خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون اصل نود خبرداد؛

گزارش محرمانه عملکرد سازمان حج‌ و زیارت در حادثه منا به مسئولان

رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به نهایی شدن پرونده تحقیق و تفحص از سازمان حج و زیارت، تصریح کرد: شکایاتی از عملکرد این سازمان در خصوص رسیدگی به حادثه منا وجود داشت، که گزارش آن به صورت محرمانه تقدیم مقامات خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی پورمختار با اشاره به پرونده تحقیق و تفحص از سازمان حج و زیارت گفت: کمیسیون اصل نود مجلس نهم قریب به ۹ ماه به این موضوع رسیدگی کرد و در آن به شکایات متعددی که از سازمان حج شده بود، پرداخت؛ که از جمله آنها می توان به شکایت از شرکت شمسا در امور زوار عتبات عالیات یا نحوه برگزاری عمره و تمتع اشاره کرد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: این شکایات ناظر به هزینه هایی است که از حجاج گرفته می شود و عدم تناسب آن با نحوه خدمات رسانی؛ که این مشکل در مورد عتبات عالیات هم وارد است.

خدمات ارائه شده در سفرهای زیارتی، متناسب با نوع هزینه دریافتی از زوار نیست

وی در مورد برخی انتقادها مبنی بر بالا بودن هزینه حج تمتع، گفت: به قیمت سفرهای زیارتی اعم از حج تمتع، عمره و عتبات عالیات، به عنوان مسائل مالی جاری در سازمان حج پرداخته شد ولی کمیسیون درخصوص بالابودن قیمت‌ها ارزیابی نداشت؛ با این حال به این جمع‌بندی رسید که سازمان حج و زیارت در حد پولی که می‌گیرد، خدمات ارائه نمی دهد.

این نماینده مجلس دهم توضیح داد: نبود خدمات رفاهی مطلوب اعم از خودرو، مکان استقرار، غذا و غیره، باعث ایجاد نارضایتی شده بود و بخشی از شکایات واصله نیز معطوف به این موضوع بود.

پرداختی شرکت های داخلی به حادثه دیدگان منا به اندازه دیه یک انسان کامل نبود

او همچنین با بیان اینکه در گزارش کمیسیون اصل نود به موضوع منا هم پرداخته شده، گفت: برخی شکایات درباره بحث دیه و درخصوص بیمه بود؛ برخی نیزدرباره عملکرد سازمان حج و زیارت در خصوص رسیدگی به حادثه منا.

پورمختار تاکید کرد: گزارش عملکرد سازمان حج و زیارت در خصوص رسیدگی به حادثه منا به صورت محرمانه تقدیم مقام‌ها خواهد شد.

او درباره دیه پرداختی شرکت‌های داخلی به حادثه‌دیدگان منا توضیح داد: بیمه، از نظر مبلغ، میزان کمی را پرداخته بودند. در بررسی کمیسیون اصل نود معلوم شد که عدد و رقم پرداختی، به نسبت دیه یک انسان کامل نبود و چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان برای هر نفر در نظر گرفته بودند.

مسئولان استانی هم از سازمان حج و زیارت شکایت کردند

این نماینده مجلس، با بیان اینکه نمی‌دانیم همه حادثه دیدگان توانسته اند خسارت خود را بگیرند یا خیر، گفت: حتی بعضی از مسئولان برخی استان‌ها راجع به این موضوع شکایت داشتند که به کمیسیون اصل نود مجلس نهم ارسال کردند.

اطلاعات ارسالی سازمان حج و زیارت به کمیسیون اصل نود، کلی و بسیار ناقص بود

او ادامه داد: کمیسیون اصل نود به صورت مفصل به این شکایات رسیدگی کرد و گزارش‌هایی از سازمان حج گرفت؛ گرچه آنها بسیار ناقص اطلاعات دادند و مدارکی فرستادند که کافی نبود و اسناد ارائه شده، بسیار کلی بود.

پورمختار بیان کرد: کارشناسان کمیسیون اصل نود توانستند اطلاعات خوب و مناسبی را از بخش های مختلف تهیه کنند که منتج شد به تهیه گزارش نهایی.

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حج و زیارت، به زودی در صحن علنی

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه گزارش مذکور در آخرین جلسه کمیسیون اصل نود در مجلس نهم مطرح شد، افزود: برخی اعضای کمیسیون نظراتی داشتند که نهایتا قرار شد بعد از اصلاحات، در صحن قرائت شود.

او در مورد زمان قرائت این گزارش نیز گفت: بعد از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم، این گزارش از سوی کمیسیون اصل نود به هیات رئیسه ارسال خواهد شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نهم که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، در مورد حجم این گزارش نیز توضیح داد: اصل گزارش زیاد است، ولی نهایتا به صورت گزارش ۱۵ تا ۲۰ صفحه ای به صحن علنی ارائه می شود.

کد خبر : ۳۷۹۳۴۴