خبرگزاری کار ایران

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت یازدهم بیشترین همکاری را با اهل فرهنگ داشته است

نماینده مردم تهران گفت: دولت یازدهم در حوزه مسایل زنان بیشترین همکاری و یاری را طی سه سال گذشته با اهل فرهنگ و رسانه داشته است.

طیبه سیاوشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تلاش رسانه‌ها در بازنمایی هویت زنان در جامعه گفت: اگرچه رسانه‌ها در این جهت تلاش‌هایی داشته اند ولی هنوز فضا برای همه اقشار زنان اعم از تحصیل‌کرده و تحصیل‌نکرده آماده نیست. بویژه قشر تحصیلکرده جامعه ما زنانی هستند که در عین مسلمان بودن و تحصیل‌کرده بودن به‌شدت مایلند فعال اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی باشند.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها به مساله زنان در جامعه ما به اندازه کافی نپرداخته‌اند و سهم زنان روستایی به خوبی ادا نشده است، یادآور شد: این فرهنگ بر جامعه حاکم است که باور دارد این مردان هستند که در تلاش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اولویت دارند، در حالی‌که مرد و زن در کنار هم بوده‌اند و ما مطابق نص صریح قرآن کریم معتقدیم زن و مرد هر دو از یک جنس هستند و زن و مرد  باید دوشادوش همدیگر و بصورت برابر در کنار یکدیگر منعکس بازتاب داده شود.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم با تاکید بر لزوم ایجاد حرکت عدالت‌محورانه از سوی رسانه‌ها در مورد مسایل زنان گفت: در این‌صورت زنان ایرانی می‌توانند نقش‌هایی که باید در اجتماع، اقتصاد و سیاست داشته باشند را به خوبی ایفا کنند.

سیاووشی ادامه داد: این شبکه‌های مجازی هستند که نقش مکمل را ایفا کرده و به عنوان رسانه‌های قوی بصورت غیررسمی ایفای نقش می‌کنند. اگرچه در شبکه‌های اجتماعی به انحای مختلف به نقش زنان پرداخته شده اما ما انتظار داریم که در رسانه ملی این حق به خوبی ادا شود و آن سهمی که تاکنون به زنان داده نشده ادا شود؛ این سهم می‌تواند در قالب ساخت فیلم‌ و سریال با موضوعیت زن بازتاب پیدا کند.

او گفت: به نظر می‌رسد دولت یازدهم  در حوزه مسایل زنان بیشترین همکاری و یاری را طی سه سال گذشته با اهل فرهنگ و رسانه داشته است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید جامعه و اهل رسانه نیز مطالبات خود را به طور منطقی مطرح کنند تا بستر مناسب برای فعالیت رسانه‌ها بر اساس نیازهای جامعه فراهم شود. در همین حال لازم است برخی از قوانین و مقررات دست و پا گیر که فعالیت رسانه‌ها را محدود می‌کند مورد بازنگری قرار گیرد.

منتخب مردم تهران در مجلس افزود: بانوان ما بعد از  گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی توانسته‌اند ۱۷ صندلی را در مجلس شورای اسلامی از آن خود کنند که این مساله مهمی است یعنی هر چه تعداد این زنان بیشتر باشد، شاهد شکل‌گیری جامعه صلح‌آمیز و عدالت‌محورتری خواهیم بود.

سیاوشی با تاکید بر اینکه در هر کجای دنیا که سهم بیشتری به زنان داده شده، آن کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم به لحاظ مسائل روانی به اوج شکوفایی خود رسیده است، خاطرنشان کرد: دادن نقش بیشتر به زنان در محورهای مهم توسعه می‌تواند اعتماد ملی که یکی از پایه‌های صلح و توسعه پایدار است را محقق کند.

او در خصوص برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌ها با موضوع زنان از جمله جشنواره «زن، خانواده و رسانه» گفت: جشنواره‌ها و سمینارهای بسیاری در کشور ما برگزار می‌شود، ولی آنچه هدف باید قرار بگیرد، خواست زنان و اولویت آنهاست؛ یعنی هر گاه اینگونه جشنواره‌ها و نشست‌ها بر اساس نظر کارشناسی و جامعه آماری برگزار شده معمولا موفقیت‌آمیز بوده  و استقبال خوبی از آن شده و دستاوردهای ارزشمندی را نیز در پی داشته است.

کد خبر : ۳۷۸۵۴۶