خبرگزاری کار ایران

کمیسیون‌ شاگرد اول‌ها؛

رقابت عارفانه و زاهدانه برای ریاست کمیسیون آموزش + جدول و نمودار

تعداد اعضای کمیسیون‌های مجلس قرار است ۲۳ نفر باشد. به این ترتیب می‌توان گفت ترکیب نهایی کمیسیون‌های آموزش مجلس تقریبا مشخص شده است و با قطعیت بیشتری می‌توان درباره ترکیب این کمیسیون صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اولویت نخست نمایندگان مجلس دهم برای قرار گرفتن در کمیسیون‌های مجلس مشخص شد. طبق آنچه روز یک شنبه در اختیار رسانه‌ها و نمایندگان قرار گرفت بعضی کمیسیون‌ها مثل امنیت ملی و سیاست خارجی طرفداران زیادی دارند و بعضی کمیسیون‌ها مثل کمیسیون فرهنگی، کمیسیون اصل نود و کمیسیون شوراها طرفداری در مجلس شورای اسلامی ندارند.

تعداد اعضای کمیسیون‌های مجلس قرار است ۲۳ نفر باشد. به این ترتیب می‌توان گفت ترکیب نهایی کمیسیون‌های آموزش مجلس تقریبا مشخص شده است و با قطعیت بیشتری می‌توان درباره ترکیب این کمیسیون صحبت کرد.

اصلاح‌طلبان؛ عارف یا صادقی ؟

منتخب اول مردم تهران در مجلس وقتی بر صندلی ریاست مجلس تکیه نزد، گفت به کمیسیون آموزش خواهد رفت. محمدرضا عارف برای حضور در کمیسیون آموزش آنقدر مصمم بود که بسیاری معتقدند او ریاست این کمیسیون را به ریاست مرکز پژوهش‌ها ترجیح می‌دهد.

توفیقی از نزدیک‌ترین سیاستمداران نزدیک به عارف یکی از گزینه‌های اول روحانی برای وزارت علوم بود که با مخالفت برخی نمایندگان مجلس، برای این مسئولیت معرفی نشد اما سه ماه سرپرست وزارت علوم بود. به نظر می‌رسد محمدرضا عارف با سابقه حضور در وزارت علوم برنامه جدی برای تحول در دانشگاه‌های کشور داشته باشد.

علی مطهری نیز که از طرف لیست امید برای نشستن روی صندلی نایب رئیسی مجلس معرفی شد، دیگر نماینده‌ای است که روی صندلی کمیسیون آموزش خواهد نشست. مطهری در سیاست‌های آموزش طرفدار دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه است و احتمالا از عارف یا گزینه‌های دیگر اصلاح‌طلب برای ریاست این کمیسیون حمایت خواهد کرد.

محمود صادقی، داوود محمدی، فریده اولاد قباد و فاطمه سعیدی و پروانه سلحشوری نمایندگان لیست امید از تهران دیگر افرادی هستند که در کمیسیون آموزش قرار دارند و احتمالا از ریاست عارف یا گزینه دیگری که از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شود حمایت خواهند کرد.

داود محمدی و فریده اولاد قباد از فعالان معلمان محسوب می‌شوند و محمود صادقی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه است و اگر عارف به مرکز پژوهش‌ها برود، یکی از گزینه‌های ریاست این فراکسیون از طرف اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود. صادقی تلاش زیادی برای مقابله با بورسیه‌های غیر قانونی انجام داده بود و شاید این تلاش‌ها در کمیسیون آموزش با سرعت و دقت بیشتری دنبال شود.

محمد قمی نماینده اصلاح‌طلب پاکدشت و محمد بیرانوندی نماینده لیست امید از خرم آباد نیز از جمله دیگر اصلاح‌طلبانی هستند که در مجلس آینده در کمیسیون آموزش حضور خواهند داشت. محمدباسط درازهی نماینده سراوان یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس آینده است که کمیسون آموزش حضور خواهد داشت.

اصولگرایان و تمدید ریاست زاهدی

اگر عارف گزینه اول اصلاح‌طلبان برای ریاست کمسیون آموزش است، زاهدی وزیر علوم احمدی‌نژاد، یکی از اعضای کمیته هفت‌نفره و رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم، مهمترین گزینه اصولگرایان برای ریاست این کمیسیون در مجلس دهم به شمار می‌رود.

زاهدی البته یار وفاداری در کنار خود دارد. حبیب‌الله دهمرده که از قضا او هم مثل زاهدی استاد ریاضی به شمار می‌رود و هر دو از ریاضیدانان اصولگرا محسوب می‌شوند! دهمرده که در دولت احمدی‌نژاد استاندار استان‌های مختلف شد و حالا از استان سیستان و بلوچستان وارد مجلس شده است، در سال‌های آخر دولت خاتمی ریاست دانشگاه زاهدان را بعد از انتخابی شدن دانشگاه بر عهده داشت.

سادات‌نژاد استاد دانشگاه تهران و نماینده اصولگرای کاشان از جمله افراد دیگری است که در مجلس آینده در این کمیسیون حضور خواهد داشت.

به جز این افراد سیدمحمدباقر عبادی نماینده بیرجند، احد آزادیخواه نماینده ملایر روحانیون حاضر در این کمیسیون خواهند بود. جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت که سابقه حضور در نهادهای نظامی را دارد و ذبیح نیک‌فر نیز که پزشک است بر خلاف دیگر پزشکان و نظامیان مجلس راهی کمیسیون آموزش شده اند. ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده اصولگرای بناب نیز جمع اصولگرایان را در کمیسیون آموزش تکمیل خواهد کرد.

اقلیت‌های دینی

در ترکیب اولیه کمیسیون آموزش مجلس نام دو نماینده اقلیت دینی هم دیده می‌شود. اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان و کارن‌خانلری نماینده ارامنه شمال در کمیسیون آموزش مجلس حضور دارند.

نمایندگان مستقل

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر نیز از جمله چهره‌های مستقل مجلس آینده است. یوسف داودی نماینده بناب نیز که در دور دوم مجید نصیرپور را شکست داد دیگر عضو کمیسیون آموزش به شمار می‌رود. علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان استان گلستان  هم جمع مستقل‌های کمسیون آموزش را تکمیل خواهد کرد.

کمیسیون تهرانی‌ها

هفت نفر از نمایندگان لیست امید تهران در کنار قمی نماینده پاکدشت، بیشترین حضور نمایندگان تهران را در کمیسیون آموزش رقم زده‌اند. همچنین نفر اول انتخابات در چهار مرکز استان یعنی تهران، کرمان، خرم‌آباد و بیرجند عضو کمیسیون آموزش شده‌اند.

002

001

گزارش: میثم سعادت

کد خبر : ۳۷۸۰۶۱