خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست صبر استراتژیک ایران توطئه‌های عربستان را خنثی کرده است

کاردار اسبق ایران در عربستان تاکید کرد: سیاست صبر و انتظار استراتژیک ایران در برابر عربستان، یک سیاست پخته و معقولی است که تاکنون توانسته تا حدود بسیار زیادی توطئه‌های عربستان را خنثی کند.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود روابط ایران و عربستان در دو سال و نیم گذشته گفت: دولت ایران تلاش‌های بسیاری را برای بهبود روابط با عربستان انجام داده است اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

او با بیان اینکه عربستان برخلاف ایران اراده و قصدی برای بهبود روابط ندارد، اظهار داشت: عربستان در شرایط کنونی منطقه طرح‌های بلندپروازانه‌ای دارد که با نتیجه خاصی روبه‌رو نشده است و به نوعی در آنها به بن بست رسیده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر وزن منطقه‌ای ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش وزن ایران و ناکامی در به سرانجام رساندن پرونده‌های منطقه‌ای از سوی عربستان، موجب شده است تا ریاض احساس نگرانی شدیدی بکند و خود را به هر در و دیواری بزند تا شکست‌هایش را جبران و وزن ایران کاهش یابد.

دستمالچیان با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی سیر منطقی را طی کرده است، خاطرنشان کرد: ایران در در مذاکرات حساس و تاریخی برجام توانست به شش قدرت بزرگ بین‌المللی به توافقی برسد و حقوقش را حفظ کند. این دستاورد بزرگی بود که موجب شد تا ایران از انزوای ناخواسته خارج شود و با قدرت‌های بزرگ به تعامل برسد.

او با یادآوری رفتارهای ثبات‌زای ایران و ثبات‌زدای عربستان ابراز داشت: عربستان در پرونده‌های منطقه‌ای خود‏، چه در عراق و چه در سوریه و لبنان با صرف هزینه‌های سنگین، تروریست‌ها را به جان ملت‌ها انداخته موجب ناامنی و بی‌ثباتی منطقه‌ای شده است. از سوی دیگر، صرف این هزینه‌های سنگین به همراه کاهش قیمت نفت که توطئه‌ای برای ضربه زدن به ایران بود، مشکلاتی را برای ریاض پدید آورده است.

کاردار اسبق ایران در عربستان ادامه داد: در شرایطی که عربستان مشکلات اقتصادی را پیدا کرده است، توطئه‌آفرینی‌هایش موجب ایجاد یک نفرت گسترده از او در میان ملل منطقه شده است. اختلافات درونی خاندان سلطنتی نیز در این مدت افزایش یافته است و مجموع این شرایط موجب شده تا دولت سعودی حالتی عصبی پیدا کرده و عرصه را بر خود تنگ ببیند.

دستمالچیان با اشاره به اقدامات تنش‌زای عربستان علیه ایران بیان کرد: آخرین برگه برای اعمال فشار علیه ایران مسئله حج بود. حج یک فریضه الهی است که متاسفانه توسط عربستان به یک بازیچه سیاسی تبدیل شده است. آنها می‌خواستند با اعمال شروطی ایران را تحت فشار قرار دهند که ایران نپذیرفت.

او با بیان اینکه امنیت و عزت برای اعزام حجاج فراهم نبود، یادآور شد: هنگامی که روابط سیاسی میان دو کشور برقرار نیست و امکان ارائه خدمات کنسولی نیز مهیا نیست، چگونه می‌توان مطمئن بود که حوادث سال گذشته به وجود نمی‌آید؟ ایران نمی‌تواند نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد و به همین خاطر تصمیم به عدم اعزام حجاج گرفته شد.

سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در پاسخ به این سوال که سیاست صبر و انتظار استراتژیک ایران در برابر عربستان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت: عنوان کرد: سیاست صبر و انتظار استراتژیک ایران در برابر عربستان، یک سیاست پخته و معقولی است که تاکنون توانسته تا حدود بسیار زیادی توطئه‌های عربستان را خنثی کند.

دستمالچیان افزود: ریاض خواهان دامن زدن به اختلافات و تشدید تنش‌ها است. آنها از این طریق می‌خواهند ایران را به سمت و سوی درگیری‌های بی‌ثمر و بیهوده بکشانند ولی ایران این درایت را دارد که این سمت و سو نرود.

او با بیان اینکه اکر عربستان از خطوط قرمز ایران عبور کند و صبر ایران لبریز شود، جواب دندان شکنی به آنها خواهیم داد، تاکید کرد: عربستان در مقابل ایران کاملا شکننده است و در عرصه‌های مختلف چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نظامی ضعیف است و هیچ ابتکار عملی نیز می‌تواند داشته باشد.

کد خبر : ۳۷۷۶۳۴