باره عملکرد دولت خود سخن بگوید و به ملت بگوید که با سرمایه هفتصد و اندی میلیارد دلاری این کشور چه کرده است؟ او باید پاسخگوی عملکرد دولت و معاونان خودش باشد.

نماینده مجلس ششم با بیان اینکه حضور احمدی‌نژاد یا جریان حامی او در انتخابات سال آینده چندان توفیری نمی‌کند، گفت: مهم این است که نگاه این جریان به مدیریت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور خطرناک است و مردم نباید فریب برخی شعار‌ها نظیر یارانه را بخورند.

سلیمانی با ضمن اشاره به اینکه نگاه احمدی‌نژادی‌ها از پایداری‌ها چندان فاصله ندارد، تاکید کرد: هر دو نگاه افراطی و بی‌توجه به آینده و منافع ملت‌اند.

او یادآور شد: ما تجربه حضور جریان پایداری را در ساختار اجرائی کشور کمتر داشتیم. آنان بدنبال قرار گرفتن بر اریکه قدرت هستند، اما حتی فکر کردن به اینکه جریان احمدی‌نژاد و پایداری بر مسند اجرایی کشور بنشینند، فکر را آزار می‌دهد چرا که نمی‌توان ویرانی و فقر بیشتر برای این مرز و بوم را تحمل کرد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسید هیچ یک از طیف‌های جریان عاقل اصولگرایی از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده استقبال کند، تصریح کرد: معتقدم عقلای قوم تلاش خواهند کرد که او را از کاندیداتوری منصرف سازند.

او اضافه کرد: اما همیشه یک اقلیت تند و به تعبیری افراطی که فقر ایدیولوژیک وتحلیل سیاسی دارد، هست که از این تفکر حمایت خواهند کرد؛ اقلیت جبههٔ پایداری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

سلیمانی با تاکید بر اینکه اصولگرایان اگر در این دوره عاقلانه عمل می‌کنند و کاندیداهای خود را متکثر نخواهند کرد؛ گفت: البته در مواردی برخی افراد ممکن است حضور تکلیفی داشته باشند که سعید جلیلی از آن جمله افراد است.

او در توضیح اضافه کرد: ممکن است امثال آقای مصباح یزدی به جلیلی تکلیف کنند که بیاید. از طرفی کاراکتر جلیلی تکلیفی است، یعنی تا احساس تکلیف نکند، حضور پیدا نخواهد کرد. با این‌همه نباید فراموش کرد که جلیلی حضور در صحنه سیاسی کشور را دوست دارد. با این وجود حضور وی تهدیدی جدی برای احمدی‌نژاد خواهد بود؛ از این رو بعید می‌دانم عقلای قوم اجازه چنین رقابتی را بین اصولگرایان را بدهند.

سلیمانی به احتمال رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: با توجه لطماتی که او در دو دوره ریاست جمهوری، به کشور. زده شد، بعید است که تایید صلاحیت شود. مگر آنکه عده‌ای بخواهند عمل وی را توجیه کرده و آن را کوچک جلوه دهند. به هرحال این احتمال وجود دارد که لابی‌ها و برخی مواضع مشترک او با قدرت، نهادهای ناظر را تایید صلاحیت او جهت رقابت با روحانی مجاب کند.

کد خبر : ۳۸۱۸۲۴