خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:

مانع‌تراشی در مسیر راه اندازی تولید به معنای اخلال در اقتصاد مقاومتی است

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز( دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا،اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به برنامه دولت برای شناسایی و به حرکت درآوردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در سطح کشور، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این برنامه را با جدیت پیگیری کند تا شاهد تحقق هدفگذاری انجام شده یعنی احیاء دست کم ۷ هزار و پانصد واحد تولیدی در سطح کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی که به بانکهای عامل ابلاغ و بر ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد تاکید شده است، افزود: دستورالعمل لازم از سوی بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ شده تا واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد که قادر به احیاء و راه اندازی مجدد هستند، بتوانند از امکاناتی نظیر سرمایه درگردش و تسهیلات برخوردار شوند که البته اجرای این مهم نیازمند پیگیری مجدانه است.

جهانگیری ادامه داد: راه اندازی تولید داخلی و احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال، اراده ای ملی است که از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته و اگر مسئولی در هر دستگاه اعم از اجرایی یا بانکی بخواهد در این مسیر مانع‌تراشی کند، به معنای اخلال در اجرای اقتصاد مقاومتی است و باید مسئولیت خود را به دیگری واگذار کند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری برگزاری مستمر جلسات مربوط به طرح اصلاح نظام بانکی، خاطرنشان کرد: امیدوارم این طرح هرچه زودتر نهایی و ابلاغ شود تا بتوانیم شاهد اصلاح نواقص و رفع مشکلات فعلی در نظام بانکی کشور باشیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از روند اجرای مصوبات ستاد و پیگیری عملکرد دستگاههای اجرایی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی، از دکتر دژپسند دبیر ستاد و دکتر ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهور خواست، عملکرد و  میزان پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی مرتبط با دستگاههای اجرایی را به صورت مستمر رصد کنند تا با اجرای هرچه دقیق تر این برنامه ها، شاهد آثار مثبت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور توسعه صادرات را یکی از برنامه های اصلی دولت و نیز یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، بسته ای که برای حمایت از توسعه صادرات تدوین و ابلاغ شده است را پیگیری و دستگاهها تعهدات اعلام شده را بموقع انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم تمرکز ویژه بر کشورهایی که هدف اصلی صادرات غیرنفتی ایران هستند، گفت: باید با استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها در زمینه صادرات غیرنفتی و نیز استفاده از توان بخش خصوصی، حداکثر بهره مندی را از فرصت های پسابرجام برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور داشته باشیم.

در این جلسه که وزرای نیرو، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون رییس جمهور در امور مجلس، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی، رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای پیگیری مصوبات جلسات پیشین ستاد ارائه کرد.

دبیر ستاد همچنین گزارشی از روند اجرای برنامه های برون گرایی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و پس از آن راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که استفاده از فرصت های پسابرجام، هماهنگی و وحدت رویه در برنامه های صادراتی و نیز تدوین نقشه راه برای تعاملات تجاری و اقتصادی، از مهمترین محورهایی بود که مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

در ادامه این نشست، دبیر ستاد، گزارشی نیز از اقدامات انجام شده در راستای احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی ارائه کرد و ضمن تشریح مباحث مطرح شده در جلسات کارگروه های مرتبط، نتایج و دستاوردهای این جلسات  را بیان کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستا به ارائه گزارشی از کارگروه های برگزار شده در راستای به حرکت درآوردن تولید داخلی و راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد پرداخت و گفت: جلسات کمیته های فرعی نیز در این زمینه در سطح استان ها تشکیل شده و کارگروه های استانی در حال معرفی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال به بانک های عامل هستند تا بتوانند با اخذ تسهیلات، مجدداً فعالیت خود را آغاز کنند.

دبیر ستاد در بخش پایانی این نشست، گزارشی از طراحی سامانه نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص پروژه های اولویت دار برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و گفت: عملکرد دستگاههای اجرایی از طریق این سامانه قابل بررسی و ارزیابی خواهد بود.

دبیر ستاد همچنین از راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: این پایگاه اطلاع رسانی به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند و در خصوص موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی به صورت دقیق اطلاع رسانی خواهد کرد.

پیش از این جلسه، نشست دیگری به ریاست معاون اول رییس جمهور در خصوص برنامه ها و اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در زمینه اقتصاد مقاومتی  برگزار شد و فرمانده قرارگاه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و نیز پروژه های در دست اجرا در سال ۹۵ که قابلیت اجرا شدن را دارند، ارائه کرد.

جهانگیری نیز اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را مثبت و ارزشمند توصیف و اظهار امیدواری کرد با رفع موانع اداری و مالی، تعداد ۴۶ طرح مهم تولیدی و زیربنایی که توسط قرارگاه در حال اجراست در سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ تکمیل و به بهره برداری برسد.

کد خبر : ۳۷۸۲۹۱