خبرگزاری کار ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:فدری

توافق با ایران موفقیت بزرگ دیپلماسی چندجانبه بود

فدریکا موگرینی با تاکید بر اینکه توافق هسته ای با ایران موفقیت بزرگی بوده است گفت اتحادیه اروپا در تلاش است تا از انتفاع مردم ایران از فواید توافق هسته ‌ی اطمینان حاصل کند.

به گزارش ایلنا به نقل از وبسایت خبری اتحادیه اروپا ، فدریکا موگرینی روز دوشنبه با حضور در شورای امنیت سازمان  ملل به ایراد سخنانی در خصوص همکاری‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا پرداخت و تاکید کرد: باید در تحلیل‌هایمان در خصوص ریس‌کها، تهدیدها و سختی‌های منطقه خاورمیانه و جهان امروز واقع‌بین باشیم، اما در عین حال باید متوجه نشانه‌های زمانی که امید را می‌بینیم و زمانی که برای ساخت آنها تلاش می‌کنیم نیز باشیم.

موگرینی ضمن اشاره به اینکه این یک واقعیت است که تغییر امکان‌پذیر است و تغییر برای بهتر شدن در صورتی که جامعه جهانی متحد و متمرکز باشد قابل دستیابی است، تصریح کرد: در جولای سال گذشته شورای امنیت به توافقی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کرد که خود توافق به تنهایی یک موفقیت عمده در دیپلماسی چندجانبه به شمار می‌رفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: شش ماه بعد ، توافق اجرایی شد در این مسیر بر روی همکاری‌های مثبت  با آژانس انرژی اتمی حساب باز کرده‌ایم.

او نقش اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به طور موازی، اتحادیه اروپا در تلاش برای اطمنیان از این امر است مردم ایران از فواید این توافق نامه منتفع شوند و در عین حال وضعیت همکاری‌های منطقه‌ای بهبود یابد.

موگرینی تاکید کرد: بعد از دستیابی به توافق همه ما می‌دانستیم که باید  حرکت‌های مثبتی انجام دهیم از این رو در ماه نوامبر مجددا در وین، جایی که توافق امضا شده بود، ملاقاتی  با گروه بین‌المللی حمایت از سوریه داشتیم.

او این ملاقات را برای اولین بار از آغاز جنگ، خواند که همه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی دخیل در سوریه دور یک میز جمع شدند.

موگرینی در پایان این بخش از صحبت‌های خود از  استفان دی‌میستورا به خاطر کار بزرگی که در راستای مذاکرات سوریه کرده تشکر کرد و گفت: فرآیند به جای حساسی رسیده است. این حیاتی است که کمک‌های انسان دوستانه به مناطق بیشتری برسد و همچنین این یک امر حیاتی است که مذاکرات واقعی را با گروه‌های مختلف سوریه‌ای در ژنو آغاز شود.

کد خبر : ۳۷۸۹۰۶