خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات:

به دنبال دانشگاه امنیتی نیستم

وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه به دنبال ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است و اجازه نمی‌دهد عده‌ای برای سرمایه‌گذاران مانع ایجاد کنند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی صبح امروز -یکشنبه- در جریان بازدید از پژوهشگاه رویان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه تولید علم و جنبش نرم‌افزاری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند پیشتاز بوده است، افزود: پژوهشگاه رویان نشان داد که در شرایط پس از جنگ تحمیلی و خرابی‌های آن می‌توان با همت کار علمی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: وضعیت مملکت در آن مقطع بسیار سخت بود و هنوز اسکله‌های نفتی ما ترمیم نشده بود و مجالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه علمی نبود اما در همان زمان در دولت وقت اهتمام جدی به طرح‌های تحقیقاتی شد و سفارش شد که دانشگاه‌ها دنبال کار تحقیقاتی باشند. پژوهشگاه رویان در آن شرایط سخت کار خود را آغاز کرد و به موفقیت‌های خوبی هم دست یافت

علوی تاکید کرد: رویان هنوز در آغاز راه خود است البته راه خوبی را طی کرده ولی راه طی نشده زیادی هم دارد که باید همت پژوهشگران به نسل جوان منتقل شود تا جوانان این راه را ادامه دهند.

وزیر اطلاعات خطاب به دستگاه‌های پژوهشی گفت: ما به موسسات دانش‌پژوه کمک می‌کنیم. این دستگاه‌ها نیازهای خود را تعریف کنند و در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه بهترین سرمایه کشور نیروی انسانی است که به شکوفایی رسیده باشد، گفت: در زمان ملی شدن صنعت نفت رزم‌آرا نخست‌وزیر ایران بود. او گفته بود مردم ایران لولهنگ نمی‌توانند بسازند که یک پالایشگاه را اداره کنند؟ وقتی کسانی که زمام امور کشور را در دست دارند این باور را داشته باشند، این ملت زمینه رشد خود را از دست می‌دهد. در حالی که امام خمینی(ره) فرمود: فرقی بین انسان ایرانی و اروپایی وجود ندارد فقط به انسان ایرانی القا کردند که نمی‌تواند.

علوی افزود: باور به توانستن در نسل جوان ما ایجاد شده و ما امروز از دستاوردهای جهاد دانشگاهی و رویان خوشحال‌تر و امیدوارتر شده‌ایم. رویان کار خود را از صفر آغاز کرد و اکنون به دستاوردهای خوبی رسیده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه کشورها تکنولوژی خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند، گفت: آنها به ما اجازه می‌دهند که از کارخانه خودرو آنها بازدید کنیم اما ما را به قسمت طراحی و تکنولوژی کارخانه راه نمی‌دهند زیرا آنجا محل فکر و تکنولوژیست.

وی ادامه داد: کشور چین حاضر می‌شود قراردادهای خود با بسیاری از کشورها را به هم بزند تا یک تکنولوژی از آمریکا بگیرد. جاسوسی علمی یکی از بخش‌های جاسوسی در دنیاست و در دوره جنگ سرد برخی کشورها نیازهای تکنولوژی خود را از طریق جاسوسی علمی به دست می‌آوردند. ما هم باید خودمان تکنولوژی خلق کنیم و هم از تکنولوژی سایر کشورها استفاده کنیم.

علوی افزود: مسلمانان وقتی صاحب تکنولوژی شدند آن را در اختیار جامعه بشری قرار دادند زیرا هدف مسلمانان خدمت به بشر بود اما غرب که خمیرمایه دانش خود را از شرق گرفت عکس ما عمل کرد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه دارد امنیت را همراه با آرامش و سرور تامین کند خاطرنشان کرد: اگر امنیت باشد اما دل‌ها شاد نباشد پویایی و بالندگی ایجاد نمی‌شود. در جامعه زنده باید هم امنیت باشد و هم آرامش و سرور.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا آنها با احساس امنیت حرکت کنند، گفت : باید امنیت در عرصه اقتصاد، صنعت و دانشگاه به وجود آید که این امنیت همراه با آرامش باشد تا در همه بخش‌های کشور حرکت و پویایی به وجود آید. ما نمی‌خواهیم امنیت را در دانشگاه مستولی کنیم و دنبال دانشگاه امنیتی نیستم. خوشبختانه هم امروزه در ایران این امنیت حاکم است و گروه‌های تروریستی تحت اشراف کامل و تحت ضربه رصدهای اطلاعاتی هستند.

علوی موفقیت رصد‌های اطلاعاتی در تامین امنیت کشور را به دلیل مردم‌پایه بودن فعالیت‌های امنیتی دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از کشفیات ما به دلیل سرنخ دادن‌ها به ماست. دستگاه‌های اطلاعاتی در واقع همراه با مردم هستند.

کد خبر : ۳۸۰۱۵۷