خبرگزاری کار ایران

حاشیه نخستین مصوبه مجلس دهم؛

ناآشنایی نمایندگان تازه‌وارد با شیوه‌کار مجلس و تصویب شتاب‌زده یک‌طرح

درحالی که در جریان نشست علنی امروز مجلس، ناآشنایی برخی از نمایندگان تازه‌وارد با نحوه رای‌دادن در صحن، روند تصویب طرح تنقیح قوانین مالیاتی را با کندی همراه کرد، نفس مطرح شدن این طرح درحالی که هنوز وضعیت کمیسیون‌های تخصصی تعیین‌تکلیف نشده، سوال‌برانگیز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، امروز پس از آن‌که نمایندگان تازه‌وارد مجلس دهم، نخستین گزارش محمدجواد ظریف درباره نحوه اجرای برجام را استماع کردند، نخستین مصوبه مجلس دهم که مربوط به طرح تنقیح قوانین مالیاتی بود را درحالی با یک‌فوریت به تصویب رساندند که تصویب این طرح با حاشیه‌هایی همراه بود.

ناآشنایی نمایندگان تازه‌وارد با رای‌دادن در صحن

بر این اساس، تعدادی از نمایندگان مجلس که قرار بود برای نخستین‌بار شاسی مربوط به رای‌دادن را فشار دهند و نظر موافق یا مخالف خود را با طرح یک‌فوریتی تنقیح قوانین مالیاتی ابراز کنند، از آن‌جا که با نحوه رای‌دادن در صحن آشنایی کافی نداشتند، در مسیر تصویب این طرح وقفه انداختند. البته این مشکل هنگامی که مسعود پزشکیان، رئیس جلسه و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، از اعضای هیات‌رئیسه توضیحاتی به نمایندگان دادند، مرتفع شد و درنهایت طرح تنقیح قوانین مالیاتی با ۱۳۷ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع و از مجموع ۲۵۳ رای به تصویب رسید.

با وجود این‌که آمار بالای آرای نهایی نشان داد، مشکل ناآشنایی نمایندگان با نحوه رای‌دادن در صحن، نهایتاً در تصویب یا عدم تصویب طرح تاثیرگذار نبوده اما لحن پزشکیان هنگامی که نمایندگان تازه‌وارد را راهنمایی می‌کرد که برای رای‌دادن ابتدا باید اثر انگشت‌شان را ثبت کنند و بعد شاسی رای‌دادن را فشار دهند، از حواشی جالب نشست علنی امروز بود.

بلندگویی که روشن ماند و ...

در ادامه و درحالی که چند طرح دیگر مربوط به تنقیح قوانین در صحن به تصویب نرسید و پس از اعلام ختم جلسه امروز مجلس توسط پزشکیان و به صدا درآمدن زنگ پایان‌کار مجلس، صدای یکی از اعضای هیات‌رئیسه از بلندگویی که ناخواسته روشن مانده بود، به‌گوش رسید که توضیح می‌داد، نمایندگان چطور می‌توانند تذکرات خارج از دستور خود را ثبت کنند.

بی‌اطلاعی فرهنگی از آموزش‌های هیات‌رئیسه

در همین رابطه، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز و عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم با اشاره به ناآشنایی برخی از نمایندگان با سازوکار مجلس به‌دلیل بی‌تجربگی در این خصوص، اعلام کرد: دقیقاً نمی‌‌دانم چه بگویم و در برخی از موارد این بی‌تجربگی به چشم می‌آید اما امیدواریم با گذشت زمان این مشکل مرتع شود.

فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای حل این مشکل برنامه‌ای ندارد، گفت: این مسئله از وظایف هیات‌رئیسه جدید مجلس است و من در جریان بحث‌ها و تصمیم‌های داخلی هیات‌رئیسه مجلس قرار ندارم.

آیا تصویب طرح تنقیح قوانین مالیاتی خلاف آیین‌نامه بود؟

با این همه، مهمتر از این حواشی، نفس تصویب طرح در صحن علنی مجلس و در شرایطی بود که کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز رسماً آغاز به کار نکرده‌اند. حال آن‌که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، تا زمانی که وضعیت کمیسیون‌ها تعیین‌تکلیف نشود، مجلس اجازه بررسی و تصویب هیچ طرح و لایحه‌ای را ندارد.

بماند که آن‌چه امروز به تصویب رسید، به‌عنوان گزارش معاون قوانین مجلس برای تنقیح برخی از مواد و مصوبه‌ها در صحن قرائت شد و در ادامه نیز مجلس پس از اعلام وصول یک‌فوریت طرح تنقیح قوانین مالیاتی، آن را به تصویب رساند که این مسئله می‌تواند در شمول آن‌چه در آیین‌نامه درباره ممانعت از بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح در صحن تا پیش از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مورد تاکید قرار گرفته، نباشد.

توضیح صادقی درباره یک ابهام آیین‌نامه‌ای

در همین راستا، ضرغام صادقی، نماینده پیشین مردم شیراز و عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم به خبرنگار ایلنا گفت: بنابر آیین‌نامه، بررسی طرح‌ها و لوایح باید پس از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی انجام شود اما تصویب طرح تنقیح قوانینی که یک‌فوریت آن ازسوی هیات‌رئیسه مجلس دهم اعلام وصول شده، منافاتی با قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد.

صادقی تصریح کرد: تصویب طرح تنقیح قوانین مالیاتی، باتوجه به این‌که به‌صورت فوریت مطرح شده و ازسوی هیات‌رئیسه نیز اعلام وصول شده، مشمول ایراد آیین‌نامه‌ای نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، با این همه آنچه به‌روشنی پیداست، در مطرح شدن طرح‌های هفت‌گانه تنقیح قوانین که امروز پس از قرائت گزارش آن توسط امیدوار رضایی در صحن، در دستور کار قرار گرفت، کمی شتاب‌زدگی به‌چشم می‌خورد و جالب‌ آن‌که اکثر این موارد هفت‌گانه از کسب آرای نمایندگان بازمانده و به تصویب نرسیدند.

کد خبر : ۳۸۰۱۳۴