خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای فرهنگ عمومی:

نخبگان فرهنگی برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی به صحنه بیایند

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیازمند فرهنگ سازی در مصرف تولیدات داخلی هستیم، گفت: البته تاکید بر ضرورت مصرف کالاهای داخلی نباید موجب شود که تولید کنندگان داخلی خود را از تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات بی نیاز بدانند بلکه حتما باید اقتصاد رقابتی در کشور حاکم باشد و تولید کنندگان بدانند که اگر کالای با کیفیت تولید نکنند بازار را از دست خواهند داد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز -سه شنبه -در جلسه شورای فرهنگ عمومی، رغبت و تمایل برخی خانواده ها به مصرف کالای خارجی را یک آفت برای تولید داخلی دانست و افزود: اینکه مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی تاکید دارند بدین خاطر است که بدون حمایت از تولید کنندگان داخلی، بخش تولید و اقتصاد کشور به حرکت درنخواهد آمد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش دبیر شورا مبنی براینکه در یک مراسم مربوط به تقدیر از برخی دانش آموزان، به دلیل اینکه هدایا از تولیدات داخلی نبود و دانش آموزان از پذیرش این هدایا امتناع کردند، گفت: امیدوارم این نگرش و رویکرد در میان همه آحاد جامعه ترویج و حمایت از تولید داخلی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی موضوع اقتصاد را از جمله موضوعاتی برشمرد که همه آحاد جامعه با آن سروکار دارند و افزود: اقتصاد جزو موضوعاتی است که مردم در همه نظرسنجی ها درباره آن سخن می گویند و از مهمترین دغدغه ها و اصلی ترین مسائل و اولویت های آحاد جامعه است.

جهانگیری با یادآوری اینکه در سالهای گذشته وقتی به موضوع اقتصاد می پرداختیم، اختلاف نظرهای جدی در میان صاحبنظران وجود داشت و دیدگاه های متفاوتی درباره موضوعات اقتصادی از جمله مالیات، استفاده از منابع مالی خارجی و فعالیت بخش خصوصی در کشور به چشم می خورد، افزود: امروز خوشبختانه در مقطعی قرار گرفته ایم که با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همه اقتصاد دانان و صاحبنظران اقتصادی با گرایش های مختلف، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قبول دارند و پذیرفته اند که این سیاست ها می تواند اقتصاد کشور را اداره کند.

وی ادامه داد: این اتفاق نظر می تواند یک اجماع مناسب در حوزه اقتصاد بوجود آورد چرا که قوای سه گانه و همه دستگاه ها و نهادها و صاحبنظران و نخبگان کشور نسبت به اقتصاد مقاومتی دیدگاه مثبتی دارند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ایرادی که در این زمینه وجود دارد این است که هرکس برداشت و تعریف متفاوتی از اقتصاد مقاومتی ارائه می دهد و متاسفانه گاهی سطح آن را تا حد زیادی پایین می آورند به گونه ای که تصور می شود با برخی اقدامات سطحی می توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

جهانگیری با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است غیر از چیزی است که برخی رسانه ها مطرح می کنند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی دارای پنج رویکرد اصلی است که باید به دقت و با جدیت به این رویکردها توجه شود.

وی افزود: رویکرد نخست درون زایی به معنای استفاده از تمام ظرفیت های داخلی، رویکرد دوم برون گرایی به معنای تعامل سازنده با دنیا، رویکرد سوم مردمی بودن به معنای اینکه مردم باید نقش آفرین اصلی اقتصاد باشند، رویکرد چهارم عدالت محوری به معنی بهره مند شدن آحاد جامعه از دستاوردهای اقتصادی و ایجاد فرصت های برابر برای مردم و رویکرد پنجم دانش بنیان بودن بدین معنا که به جای اتکا به منابع طبیعی نظیر نفت، باید اقتصاد کشور بر دانش و تفکر افراد متکی باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در دولت برای تدوین برنامه های عملیاتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: برای تحقق رویکرد های اقتصاد مقاومتی، مهم این است که آحاد ملت در این راه مشارکت داشته باشند و اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی و ملی در کشور تبدیل شود.

جهانگیری افزود: در بند ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر لزوم گفتمان سازی و تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان فراگیر و رایج ملی تاکید شده است.

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه سیاست هایی مناسب برای اداره کشور یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید داشته اند که برنامه ششم توسعه نیز باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد و اقدامات و برنامه های همه دستگاه ها و نهادها در قوای سه گانه نیز باید همسو و مطابق با اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۱۲ برنامه ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است گفت: یکی از این ۱۲ برنامه ملی، موضوع گفتمان سازی است که سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

جهانگیری خطاب به حاضرین در جلسه گفت: دولت از شما صاحبنظران و نخبگان فرهنگی کشور انتظار دارد برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی به صحنه بیایید و وارد میدان شوید چرا که این کار مهم بدون حمایت صاحبنظران و نخبگان فرهنگی میسر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تاکید براینکه باید مفهوم اقتصاد مقاومتی در میان همه اقشار جامعه نهادینه شود، گفت: باید همه برداشت مشترک و درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم ضمن آنکه نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد مقاومتی به سرعت محقق شود زیرا تحقق چنین برنامه مهمی نیازمند زمان لازم و برنامه ریزی گسترده و بلند مدت است و عزم ملی، تلاش و فعالیت همه نهادها، دستگاه ها و آحاد جامعه را می طلبد.

در این نشست همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه شورا پیرامون بررسی اسناد بالادستی، تعاریف و نظریه های موجود درباره اقتصاد مقاومتی و چگونگی گفتمان سازی فرهنگی ارائه شد.

در این جلسه که وزرای آموزش وپرورش،‌ علوم، تحقیقات و فناوری، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، شهردار تهران و شماری از معاونان فرهنگی و نمایندگان دستگاه ها و نهادهای متولی فرهنگ نیز حضور داشتند، موضوع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات و دیدگاه های مختلف در این خصوص مطرح شد.

کد خبر : ۳۸۱۰۱۶