خبرگزاری کار ایران

رسولی در گفت‌وگو با ایلنا:

عهدشکنی‌ها، باعث کاهش اثربخشی اصلاح‌طلبی نمی‌شود

عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان گفت: صحیح دانستن سیاست‌های راهبردی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نافی عدم توجه به عهدشکنی بیش از ۷۰ نفر از منتخبان مورد حمایت این ائتلاف نیست.

سیدحسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه با توجه به فضای عمومی حاکم بر کشور استراتژی اصلاح‌طلبان باید در راستای تامین منافع ملی باشد، اظهار کرد: به عبارت دیگر حفظ و برقراری تفاهم و نزدیکی بین جریان‌های سیاسی داخلی، جهت‌گیری و راهبرد صحیح است.

او افزود: نتیجه به دست‌آمده انتخابات هیات رئیسه موقت -به خصوص در مورد عدم همراهی تعدادی از اعضای فراکسیون امید که حدس می‌زنم از دوستان نیروهای اصولگرا و معتدل مورد حمایت بودند- در جای خود بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

این عضو بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: حمایت لیست امید از اصولگرایان معتدل در واقع اتخاذ استراتژی آرامش بخش و وحدت‌آفرین توام با اصول اخلاقی بود، این حمایت صرف‌نظر از دستاوردهای کوتاه مدت آن، نه تنها از منظر کمک به منافع ملی بلکه از جهت تقویت اصول و پایه‌های اصلاح طلبی اقدام پسندیده و بجایی است.

رسولی خاطرنشان کرد: صحیح دانستن سیاست‌های راهبردی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نافی عدم توجه به عهدشکنی بیش از ۷۰ نفر از منتخبان مورد حمایت این ائتلاف نیست و در شرایطی که فضای عمومی کشور فاقد سامانه حزبی فراگیر و کارآمد است، بروز راهکارهای غیر تشکیلاتی و غیر اخلاقی دور از انتظار نخواهد بود.

عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ادامه داد: تصور می کنم کسانی که با استفاده از اعتبار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت موفق به کسب رای اکثریت رای‌دهندگان در حوزه انتخابیه خود شدند، در میان‌مدت و دراز مدت از منظر قضاوت وجدان افکار عمومی مورد نکوهش قرار خواهند گرفت.

او یادآور شد: امیدواریم دکتر پزشکیان که در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس به عنوان نائب رئیس مجلس دهم انتخاب شدند، در انتخابات هیات رئیسه دائم نیز به عنوان نائب رئیس مجلس دهم با رای بالا برگزیده شوند.

سخنگوی عارف در انتخابات سال ۹۲ ادامه ادامه داد: سایر نامزدهای اصلاح‌طلبی که برای انتخابات هیات رییسه دائم کاندیدا و انتخاب می‌شوند، باید پیام‌رسان شفافیت، یکرنگی، صداقت و پاکدستی در سال اول فعالیت مجلس دهم به نمایندگی از جامعه اصلاح‌طلبان ایران باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: پیروزی ۲ - ۳ نماینده اصلاح‌طلب و حضور آنان در هیات رییسه موقت مجلس، پیروزی ارزشمندی است، در واقع حضور آنان در کنار تعدادی از چهره‌های سیاسی مخالف دولت در مجلس نهم متشکل از بخش افراطی جناح اصولگرا که متصف به رفتارها و مواضع غیر معتدلانه هستند این ساختار را تحمل‌پذیرتر خواهد کرد.

رسولی افزود: اصلاح‌طلبان در دو بٌعد ظرفیت‌های حزبی و رهبران اصلاح‌طلب با وسعت نظر و گذشت از حقوق شهروندی خویش در سال ۹۲ آگاهانه و بدون هیچ چشمداشتی از دکتر روحانی به عنوان کاندیدای اصولگرا حمایت کردند که این حمایت موثر بود. بدون شک اگر این اقدام بجا و گذشت اخلاقی و عارفانه دکتر عارف در سال ۹۲ در سپهر سیاسی ایران تحقق پیدا نمی‌کرد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تغییر می‌کرد و کمافی‌‌السابق چهره‌ای غیر معتدل در راس قوه مجریه کشور قرار داشت.

رسولی با اشاره به اینکه آگاهان سیاسی امروز در تاریخ، همواره این رویداد را مورد تحسین و تقدیر قرار خواهند داد، اظهار کرد: سرمایه اجتماعی حاصل از این گذشت تاریخی باعث شد در حوزه انتخابیه تهران با اشاره و پیام کوتاه رهبری اصلاحات به صورت بی سابقه تمامی منتخبان لیست امید مورد اقبال رای‌دهندگان قرار گیرند. این اعتبار باعث شد که در حوزه انتخابیه تهران در هر دو انتخابات مجلس و خبرگان شاهد اعتماد افکار عمومی به اصلاح‌طلبان و رهبران این جریان باشیم.

رسولی خاطرنشان کرد: گسترش دامنه ائتلاف از سوی شورای عالی سیاستگذارای اصلاح طلبان به درون مرزهای اصولگرایی نیز اقدام اخلاقی و ملی دیگری بود که در سال ۹۴ و ۹۵ به عنوان ابتکار عمل اصلاح‌طلبان در حافظه تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: امروز همگان شخصیت محبوب و مردمی دکتر عارف را تصدیق می کنند، چراکه ایشان در مقام پاسخ‌دهی به این اعتماد عمومی ذره‌ای از مواضع و چارچوب‌های شفاف، صادقانه و اخلاقی خویش -چه قبل و بعد از انتخابات مجلس دهم- عدول نکرده‌اند و قطعا این خط مشی در قالب فراکسیون امید تدوام خواهد داشت.

سخنگوی عارف در انتخابات سال ۹۲ خاطرنشان کرد: عهدشکنی تعدادی از دوستان مورد حمایت ائتلاف باعث کاهش اعتبار و اثربخشی خط مشی اصلاح‌طلبان نخواهد شد.

رسولی خاطرنشان کرد: برداشت بنده این است که جریان رقیب اصلاحات برنامه انتخاباتی مجلس دهم را در مراحل مختلف آن با رویکردی معطوف به انتخابات ۹۶ تنظیم کرده، آنان ساماندهی خود را نیز در این مسیر مستقر کرده‌اند، از این رو انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم بر انتخابات ریاست جمهوری سال آتی بسیار مهم، عمیق و تاثیرگذار است.

این عضو بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از منظر مواضع و منافع اصلاح‌طلبان در این مسیر بایستی از شتاب‌زدگی پرهیز کنیم و قطعا در روزها و ماه‌های آینده، اتاق‌های فکر اصلاح‌طلبان باید به این حوزه ورود پیدا کنند.

کد خبر : ۳۷۵۸۸۱