خبرگزاری کار ایران

با همکاری وزارت خارجه در بیروت؛

اجلاس «ایران و جهان عرب در مواجهه با چالش‌های منطقه‌ای» برگزار شد

اولین اجلاس بین‌المللی «ایران و جهان عرب در مواجهه با چالش‌های منطقه‌ای: فرصت‌ها، موانع و چشم‌اندازهای مشارکت» با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، دانشگاه لبنان، روزنامه السفیر، موسسه اندیشه‌سازان نور و موسسه مطالعات استراتژیک لبنان در بیروت با حضور بیش از صد متفکر جهان عرب شروع به کار کرد.

به گزارش ایلنا، در افتتاحیه این اجلاس سه روزه مصطفی زهرانی مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی با تشریح موانع نظری و فکری مشارکت در منطقه، بر تمرکز همه طرف‌ها در خاورمیانه و جهان اسلام بر مسئله فلسطین تاکید کرد.

همچنین عدنان سید حسین، رئیس دانشگاه لبنان با تاکید بر شرایط بحرانی منطقه، گفت‌وگو و تلاش برای نزدیک کردن مواضع دو طرف را یک ضرورت غیر قابل انکار برشمرد.

طلال سلمان سردبیر و ناشر روزنامه السفیر نیز با اشاره به وجود رهبری یک‌پارچه و داهیانه در ایران، تشتت آرا در جهان عرب را یکی از مشکلات اصلی گفت‌وگو و تفاهم برشمرد.

سعدالله زارعی، رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور نیز با اشاره به کمک‌های مؤثر ایران در دهه‌های گذشته برای تقویت موضع عربی و اسلامی در مقابله با رژیم صنیونیستی، مبارزه با تروریسم را یک ضرورت فوری در منطقه دانست.

در این نشست عبدلحلیم فضل الله، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک لبنان نیز تمرکز بر منافع مشترک سیاسی و اقتصادی در چارچوب تعالیم اسلامی را شرط لازم برای ایجاد پل‌های ارتباطی در مقابله با چالش‌های جاری و آتی منطقه دانست.

در این اجلاس سه روزه شخصیت‌های برجسته جهان عرب نظیر پروفسور سمیر امین، اقتصاددان و نظریه‌پرداز برجسته عرب، کمال الهلباوی، از رهبران و نظریه پردازان سابق اخوان المسلمین، منیر شفیق، نظریه پرداز مشهور مصری، حلمی شعراوی، رئیس موسسه مطالعات عربی-آفریقایی مصر، فوزی العلوی، رئیس مرکز مطالعات انسانی تونس، البیر داغر، اقتصاددان مشهور جهان عرب و آقایان عدنان منصور. شریل نحاس و عدنان سید حسین وزاری سابق خارجه، اقتصاد و آموزش عالی لبنان حضور دارند.

هم‌چنین محمدایرانی، مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه و کارشناسان مسائل منطقه از جمله مسعود اسداللهی، محمدعلی مهتدی، علیرضا میریوسفی، عبدالحسین خسروپناه و محمدمهدی شریعتمدار سخنرانی خواهند داشت.

کد خبر : ۳۷۶۵۹۵