خبرگزاری کار ایران

ساعی در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت کار نقش خود را در قبال میلیون‌ها ایرانی ایفا کرده است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس دهم با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، از اقدام‌های موثر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مسیر حل مشکل اشتغال و بیمه کارگران حاشیه‌ای قدردانی کرد.

زهرا ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اظهار داشت: دکتر ربیعی نکات بسیار خوبی را درحوزه مسائل اشتغال و مسائل اقتصادی کلان کشور مطرح کردند و بر رفع مسائل و مشکلات معیشتی، اشتغال و توجه به مزیت تولید تاکید داشتند.

وزارت کار نقش خود را در قبال میلیون‌ها ایرانی ایفا کرده‌است

او با بیان این‌که در مدت سه سالی که از دولت یازدهم می‌گذرد، اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده، یادآور شد: وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی نیز در این راستا و در چارچوب کلانی که از سوی دولت برنامه‌ریزی شده، به‌خوبی توانسته به نقش خود به عنوان یک وزارتخانه اقتصادی که به طور مستقیم با زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی سروکار دارد، بپردازد.

بیمه ۱۰ میلیون کارگر از اقدام‌های مثبت وزارت تعاون است

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم با اشاره به برخی از اقدام‌های مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد: طرح سلامت فراگیر کارگران از جمله کارهای بسیار خوب و موثری است که در راستای بیمه کارگران حاشیه‌ای دامنه تاثیرگذاری وسیعی داشته و براساس آن، وزارتخانه موفق شد ۱۰ میلیون کارگر را بیمه کند و باید تلاش کنیم که تا جایی که می‌توانیم بر آمار کارگران بیمه‌شده بیافزاییم.
 
او با تاکید بر مشکلات فراوان حاشیه‌نشینان و کارگران حوزه‌های حاشیه‌ای، خاطرنشان کرد: باتوجه به مشکلات فراوانی که پیش‌روی حاشیه‌‌نشینان وجود دارد، ایجاد اشتغال برای مردم این مناطق و همچنین بیمه کردن کارگران حاشیه‌ای می‌تواند نقش موثری در کاهش جرائم و مفاسد اجتماعی داشته باشد.

ساعی تصریح کرد: مهمترین راهبرد دولت تدبیر و امید در حوزه مسائل اقتصادی و در راستای رفع مسائل معیشتی مردم بوده که همه وزرای کابینه از جمله دکتر ربیعی تلاش ارزنده‌ای داشتند و سیاست‌گذاری‌هایی برنامه‌محور، مدون و حساب‌شده انجام شده‌است.

توامندسازی؛ راهگشای تبدیل نیروی انسانی به نیروی مولد

او همچنین با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت قبل، یادآور شد: بحث توامندسازی یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و آقای ربیعی نیز بر این مسئله تاکید ویژه‌ای داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا برای این‌که نیروی انسانی خود را به نیروی مولد و فعال تبدیل کنند، بحث توامندسازی نیروها را مطرح می‌کنند و ما نیز برای دستیابی به توسعه متوازن، چاره‌ای جز توامندسازی نیروهای کار خود نداریم.

«هر ایرانی، یک مهارت» راهگشای توامندسازی نیروی انسانی است

ساعی با اشاره به شعار «هر ایرانی، یک مهارت»، گفت: مسئله‌ای که در توامندسازی نیروهای کار مطرح می‌شود، بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و باتوجه به این‌که بخش اعظم نیروی انسانی در کشور ما را جوانان و زنان تشکیل می‌دهند، برای این‌که بتوانیم در راستای توامندسازی این نیروها اقدام کنیم، باید در قالب‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تلاش کنیم.

با شعار «هر منطقه، یک ظرفیت» به توسعه کشور کمک کنیم

او همچنین با تاکید بر شعار «هر منطقه، یک مزیت» یادآور شد: «هر منطقه، یک مزیت» یک شعار نیست؛ بلکه یک واقعیت است. چراکه ما در کشورمان تنوع گسترده اقوام داریم و همچنین در هر منطقه جغرافیایی، ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار ما است که با فعال‌کردن این ظرفیت‌ها در حوزه اقتصاد، می‌توانیم به رشد و توسعه کشور کمک کنیم.

او گفت: این مزیت در یک منطقه می‌تواند توریسم باشد، در یک منطقه محصولی خاص و در منطقه‌ای دیگر مثلاً صنالیع دستی یا محصولاتی از این دست باشد و برای برخورداری از این مزایا، باید با برنامه‌ریزی مدون در راستای بهره‌وری از آن تلاش کنیم.

رویکرد دولت یازدهم، توسعه‌محور است

ساعی اعلام کرد: نگاه دولت یازدهم و فعالان سیاسی و اقتصادی کشور باید نگاهی توسعه‌محور باشد و این توسعه نیز می‌بایست با اصول توسعه متوازن و پایدار انجام شود. 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با تاکید بر راهبرد اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: پس از آن‌که بحث اقتصاد مقاومتی ازسوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، برای ما چشم‌انداز مشخص شده و حال با چنین چشم‌اندازی برای این‌که بتوانیم کشور را به سمت توسعه متوازن حرکت دهیم، باید بتوانیم ظرفیت‌های کشور را در حوزه اقتصادی فعال کنیم و همچنین باید درسیاست‌گذاری‌ها و نگاه‌مان، استراتژی مدونی را درنظربگیرم و درکنار استراتژی ملی، اشستراتژی محلی را نادیده نگیریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن منطقه استفاده کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم گفت: در استان ما ظرفیت‌های بکر و فوق‌العاده‌ای وجود دارد که متاسفانه در سال‌های گذشته مغفول مانده و درصورتی که بتوانیم آن‌ها را فعال کنیم، علاوه بر توسعه استان، به توسعه کشور نیز یاری خواهیم رساند.

اهمیت نقش زنان کارآفرین سرپرست خانوار در توسعه کشور

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین با تاکید بر نقش زنان در توسعه متوازن کشور اظهار داشت: در حوزه توامندسازی نباید از نیروی انسانی خانم‌ها غافل شویم. مخصوصاً زنان کارآفرین و به‌ویژه زنان سرپرست خانوار که به‌خاطر برخی معضلات اجتماعی، در سال‌های اخیر با رشد کمی بالایی روبرو بودند، باید مورد توجه قرار گیرند.

صندوق‌های بازنشستگی وضعیت نامساعدی دارند

او همچنین با تاکید بر بحث صندوق‌های بازنشتگی، یادآور شد: متاسفانه صندوق‌های بازنشتگی وضعیت خوبی ندارند که بخشی از این وضعیت نامساعد ناشی از قوانین غلطی که در مجلس قبل به تصویب رسیده که از نتایج آن، همین بحث بازنشتگی پیش از موعد و مصائبی است که با خود به همراه آورده است.

ساعی یادآور شد: این قبیل صندوق‌ها در تمام کشورهای جهان، موتور محرکه توسعه هستند و ما نیز باید تلاش کنیم این صندوق‌ها را از حالت هزینه‌ای به سودده تبدیل کنیم و درجهت رفاه اجتماعی اقشار کم‌درآمد و مبارزه با فقر تلاش کنیم.

او گفت: باید کمک کنیم اگر نیاز به تغییر قوانین باشد، در مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهیم و اگر نیاز  به اقدام اجرایی باشد در خود وزارتخانه به احیای صندوق ها کمک کنیم که بتوانند بازدهی لازم را داشته باشند.

اهمیت جذب سرمایه داخلی و خارجی در توسعه پایدار

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم همچنین با تاکید بر اهمیت بحث سرمایه‌گذاری، اعلام کرد: اگر بخواهیم به توسعه پایدار در کشور برسیم، باید در حوزه‌های اقتصادی که اولویت کشور است، سرمایه‌گذاری کنیم.

او یادآور شد: باتوجه به این‌که منابع محدود دولت، اگر دخالت مستقیم کند، نتیجه نخواهدگرفت و بنابر این باید به سمت جذب سرمایه برویم و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کینم.

همکاری سه‌قوه؛ راهگشای توسعه اقتصادی

ساعی در پایان تصریح کرد: باید با ایجاد فضای امن کمک کنیم که بخش خصوصی با اطمیمنان خاطر سرمایه خود را در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد و همچنین در مجلس باید در راستای اصلاح قوانین مربوط به کسب و کار اقدام کنیم؛ چراکه توسعه جز با همکاری سه قوه میسر نخواهد شد. 

کد خبر : ۳۸۱۳۴۲