خبرگزاری کار ایران

محمودی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم ایجاد بستر مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس دهم با اشاره به راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای برون‌رفت از بحران آب، بر لزوم ایجاد بستر مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تاکید کرد.

سمیه محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به ارائه گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس، اعلام کرد: به هر حال با توجه به وضعیت رکود اقتصادی طی سال‌های گذشته و عدم بهره‌وری کامل واحدهای اقتصادی به‌خصوص در بخش‌های تولیدی و به‌ویژه بخش صنعت، مشکلات اعلام شده از سوی دکتر ربیعی دور از انتظار نبود.

او گفت: امیدواریم در این دوره با همکاری مجلس و دولت در جهت اصلاح برخی قوانین از جمله قانون کار و همچنین قانون‌گذاری مناسب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، بتوانیم در ایجاد اشتغال و حمایت از پایداری مشاغل گامی برداریم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس دهم با اشاره به مشکلات ناشی از بحران آب که ازسوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت، یادآور شد: در راستای حل بحران آب باید با دو رویکرد به مسئله بنگریم که اول، نگاه کوتاه‌مدت به این بحران است.

تشریح دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل بحران آب

او ادامه داد: در این راستا، نوع برنامه‌ریزی اقداماتی ازجمله استفاده از روش‌های نوین آبیاری جهت بهبود راندمان مصرف آب در کشاورزی، آموزش در جهت ایجاد و حفظ الگوی استفاده پایدار از منابع آبی، استفاده از پساب‌های تصفیه شده جهت مصارف صنعتی می‌تواند در برون‌رفت از بحران آب به صورت کوتاه‌مدت راهگشا باشد.

محمودی خاطرنشان کرد: در رویکرد بلندمدت نیز باید درخصوص انتقال آب از حوضه‌های آب‌ریز و سدهای در حال بهره‌برداری یا مطالعه دقیق و احداث سدهای جدید و انتقال آب به مناطقی که مورد نیاز هستند، اقدام کنیم که در این راستا، باید لزوم توجیه اقتصادی و اجتماعی این اقدام‌ها را درنظر داشته‌باشیم.

لزوم ایجاد بستر مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

این نماینده مجلس دهم همچنین با اشاره به شعار «هر ایرانی، یک مهارت» که ازسوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه اکثر جوانان کشورمان را فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت تخصصی مورد نیاز بازار کار تشکیل می‌دهند، لزوم ایجاد بستر آموزش مهارت‌های فنی جهت ورود به بازار کار اقدامی صحیح است.

او همچنین با اشاره به شعار «هر منطقه، یک مزیت»، اضافه کرد: باوجود این‌که این شعار، حرف جدیدی نیست اما برای حل مشکل اشتغال در کشور، برنامه‌ای ضروری است. چرا که ما سال‌ها از لزوم تدوین طرح‌های آمایش سرزمینی سخن می‌گوییم و این در حالی است که نسخه واحد برای همه مناطق در کشور پاسخگو نخواهد بود.

تعاون می‌تواند یاری‌رسان تحقق اقتصاد مقاومتی باشد

نماینده مردم شهرضا در مجلس دهم با اشاره به این‌که سابقه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان کارشناس تعاون دارد، ادغام وزارت کار با تعاون را اقدامی بدون مطالعه دانست و گفت: تعاون به‌عنوان یکی از سه بخش اقتصادی در قانون، و به بیان دیگر به‌مثابه یکی از بخش‌هایی که می‌تواند با فرهنگ‌سازی صحیح و تبیین جایگاه واقعی‌اش در اقتصاد، گره‌گشای برخی از مشکلات سرمایه‌گذاری‌ باشد، می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی یاری‌رسان باشد.

تضعیف «تعاون» و «کار» در پی ادغام وزارتخانه‌ها

او یادآور شد: متاسفانه بعد از ادغام وزارتخانه‌های تعاون و کار، هر دو بخش به‌طور ناخواسته تضعیف شده است.

محمودی در پایان و با بیان این‌که حوزه کار که یکی از تخصصی‌ترین بخش‌های خدمات دولت است، گفت: باتوجه به وضعیت پیش‌آمده، با بررسی دقیق و استفاده از ظرفیت کارشناسی متخصصان این حوزه درخصوص تصویب لایحه ساختار جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظاهراً در مجلس نهم به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده است، می‌تواند بخشی از مشکلات ساختاری این وزارتخانه را مرتفع کرد.

کد خبر : ۳۸۱۳۵۹