خبرگزاری کار ایران

جان کری در حاشیه نشست اسلو:

برای رفع ابهامات درخصوص لغو تحریم‌ها، مایل‌ها سفر کردم

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: آمریکا خواهان شنیدن دلایل شکایت ایران از این کشور است و بر قول های خود در توافق و روح توافق پایبند است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسوشیتدپرس جان کری روز چهارشنبه در حاشیه نشست خود با وزیر امور خارجه ایران در اسلو گفت: دولت اوباما به تعهدات خود جهت جبران تحریم های ایران پس از توافق درخشان هسته ای با این کشور در سال گذشته پایبند بوده اما در صدد است در راستای شکایت ایران از اینکه هنوز به منافعی که استحقاقش را دارد نرسیده روشن کند چه چیزهایی دارای مجوز است و چه چیزهایی مجاز نیست.

وی پس از ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اسلو گفت: دولت در خصوص متن قرارداد و روح توافق کار خود را انجام داده است و در همین راستا هم مایل‌ها سفر کرده تا به شرکت‌های خارجی توضیح دهد آنها الان در چه حوزه‌هایی مجوز لازم را دارند .

جان کری اضافه کرد: ما تحریم‌ها را همان طور که قولش را داده بودیم برداشتیم و بر سر قولمان در خصوص متن توافق و همچنین روح توافق ایستاده‌ایم.

او خاطر نشان کرد: در حقیقت من شخصا از نیازهای اصلی برداشته شدن تحریم‌ها هم پا فراتر گذاشتم و شخصا با بانک‌ها، کسب و کارها و دیگران که به دلیل سال‌ها تحریم نسبت به اینکه در کجا مجوز دارند و در کجا ندارند بی میل و نا آگاه بودند، صحبت کردم.

وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: او مرتبا به ایرانی‌ها توضیح داده است که ایالات متحده در ارتباط با تشویق کسب و کارها برای توافق و قرارداد با ایران محدودیت‌هایی دارد.

او افزود که فکر می‌کند رهبر ایران و وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف تحت فشارند تا مطمئن شوند کشورشان بعد از توافق در کمترین زمان ممکن به منافعی که مستحقش است، خواهد رسید.

به این منظور جان کری یادآور شد: معتقد است راه‌هایی وجود دارد که آمریکا می‌تواند از آن طریق حسن نیت خود را به شریک مذاکراتی خود ثابت کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم در بعضی موارد ایالات متحده می‌تواند جهت رفع برخی ابهامات تلاش کند و در این رابطه اعتماد لازم را ایجاد کند. 

او همچنین افزود: من فکر می‌کنم اگر قرار است ما با ایران در آینده نیز توافقاتی داشته باشیم یا اگر قرار است به حسن نیت در مذاکره در هر جایی معروف باشیم مهم است که حسن نیت خود را در اجرایی کردن این توافق نشان دهیم و از این رو میخواهیم مطمئن شویم که همین راه را ادامه میدهیم.

کد خبر : ۳۸۱۵۱۰